Facebook Pixel

«До 2025 року маємо відкрити 200 відділень у 30 країнах» — Олександр Лисовець, СЕО Nova Post Europe

Повномасштабне вторгнення росії спонукало великі українські компанії шукати вихід на західні ринки. Одним із показових кейсів став розвиток за кордоном мережі відділень українського оператора доставки «Нова пошта» під адаптованим для міжнародного ринку брендом Nova Post. В інтерв’ю The Page Олександр Лисовець, СЕО Nova Post Europe, розповідає про особливості побудови бізнесу в ЄС.

Олександр Лисовець, СЕО Nova Post Europe, розповідає про особливості побудови бізнесу в ЄС

Олександр Лисовець, СЕО Nova Post Europe, розповідає про особливості побудови бізнесу в ЄС

Як Нова пошта виходить на ринок ЄС

За яких обставин у Новій пошті ухвалили рішення про вихід на іноземні ринки?

У лютому 2022 року у нас сталося падіння вантажообігу. Ніхто не розумів, що буде далі. Бізнеси зупинилися, люди мігрували. Ми шукали шляхи відновлення кількості відправлень. Звісно, це була і робота з бізнесом, і робота в гуманітарному напрямку, і початок роздумів про вихід в Європу, адже багато українців виїхало саме туди.

Скільки часу тривала підготовка відкриття першого відділення за кордоном?

Рішення виходити на ринок Європи ми ухвалили у квітні 2022-го, а перше відділення Nova Post у Варшаві з’явилось у жовтні. За перші три місяці роботи, тобто з жовтня по грудень 2022 року, ми відкрили у Польщі рекордну для себе кількість відділень — 17.

Чому розвиток за межами України розпочався саме з Польщі?

Під час вибору країн для виходу ми насамперед орієнтуємось на кількість українців, які там проживають: як тих, хто виїхав під час війни, так і тих, хто переїхав туди раніше. Польща прийняла найбільшу кількість українців, понад 3 млн, і має з нами спільний кордон.

За рік роботи у Польщі ми відкрили 35 відділень у всіх воєводствах. Натепер це наша найбільша мережа за кордоном, і ми плануємо її розвивати надалі. Зокрема, до кінця 2023 року збираємося відкрити ще сім відділень.

Також у Польщі ми запустили два сортувальні термінали — у Варшаві та під Жешувом. Ці термінали не лише обробляють відправлення для всієї Польщі, а є ще й логістичними воротами, де сортуємо посилки для решти європейських країн, у яких ми присутні.

Скільки коштував компанії вихід на польський ринок?

QuoteМи інвестували у свій розвиток у Польщі 2 млн євро та надали роботу 200 співробітникам, більшість з яких українці. До кінця 2023 року у Польщі плануємо вийти на точку беззбитковості.
Nova Post в Катовіце (Польща). Фото: Нова пошта

Nova Post в Катовіце (Польща). Фото: Нова пошта

В яких країнах Нова пошта відкрилася після Польщі?

За 10 місяців 2023 року «Нова пошта» вийшла на ринок ще сімох країн Європи — Німеччини, Литви, Румунії, Чехії, Словаччини, Естонії та Латвії. Станом на жовтень 2023-го ми відкрили за кордоном 68 відділень. Продовжуємо розвивати мережу та послуги у країнах, куди вже вийшли. Зокрема, у Німеччині до кінця року хочемо відкрити ще 17 відділень, у Румунії — 2, у Чехії маємо відкритися у Брно. Наша мета — логістично з'єднати європейські країни з Україною. Тому насамперед орієнтуємось на кількість українців, які проживають у країні.

Які у «Нової пошти» найближчі цілі на міжнародних ринках і скільки компанія готова витратити заради їх досягнення?

