Facebook Pixel

Якого удару по економіці Німеччини завдають спекотна погода та річка Рейн

Підприємства в Німеччині вже порівняно давно готуються до рецесії та браку енергії взимку, але зараз вони зіткнулися з дефіцитом ще одного цінного товару — дощу.

Тижні спеки та мізерні дощі цього літа призвели до виснаження рівня води в Рейні, торговій артерії країни. Це призвело до затримок у доставленні та збільшення вартості фрахту більш як уп'ятеро, йдеться в статті агентства Reuters.

Як здійснюються перевезення Рейном

Представник Міністерства транспорту ФРН заявив 10 серпня, що «ми справді очікуємо на посилення низького рівня води» в Рейні, але він поки що не може сказати, коли судна більше не зможуть проходити річкою.

Рейн, що протікає від швейцарських Альп до Північного моря через промислові центри Німеччини, є основним логістичним маршрутом для різних продуктів, починаючи від зерна й закінчуючи хімічними речовинами та вугіллям.

reyn.jpg

За оцінками економістів, збої в постачаннях можуть знизити загальне економічне зростання Німеччини цього року на пів відсотка.

Баржі, що перевозить залізну руду з порту Роттердама на завод виробника сталі Thyssenkrupp у Дуйсбурзі, зараз можуть завантажуватися лише на 30 – 40% своєї максимальної вантажності, оскільки ризикують сісти на мілину. Такий рівень завантаження призводить до того, що рейси виконуються на межі рентабельності.

У деяких місцях Рейн став настільки мілководним, що судна змушені кидати якір далеко від причалів. Як знак гіркої іронії з води стирчать знаки, які попереджають людей про небезпечну повінь.

«Зазвичай у вас є понад два метри під кілем, але тепер лише 40 сантиметрів у деяких місцях, – сказав капітан баржі «Сервія» Пітер Клаереботс. – Через низький рівень води ширина безпечного шляху плавання звужується, і баржі часом змушені рухатися, як вагони поїзда, чітко один за одним».

Судна з більш глибоким осадом взагалі стали на якір.

Економічні наслідки від обміління Рейну

Вартість фрахту на Рейні зросла приблизно до 110 євро за тонну з майже 20 євро в червні за баржу — наливну цистерну. Хімічна група BASF, основний виробничий майданчик якої розташований на березі Рейну, минулого тижня заявила, що не виключає скорочення виробництва через проблеми з логістикою.

Рейтингове агентство Moody's вважає, що низький рівень води в Рейні збільшить витрати компаній, особливо тих, які мають виробничі потужності у верхів'ях Рейну, і можуть призвести до скорочення виробництва.

Вугільні електростанції, які зараз знову входять у моду на тлі проблем із постачанням російського газу, стикаються з браком постачання вугілля річкою.

Комунальне підприємство Uniper попередило про можливе скорочення виробництва на двох своїх електростанціях, які виробляють 4% «вугільної» електроенергії в Німеччині.

Швейцарія вивільняє 245 тис. кубометрів своїх запасів нафти, щоб компенсувати обмеження постачань, спричинених низьким рівнем Рейну.

Нинішню ситуацію порівнюють із 2018 роком, коли рівень Рейну також упав.

Коні пасуться на відкритій ділянці русла річки Вааль у Нідерландах. Фото: Пітер Бур / Bloomberg

Коні пасуться на відкритій ділянці русла річки Вааль у Нідерландах. Фото: Пітер Бур / Bloomberg

«Можна припустити, що низький рівень води призведе до зниження ВВП на чверть або пів відсотка», — сказав Єнс-Олівер Ніклаш, економіст LBBW. Він вважає нинішню ситуацію небезпечнішою, оскільки вона впливає на вугільну генерацію, роль якої у 2018 році була незначною.

Стефан Шнайдер, економіст Deutsche Bank, очікує, що економіка Німеччини набуде легкої рецесії з третього кварталу, а загальне зростання у 2022 році становитиме 1,2%. «Якщо рівень води й далі падатиме, зростання може впасти трохи нижче за 1%», — додав він.

Деякі компанії адаптувалися після посухи 2018 року. У концерні BASF сказали Reuters, що впровадили систему раннього попередження про низький рівень води, а також займаються фрахтуванням і будівництвом суден, які підходять для мілководдя.

Імпортери вугілля сподіваються, що рівень води в річках незабаром підніметься, що дасть їм змогу задовольнити попит, який, поки триває війна в Україні, залишається високим.

«Перед війною одна з 10 барж перевозила вугілля, а після початку війни — одна з п'яти, а то й більше», — сказав Клаереботс.

«Залізничних потужностей недостатньо, щоб компенсувати відсутні баржі», — вважає Юрген Остерхаге, керуючий директор Німецької асоціації імпортерів вугілля.

Як посуха впливає на європейську економіку загалом

Приблизно 60% території ЄС і Британії цього року зазнають наслідків посухи, які посилює аномальна спека.

Водночас Франція, Іспанія, Італія та Нідерланди стикаються з нестачею води. Подібні умови негативно впливають на сільське господарство, енергетику та річкове судноплавство.

Рейн – стовп німецької, голландської та швейцарської економіки протягом століть – має стати практично непрохідним для барж до кінця поточного тижня, йдеться в статті Bloomberg.

Нинішня ситуація робить невідкладними зусилля Європейського Союзу щодо підвищення стійкості внутрішнього судноплавства.

Річки та канали континенту щорічно перевозять понад 1 тонну вантажів на кожного жителя ЄС і вносять приблизно $80 млрд в економіку регіону лише як вид транспорту.

За словами Альберта Яна Сварта, економіста з транспорту в ABN Amro Bank NV, погані умови, як очікується, підірвуть економіку регіону набагато сильніше, ніж збитки в розмірі 5 млрд євро, спричинені проблемами транзиту Рейном у 2018 році.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