Іграшкова біла кішечка Hello Kitty, якій цього року виповнилося 50 років, стала дуже прибутковим комерційним проєктом і поширила по всьому світу японську культуру каваї. Різноманітні товари, фільми, ігри, тематичні парки, що використовують бренд Hello Kitty, принесли його власникам вже понад $80 мільярдів. За комерційною вигодою у своїй категорії Hello Kitty поступається лише японським покемонам, обігнавши легендарного Мікі Мауса з його друзями.

Hello Kitty
Довідка. У японській мові слово «каваї» означає «милий», «чарівний», «викликає співчуття, бажання пожаліти, приголубити». У Японії цей термін означає естетичну концепцію, яка наголошує на невинності, дитячості та дитинстві. Каваї присутній у японській поп-культурі, у сфері розваг, моди, їжі, іграшок, зовнішнього вигляду, манер поведінки. Каваї як естетична концепція може описувати будь-який об'єкт, який індивід або суспільство загалом визнає милим.
Проєкт розпочався з появи вінілового гаманця для дрібниць із зображенням Hello Kitty, який одразу завоював феноменальну популярність у дівчаток. Спочатку товари з кішечкою орієнтували на учениць молодших класів, але потім вони завоювали любов і в інших дітей та дорослих. Нині у світі продаються не менше 50 тисяч видів усілякого мерчу (брендованих товарів) з Hello Kitty. Власник бренду, японська компанія Sanrio, вважає, що у їхньої кішечки, як і раніше, є дуже райдужні комерційні перспективи.
Фінанси виробника іграшок
Цього року акції Sanrio зросли більш як на 150%, що зробило їх беззаперечним лідером індексу оптового сектору Токійської фондової біржі. Sanrio перевершила базовий індекс Topix у 10 разів. Але в цьому заслуга не лише Hello Kitty. Милі маленькі привиди, феї у формі какашок та інші нові персонажі мультфільмів, з якими дебютувала Sanrio, призвели до зростання доходів від інтелектуальної власності та допомогли її ліцензійному бізнесу вийти далеко за рамки Hello Kitty. Компанія прогнозує, що операційний прибуток зросте більш ніж на 50% до рекордного максимуму за фінансовий рік, що закінчується у березні 2025 року.
У липні 2020 року Томокуні Цудзі змінив на посаді президента Sanrio свого діда та засновника компанії Сінтаро Цудзі. Відтоді акції зросли майже на 800%.
Величезна популярність модельного ряду Sanrio, що розширюється, який в даний час налічує понад 450 позицій, служить яскравою ілюстрацією м'якої сили Японії, зазначає Bloomberg. Іноземні гості часто можуть натовпом стікатися в магазини Sanrio, щоб купити товари з талісманами, випущені обмеженими тиражами.
«Персонажі, відмінні від Hello Kitty, демонструють сильне зростання на тлі підйому фан-культури», — зазначила Мічіко Сімідзу, професорка Університету міжнародних досліджень Кансай.

Іграшки Sanrio
Співпраця з K-pop ідолами, Adidas та Balenciaga значно підвищила впізнаваність бренду Sanrio у Південній Кореї. З іншого боку, висока залежність від ліцензування персонажів робить компанію вразливою для глобальних економічних та споживчих тенденцій.
Хоча акції Sanrio впали після розкриття інформації про продаж акцій великим акціонером наприкінці листопада, вони швидко поновили ці втрати. Вважається, що перехресне володіння акціями відлякує компанії від сміливих інвестицій, і згортання таких вкладень вважається інвесторами як позитивний довгостроковий фактор.
Sanrio розпочала свою діяльність як виробник виробів із шовку у 1960 році та швидко виявила, що розміщення персонажів мультфільмів на її продукції допомагає продавати. Зараз її капіталізація в 33 рази більша за передбачуваний прибуток, порівняно з 29 для Nintendo і 15 для індексу Topix.
Sanrio очікує, що її чисті продажі зростуть на 31%, до $870 млн, цього фінансового року, оскільки туристичний трафік збільшує доходи роздрібної торгівлі та тематичних парків. Дохід від ліцензування зростає, особливо у Північній Америці та Китаї, де багатосимвольна стратегія компанії стимулює зростання роялті.
Експерти вважають, що Sanrio переймає багатогранну бізнес-модель Nintendo. Цей виробник відеоігор зараз зосередився на розвитку авторських прав, товарних знаків та патентних прав. Ключовою перевагою Sanrio є те, що вона має багато привабливих, легко впізнаваних персонажів рівня головних героїв.
Рейтинги фанів
Попри свою всесвітню популярність, Hello Kitty посіла 2024 року лише п'яте місце у голосуванні за персонажів компанії, в якому було 57 мільйонів учасників по всьому світу. Перше місце зайняв Cinnamoroll, пухнастий собака, який нагадує булочку з корицею.
Hello Kitty востаннє перемагала у цьому голосуванні у 2019 році. Її внесок у валовий прибуток Sanrio від мерчу та ліцензування впав до 30% минулого фінансового року, що становить менше половини від того, що було 10 років тому. Інші персонажі подвоїли свою частку до понад 50%.

Літак тайванської авіакомпанії EVA Air, брендований Hello Kitty
У той час як персонажі Walt Disney (Мікі Маус та інші) зазвичай прив'язані до до певних сюжетних ліній, персонажі Sanrio універсальніші і можуть легко співіснувати з іншими героями.
Звичайно, для Hello Kitty ще далеко не все скінчено. Вона має в розробці голлівудський контракт на зйомки в кіно, а також широкий спектр зв'язків, включаючи товари з американським співаком та автором пісень Бруно Марсом. Святкування дня народження талісмана у 2024 році збільшило прибутки. Зараз у соцмережах ведуться бурхливі дебати про те, чи є Hello Kitty насправді дівчинкою чи кішкою.