QuoteДо кінця року ми плануємо вийти на ринок ще кількох країн — Угорщини, Франції, Італії та Австрії. А загалом ми розробили план до 2025 року, відповідно до якого маємо відкрити 200 відділень у 30 країнах. Наш бюджет інвестицій на це — 10 млн євро. Джерело фінансування — виключно кошти «Нової пошти».
Nova Post у Берліні. Фото: Нова пошта

Nova Post у Берліні. Фото: Нова пошта

Чим європейський ринок доставки відрізняється від українського

Чим, зважаючи на ваш досвід, ринки європейських країн відрізняються від українського?

В Україні споживачі звикли відстежувати у застосунку, де перебуває посилка, і ця інформація оновлюється щохвилини. Ми звикли, що можемо потелефонувати кур’єру та запитати, де він і коли прибуде за адресою. В Європі не так. Ключовий спосіб комунікації тут — e-mail, а якщо його не буде, твою посилку можуть навіть не прийняти. Якщо раптом кур’єр не застав вас вдома, він просто забере посилку та поїде з нею назад. Наступного дня він спробує зробити це ще раз, але втретє це буде вже за додаткові кошти. Мабуть, це зручно для компаній, але не для клієнтів. Але ми даємо нашим клієнтам у Європі звичний для українців досвід: у Nova Post є застосунок для європейських країн, де і відбувається уся комунікація.

Окрім того, ринки різних країн відрізняються звичками та поведінкою споживачів. Наприклад, у Польщі дуже розвинуті поштомати — їх там понад 20 тис. У Румунії та Молдові популярна адресна доставка, натомість в Україні більшим попитом користуються відділення.

Чи стикається Нова пошта за кордоном з певними ускладненнями через відмінність ринків?

ЄС — новий для нас ринок. Отже це просто нові правила гри, до яких нам треба звикнути. Європейські країни суттєво відрізняються від України щодо підготовки юрособи. В Україні весь процес реєстрації та підготовки до початку діяльності тривав би до трьох тижнів, а в ЄС він вимірюється місяцями.

Друга особливість — пошук приміщень для відділень. Європа приділяє велику увагу збереженню історичної спадщини, тому у центрі європейських міст дуже важко знайти локацію, яка б відповідала нашим вимогам. Велика кількість історичних місць, недостатні за площею приміщення, особливості архітектури дуже уповільнюють процес, але не стають на заваді.

Хто працює в «Новій пошті» і хто користується її послугами за кордоном

Ви казали, що за кордоном «Нова пошта» здебільшого орієнтується на українців. Чи вдається розширювати коло клієнтів за рахунок місцевих мешканців?

Дійсно, у кожній країні ми орієнтуємось насамперед на українців, і саме вони зараз становлять левову частку наших клієнтів за кордоном — 90%. Єдиний виняток — Румунія. Це особливий ринок, і, розпочинаючи роботу тут, ми робили акцент на зв’язку Румунії з Молдовою.

Крім того, зростає коло місцевих бізнес-клієнтів, які за нашої допомоги вперше виходять на ринок України. Зокрема, завдяки цьому українці вже можуть замовити онлайн і отримати у відділеннях, поштоматах або кур’єром товари із чеського інтернет-магазину техніки для дому та саду Pumpa та литовського Memebershop.

Відділення Nova Post в Румунії. Фото: Нова пошта

Відділення Nova Post в Румунії. Фото: Нова пошта

За якими критеріями «Нова пошта» обирає працівників для закордонних представництв? Це переважно українці?

У кожній команді Nova Post за кордоном працюють як місцеві мешканці, так і українці, які приїхали з України під час війни або живуть там вже тривалий час. Головна умова — знати місцеву та українську мови. Ми вирішили, що першою мовою спілкування у наших відділеннях є мова країни, де ми працюємо, а другою, звичайно, українська.

QuoteЩодо менеджменту ми застосовуємо змішаний підхід. CEO — це українці, які виросли в компанії, пройшли у ній чималий шлях навчання. Такі люди не тільки чудово знаються на усіх наших внутрішніх процесах, а є також носіями наших цінностей та можуть імплементувати їх на новому для нас ринку. Але серед представників топменеджменту мають бути і локальні управлінці, які допомагають нам краще адаптуватися до місцевих умов.

