Креативна індустрія першою відчуває на собі зміни. Під час кризи 2008 року, на початку російсько-української війни, протягом пандемії Covid-19 і тепер — під час повномасштабного вторгнення — галузь знову переживає турбулентність.
Але цього разу ми вперше стикаємося з таким великим дефіцитом компетентних кадрів: частина людей виїхала за кордон, частина — мобілізувалася в ЗСУ, ще хтось — вигорів і не планує більше займатися креативом.
Ці чинники вплинули як на формат роботи PR-агентств, так і на взаємовідносини між креативними фахівцями та роботодавцями. Увага змістилася на гнучкість, корпоративну соціальну відповідальність та необхідність спільного пошуку інноваційних рішень.
У багатьох галузях зараз також виникає значний розрив між тим, що очікують спеціалісти від бізнесу, і що бізнес готовий та може дати.
Тому саме зараз визріло питання — як це відбувається у креативній індустрії і чого нам очікувати у майбутньому? Для цього наша агенція провела масштабне дослідження креативної індустрії.
Метою цього дослідження став огляд сучасного стану співпраці між креативниками та бізнесом. Це і очікування від роботодавців, і переваги та недоліки поточних форматів роботи, причини для світчингу та вигорання, зарплатні очікування і мотивація спеціалістів розвиватися у галузі.
Хочемо високі зарплати та цікаві проєкти — а що ще потрібно креативникам?
Згідно з дослідженням, 80% опитаних креативників заявляють, що головним фактором у виборі роботи є розмір зарплатні, а ще 74% — цікаві проєкти. При цьому близько 65% опитаних вказали, що при виборі робочого місця їм важливо, щоб компанія підтримувала ЗСУ. А ще для 50% цінно, коли бізнес бере участь у соціальних проєктах та займається благодійністю.
У цій ситуації на бізнес лягає значне фінансове навантаження, і не всі компанії можуть йому відповідати. На початку повномасштабного вторгнення бізнеси взяли на себе відповідальність за добробут працівників. Зараз на ринку це стало стійким очікуванням: 65% опитаних вказали, що при виборі робочого місця їм важливо, щоб компанія підтримувала ЗСУ. А ще для 50% цінно, коли бізнес бере участь у соціальних проєктах та займається благодійністю.
З огляду на реальність, у якій ми живемо зараз, це зрозумілі очікування: ані люди, ані компанії не можуть лишатися осторонь війни. Але тут нам треба повернутися до початків економіки та зрозуміти, що якщо бізнес бере на себе відповідальність за ментальне здоров’я співробітників, гарантує менторство та навчання, переказує кошти на благодійність, то зростає і вартість кінцевої продукції чи послуги.
Якщо 2023-й став роком зростання після 2022-го — у когось більше, у когось менше, то 2024-й став роком випробувань для бізнесів.
Але й для спеціалістів також: 30% опитаних, які робили перерву в роботі, вказали, що це сталося через вигорання. А ще 32% довго шукали роботу після звільнення з попереднього місця. Креативна галузь не завжди може запропонувати бажану стабільність, а нині це одне з головних побажань під час пошуку роботи.
Коли непевність у завтрашньому дні нависає над людьми Дамокловим мечем, острівці безпеки, навіть якщо це перфоманс-ревю з переглядом зарплатні, допомагають рухатися вперед. Складно лишатися креативними, якщо знову не виспався через ракетний обстріл, а оренду на квартиру знову підвищили.
Креатив у галузі надзвичайно залежить від добробуту людей. І це ми бачимо в числах — до десятки найпопулярніших причин при виборі формату зайнятості увійшли:
- Високий рівень зарплати — 80%
- Цікаві проєкти — 74%
- Work-life balance — 65%
- Цінності бренду, компанії — 65%
- Можливість працювати віддалено — 62%
- Підтримуюча корпоративна культура — 60%
- Комфортне робоче середовище — 56%
- Стабільність виплат — 53%
- Гнучкий графік — 51%
- Різноманітність проєктів та задач — 50%
Одразу два пункти з десяти стосуються можливості або повністю працювати віддалено, або ж самостійно формувати графік і їздити в офіс за бажанням. Одночасно з цим компанії поступово відмовляються від full-remote формату і переходять на гібридний чи офісний.
