Facebook Pixel

Три роки з екстремістським контентом: як Ілон Маск перемістився на вкрай правий край

Ілон Маск. Фото: Chris J. Ratcliffe/Bloomberg

Ілон Маск. Фото: Chris J. Ratcliffe/Bloomberg

Твіт Ілона Маска, який підтримує теорію єврейської змови, схоже, застав його ділових партнерів зненацька. 15 листопада він відповів користувачу, який написав про «теорію великого заміщення», яка стверджує, що євреї таємно вступають у змову з іммігрантами з метою знищити білу культуру. Ця ідея, зокрема, стала натхненням для смертельної стрілянини в синагозі у Піттсбурзі у 2018 році. «Ви сказали справжню правду», — написав Маск.

Наступного дня корпорація IBM оголосила, що призупиняє рекламу в X, соціальній мережі Маска, раніше відомій як Twitter, пославшись на звіт Media Matters for America про антисемітизм на цій платформі. Незабаром аналогічні заяви зробили Apple, Disney, Lionsgate та Європейська комісія. Президент Джо Байден розмістив своє перше повідомлення у мережі Threads, конкуренті X.

Те, що трапилося, не мало стати шоком, вважає Bloomberg. Аналіз використання Маском соціальних мереж з 2020 року показує політичне зрушення, яке почалося у нього під час карантину через Covid-19. Останнім часом він різко посилився, оскільки Маск почав проводити більше часу, взаємодіючи з аккаунтами, пов'язаними з білим націоналізмом. Імран Ахмед, засновник і головний виконавчий директор Центру протидії цифровій ненависті, вважає, що власник X – «один із тих дивних людей з класичним прикладом мозку Твіттера». Використаний ним термін визначає, як соціальні мережі звужують думку.

На подібні коментарі Маск зазвичай відповідає уїдливо, а іноді й судовими позовами. Він заперечує свою антисемітську позицію та оголосив про «термоядерний позов» до компанії Media Matters, стверджуючи, що її звіт було сфабриковано.

Маск також напав на компанії, які почали бойкотувати X, вказавши, що IBM вела бізнес із нацистською Німеччиною.

Перша ознака того, що Маск стає правим, з'явився у травні 2020 року, коли він порадив мільйонам своїх передплатників у Твіттері «прийняти червону пігулку» – найпоширеніший спосіб позначення ухвалення правого світогляду. На той час Маск уже кілька місяців вирував з приводу карантинних обмежень, але його, як і раніше, вважали лівоцентристським капіталістом, відомим своїм прагненням захисту навколишнього середовища. Твіт Маска викликав оплески республіканців, включаючи вкрай правих, захоплені відгуки яких сподобалися Маску.

Твіт Ілона Маска

Твіт Ілона Маска

У наступні місяці Маск зробив ще кілька жестів у бік вкрай правих. До кінця 2020 року він послався на дезінформацію про Covid, висміяв ідею використання в англійській мові займенника «вони» замість «він» та «вона», і поскаржився, що ліві стають надто радикальними. Його взаємодія з правими акаунтами у Твіттері прискорилася, коли він почав шукати можливість придбати Twitter.

Активність Маска різко зросла після закриття угоди. Він почав відповідати на десятки правих постів щотижня. Міг відповісти на пост, який пропагує якусь маргінальну політичну точку зору, словом «Цікаво», знаком оклику або смайликом «смієшся і плачеш». Ці взаємодії зміцнили його позиції серед вкрай правих і створили стимули для їх облікових записів спробувати привернути його увагу. Нині Маск – найпопулярніший користувач X, має майже 164 млн підписників. Він може залучити до свого облікового запису величезну аудиторію, відповівши на одне з повідомлень, оскільки цей контент буде показуватися в стрічках, власники яких стежать за обліковим записом Маска.

Одним із перших бенефіціарів став Ян Майлз Чеонг, самопроголошений незалежний журналіст, який спеціалізується на питаннях культурних воєн. Коли Маск почав відповідати на його пости, у Чеонга, інтереси якого включають такі теми, як злочини, вчинені чорношкірими людьми, і передбачувана деградація Сан-Франциско, було близько 300 000 підписників. Зараз їх близько 850 тисяч. Чеонг відкрито заграє з Маском. В останні місяці він похвалив чат-бот Grok, що належить Маску, підтримав нападки Маска на засновника «Вікіпедії» Джиммі Вейлса і втрутився у ворожнечу між Маском і Біллом Гейтсом.

Маск скасував заборони на користувачів-екстремістів, таких як прихильник руху «Зупиніть крадіжку» Алі Александер і неонацист Ендрю Енглін. Він замінив систему верифікації персон «блакитна галочка» на нову, яка дозволяє будь-кому заплатити за той самий статус. У лютому Маск оголосив, що X ділитися доходами від реклами з «перевіреними користувачами». Крім Чеонга, який хвалився отриманням понад 16 000 доларів, X почала платити акаунту End Wokeness, який часто публікує білі націоналістичні меми, а також Ендрю Тейту, женоненависнику, який перебуває під домашнім арештом у Румунії за звинуваченнями у зґвалтуванні та торгівлі людьми. У липні Тейт опублікував скріншот, який показує, що X заплатила йому понад 20 000 доларів.

У жовтні 2022 року Маск поділився посиланням на статтю, в якій стверджувалося, що нападник на чоловіка конгресмена Ненсі Пелосі був чоловіком-повією. Жодних доказів цієї версії ніколи не було, але про неї говорили багато хто у правих колах. У липні цього року Маск припустив, що вакцина від Covid могла бути причиною зупинки серця у 18-річного сина баскетболіста Леброна Джеймса, посилюючи наполегливу (і хибну) теорію про те, що вакцина викликає безліч смертельних проблем із серцем. Пізніше лікарі пояснили зупинку серця юнака вродженим пороком серця.

В останні місяці пости Маска набули різкішого тону. Він неодноразово відповідав на твіти, що містять відео та меми, в яких говорилося, що білі люди зазнають нападів, що в США вторгаються іммігранти або що всіх іммігрантів слід депортувати. Маск, сам іммігрант з ПАР, підтримав пост, що описує країну його народження, яка поклала край системі расового апартеїду в 1990-х роках, як «державу антибілого апартеїду».

Маск відповів на твіт про американське рабство, припустивши, що викладачі перебільшують його історичне значення: «Протягом усієї історії переважна більшість людей перебувала в рабстві у тій чи іншій формі», – написав він. Шанувальники Маска відповіли посланнями солідарності: Ендрю Тейт запропонував 1 млн доларів на місяць на рекламні витрати, а вкрай правий автор подкастів Тім Пул запропонував 250 000 доларів.

Ці обіцянки наголошують, наскільки велику яму Маск вирив для себе в X. За даними Washington Post, тільки Apple витратила 48 млн доларів на рекламу в Twitter у першому кварталі 2022 року. Наразі виручка X впала на 60%. Маск компенсує це, намагаючись заручитися підтримкою своїх правих шанувальників. 17 листопада він написав, що багато найбільших рекламодавців «є найбільшими гнобителями вашого права на свободу слова».

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