Якими є сильні сторони й конкурентні переваги «Нової пошти» на іноземних ринках?

Споживач і в Україні, і в Європі цілком схожий щодо його орієнтації на якість, сервіс та ціну. І якщо клієнт помітить, що у нас швидше, якісніше, прозоріше, я переконаний, для нього це стане важливішим, ніж історія його відносин із локальним оператором.

QuoteОдна з наших переваг — швидка доставка в Україну, від 3-5 днів залежно від країни. Друга перевага — наша цифровізація, надання додаткових диджитал-послуг, які створюють зручності навколо сервісу доставки. Наприклад, завдяки трекінгу споживач отримує прозорість — можливість завжди знати, де його посилка. Або може оформлювати посилку прямо з дому або офісу через мобільний застосунок. Це те, що нас точно відрізняє від місцевих операторів. У них таких цифрових сервісів або немає, бо усе працює через сайт, або вони мають дуже обмежений функціонал.
Застосунок Nova Post для європейських країн. Фото: Нова пошта

Застосунок Nova Post для європейських країн. Фото: Нова пошта

Чого «Новій пошті» варто повчитися в іноземних конкурентів?

У місцевого бізнесу ми вчимося насамперед того, як працювати на локальних ринках. Загалом ми любимо партнерства, бо це про посилення всіх сторін. Наразі у Польщі у нас три партнери — Inpost, DPD та GLS. У Німеччині це DPD, у Литві — Venipak, у Румунії — Cargus, у Чехії — GLS. Усі ці компанії допомагають нам не тільки забезпечити кращий клієнтський сервіс, а й ліпше зрозуміти ринок і особливості поведінки місцевих споживачів.

Що відбувається з авіакомпанією Supernova

2023 року перший рейс здійснила авіакомпанія Supernova, яка входить до групи компаній «Нова пошта». Наскільки це важливо для розвитку закордонного бізнесу?

QuoteМи відкрили власну авіакомпанію, щоб гарантувати швидку доставку міжнародних посилок своїм клієнтам в Україні та світі. Перші авіарейси вже відбулися між Ригою та Жешувом. На жаль, поки що небо над Україною закрите, доставляти вантажі в Україну доводиться тільки автомобільними шляхами. Зараз ми очікуємо новий літак для старту трансконтинентальних вантажних польотів. Таким чином ми зв’яжемо не тільки Європу з Україною, а й Сполучені Штати, Канаду та інші країни.

Як на розвиток Supernova Airlines вплинула повномасштабна війна і як довелося долати труднощі?

Ми продовжили процедуру сертифікації і стали першою українською авіакомпанією, яка отримала сертифікат експлуатанта під час повномасштабного вторгнення. Так, небо над Україною закрите, але небо над Європою відкрите, і ми можемо літати між європейськими країнами, щоб пришвидшити доставку в Україну. Ми отримали дозвіл від європейської влади на виконання комерційних польотів у Європі. І, як я казав, від травня цього року почали літати між Ригою та Жешувом. Це було складно, адже певні процедури потрібно було відпрацьовувати вперше.

Як «Новій пошті» довелося перебудовувати міжнародну логістику після повномасштабного вторгнення росії?

Надійними воротами для збереження міжнародної логістики для нас стала Польща. Нам вдалося налаштувати логістичні процеси з нашого хабу у Львові в Польщу для всіх категорій відправлень — експорту, імпорту, гуманітарних вантажів, до доставки яких ми приєдналися з перших днів війни. У Жешуві ми відкрили власний транзитний склад для імпорту та експорту.

У тісному партнерстві з місцевими авіакомпаніями 16 березня 2022 року ми здійснили перший букінг міжнародного рейсу для вивезення експорту. Морські перевезення переорієнтували на європейські порти, як-от Гданськ, Гдиня. Натепер морський фрахт у європейські порти вже працює злагоджено і має попит. Врешті завдяки оптимізації логістичних процесів нам вдалося навіть покращити терміни доставки за деякими міжнародними напрямками.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