Не потрапило у десятку кар’єрне зростання — хоч його й вибрали 48% опитаних, але у конкурентній креативній індустрії це більше не пріоритет.
Відчувається, що люди втомлені і більше уваги звертають на побутові речі: близькість роботи до дому, гнучкий графік, віддалений формат роботи. Потреби зрозумілі, але чи є вони необхідними для життя і чи уявляємо ми роботу лікаря, пекаря чи пожежника дистанційною? Нерівноцінні вимоги до роботодавців від працівників різних галузей загострюють загальну ситуацію на ринку праці.
Основні виклики, які виділили спеціалісти:
- Низька зарплатня. 65% респондентів зазначають, що стикаються з вакансіями з низькою оплатою.
- Обмежена кількість вакансій. 44% креативників скаржаться, що в цікавій галузі чи регіоні не вистачає пропозицій.
Ключові тенденції:
- Перехід в in-house команди. 69% з тих, хто змінював чи планує змінювати роботу, шукають пропозиції від компаній та брендів, агенції при цьому розглядають 47%.
- Гібридні моделі роботи. Гнучкий графік поступово зростає в переліку бажань спеціалістів.
- Соціальна відповідальність бізнесу. 49% опитаних принципово не працюватимуть з казино та гемблінгом, ще 18% — з бізнесами, що пов’язані з росією та білоруссю. Водночас 65% цінують, коли компанія підтримує ЗСУ.
Бізнесу та креативникам важливо шукати спільні цінності
Зараз бізнес постійно шукає баланс між виживанням і ефективністю. Основою успіху є команда мотивованих співробітників — але сформувати її зараз надзвичайно складно. Тому все більше роботодавців працюють над утриманням та підтримкою фахівців, які вже в команді.
Вигорання та мотивація
Одним із головних факторів зміни роботи є професійне вигорання, як бачимо вище. Співробітники все частіше очікують від роботодавців підтримки, яка допоможе їм ефективно працювати та долучитися до досягнення спільних цілей компанії та економіки в цілому.
Дефіцит кадрів
Дефіцит кадрів проявляється як у кількісному, так і в якісному аспектах. Попри велику кількість відгуків на вакансії, роботодавці стикаються з тим, що кандидати просто не відповідають вимогам. Якщо у виробничих галузях бракує фізично витривалих працівників, то в креативних — спеціалістів із розвиненими софт скілами.
«Для нас ключовими якостями при відборі людей є відкритість до нового, бажання навчатися та справжній інтерес до своєї роботи. Ми цінуємо щирість, адже це допомагає ефективніше розв’язувати завдання та створює довірливу атмосферу в команді. Працелюбність і готовність вкладати енергію у спільні проєкти також є визначальними факторами. Якщо людина замотивована і готова вдосконалюватися, ми візьмемо в команду спеціаліста, навіть якщо досвіду не так багато.
Водночас ми не готові співпрацювати з безвідповідальними людьми, які систематично брешуть або стають джерелом токсичності в команді. Така поведінка руйнує атмосферу та негативно впливає на результати. Ми прагнемо формувати колектив, де панує довіра, підтримка та бажання досягати спільних цілей», — розповіла CMO Suziria Distribution Марія Бабко.
Перевага досвідчених фахівців
Феномен, що тісно пов’язаний з дефіцитом кадрів, — бізнес надає перевагу працівникам, які готові одразу приносити результат. Зараз у небагатьох компаній є ресурси та час на навчання нових працівників з нуля. Креативні бізнеси переходять до стратегії невеликих, але ефективних команд, які можуть швидко видавати результат.
