Гральний бізнес повернувся в легальне правове поле нашої країни лише півтора року тому після перерви тривалістю більш ніж одинадцять років.
З моменту набрання чинності Законом України «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор» №768-IX українська гемблінг-індустрія розпочала новий період свого існування та стала каталізатором розвитку суміжних галузей економіки.
У всьому світі легалізація азартних ігор — одна із системоутворювальних реформ у межах державного управління, оскільки ця сфера має кілька пріоритетних функцій. Одна з основних — економічна, адже гемблінг-індустрія стимулює розвиток суміжних сфер економіки.
Україна не стала винятком і повною мірою повторює той шлях, яким пройшли багато цивілізованих країн, де зростання грального ринку супроводжувалося посиленням ділової активності в багатьох галузях.
Ось перелік лише деяких із них:
- Консалтинг — платна кваліфікована допомога гемблінговим організаціям з незалежного оцінювання поточної діяльності, аналізу бізнес-процесів і надання рекомендацій щодо ведення бізнесу та підвищення його ефективності.
- Юридичні послуги — послуги правового характеру, зокрема підготовка та експертиза документів, спілкування з органами контролю, правовий захист інтересів у разі виникнення спорів.
- Найм — пошук та адаптація персоналу для роботи в компанії.
- Оренда нерухомості. Згідно із законом, гральні заклади повинні розташовуватися в регламентованих місцях: 3-, 4- та 5-зіркових готелях, на територіях заміських комплексів відпочинку та в спеціальних ігрових зонах, які визначає Кабмін.
- Дизайн, будівництво та ремонт. Гральний бізнес спрямовує кошти на ремонт у готелях та інших відповідних приміщеннях, щоб мати можливість стати претендентом на отримання ліцензії.
- Виробництво грального обладнання. Організатори азартних ігор займаються закупівлею грального обладнання, отже вкладають гроші в розвиток цієї сфери.
- IT, виробництво та обслуговування програмного забезпечення. Багато гральних компаній уже цілком стали технологічними.
- Маркетинг, реклама та PR. Тільки 2021 року ринок реклами загалом і в деяких категоріях зокрема показав двозначне зростання, залучивши валюту до креативної індустрії та сфери медіа.
- Спонсорські контракти — багатомільйонні контракти на підтримку національних федерацій, команд, окремих спортсменів.
- Легка промисловість — дизайн, пошиття, закупівля форми для працівників.
- Івент-маркетинг — проведення масштабних заходів, пов'язаних із брендами гральних компаній.
- Ресторанний бізнес — розширення послуг ресторанного бізнесу як в ігрових закладах, так і завдяки напливу туристів до міст, де розташовані наземні гральні заклади.
- Благодійність. Багато гемблінгових компаній — активні меценати благодійних фондів різного цільового призначення, що діють на державному та на місцевих рівнях.
У результаті зростання ділової активності лише в цих галузях у 2021 році кумулятивний економічний ефект від легалізації азартних ігор, за оцінками експертів, становив понад 30 млрд грн.
І це не беручи до уваги прямі надходження до державного бюджету від плати за ліцензії в розмірі близько 1,7 млрд грн.
Отже, спільне зростання в різних галузях бізнесу, яке було продемонстровано минулого року завдяки легалізації гемблінгу, продовжиться і у 2022 році, адже сучасному гральному ринку в Україні немає ще й двох років, і він тільки й чекає на можливість розпочати свій розвиток повною мірою — після врегулювання податкового питання.
Ще більше грошей до бюджету України надійде після того, як Верховна Рада ухвалить законопроєкт 2713-д.