CMO бренду «Нові Продукти» Борис Цомая поділився, як вони формують культуру універсальних спеціалістів: «Ми свідомо створюємо невеликі, але високоефективні команди, де кожен спеціаліст має універсальні навички і може одночасно працювати з різними брендами. При цьому важливо, щоб усі розуміли унікальність філософії кожного продукту та адаптували ідеї під конкретного споживача. Наразі наша команда маркетингу складається з 32 осіб, що для мультибрендової компанії — справжній виклик. Однак у 2025 році ми плануємо суттєво розширити штат і відкрити нові напрями.
Головний принцип залишиться незмінним: ефективність і творчість, поєднані з розумінням стратегій та цінностей кожного бренду. Це дозволяє підтримувати баланс між креативом і бізнес-цілями, зростати та створювати інноваційні продукти».
Чи можлива дистанційна робота?
Український Центр економічної стратегії підрахував, що станом на кінець червня цього року за кордоном перебували до 6 млн 700 тисяч українців. Значна частина — це працездатні жінки, які виїхали з маленькими дітьми. Вони хочуть працювати на українські компанії, але, на жаль, це не завжди можливо.
Робота «на відстані» має обмеження: в піарі та комунікаціях особливо важливо бути в контексті життя аудиторії, особливо в такі чутливі моменти, як зараз. Тому бізнеси обережно ставляться до наймання спеціалістів, які зараз за кордоном.
Наталія Холод поділилася своїм баченням дистанційної роботи та внутрішньої мотивації. Наталя понад усе 19 років керує агенцією і розвинула її від бутикової до системної компанії, реалізувавши понад 1450 проєктів для міжнародних корпорацій, українського бізнесу та неурядових організацій.
За цей час Наталя наочно побачила, як змінюються запити компаній та працівників, і допомогла брендам успішно проходити світові та ситуаційні кризи.
У співпраці з UNIDO команда агенції розробила навчальну програму «Комунікації під час війни», яка допомагає державним установам і бізнесу адаптувати PR-стратегії до сучасних викликів. Наталя також активно популяризує жіноче лідерство і виступає на конференціях Superwoman як запрошена спікерка.
«Ми впровадили програму бренду роботодавця, яка дозволяє краще комунікувати з командою, мотивувати співробітників та посилювати нашу репутацію не лише в галузі, а й на ринку загалом.
Однак зберігати баланс непросто. Креативна індустрія дуже залежить від глибокого розуміння ментальності цільових аудиторій, що ускладнює роботу за межами країни, особливо для не носіїв мови. Ми відчуваємо брак кадрів через релокацію спеціалістів, але й бачимо, що багато з них повертаються або готові працювати дистанційно.
Водночас повний перехід на дистанційну роботу для нас і наших клієнтів поки що неефективний. Ми використовуємо гібридний підхід, поєднуючи дні роботи в офісі з віддаленими. Це дозволяє підтримувати ефективну комунікацію у команді, обмінюватися ідеями. Та й на особистісному рівні це допомагає виходити зі своєї бульбашки, заряджатися позитивом».
Мотивація — це не лише про гроші
Як показує дослідження, для креативників важливими мотиваторами є не лише гроші (при розумному балансі з зарплатнею), а й цікаві проєкти, сенси роботи та відчуття стабільності. Чітка комунікація цінностей компанії, залученість до спільної мети і можливість працювати над значущими завданнями зміцнюють у співробітників лояльність і бажання залишатися в компанії.
Коли ми вимірюємо ситуацію поняттями «ринок роботодавця» чи «ринок фахівця», то заганяємо самі себе у глухий кут. Дослідження погляду креативників показує, що, попри складнощі, спеціалісти готові і хочуть працювати з цікавими проєктами, відкриті до комунікації та змін.
Водночас вони прагнуть стабільності і очікують, що компанії будуть закривати як матеріальні, та нематеріальні потреби.
Але бізнес часто такої можливості не має — скорочення бюджетів та екстремальні умови роботи змушують економити на всьому, чому можливо. При цьому компанії хочуть залучати компетентних спеціалістів, яких не треба «дотягувати» до middle-рівня.
Щоб досягти успіху, варто будувати win-win стосунки. Для цього — комунікувати чесно і знаходити спільні точки дотику.