Міжнародний мистецький ярмарок Art Basel та банк UBS щорічно готують два звіти. Один присвячений глобальному колекціонуванню – Survey of Global Collecting, другий – стану ринку мистецтва – Art Market Report. Звіти цього року складено на основі даних за 2023 рік.
Стан світового ринку мистецтва
Глобальний ринок мистецтва вкотре продемонстрував свою стійкість на тлі високих відсоткових ставок, інфляції та політичної нестабільності. Хоча верхній сегмент ринку сповільнився у 2023 році, кількість транзакцій збільшилася, а онлайн-продаж продовжував процвітати, йдеться у звіті Art Market.
У 2023 році світові продажі творів мистецтва знизилися до 65 млрд доларів, що менше на 4% у річному обчисленні, але вище за рівень до пандемії 2019 року. При цьому кількість транзакцій збільшилася на 4%, до 39,4 млн.
США зберегли позицію провідного ринку у світі – 42% продажів за вартістю. Китай став другим, його частка зросла до 19%, а Британія перемістилася на третє місце з часткою 17%. Франція залишилася на стабільній четвертій позиції із 7% світових продажів.
Попри світовий тренд, продажі в Китаї зросли на 9% і досягли оціночних 12,2 млрд доларів. Після зняття обмежень, пов'язаних із COVID-19, у першій половині минулого року покупці отримали вигоду з продажу відкладених аукціонних запасів 2022 року та з ентузіазмом повернулися на ярмарки та виставки. У другій половині 2023 року темпи уповільнилися, можливо, під впливом прогнозів поступового економічного зростання.
Обсяг онлайн-продажів зріс у 2023 році до 11,8 млрд доларів, що на 7% більше, ніж у 2022 році. Він становив 18% загального обороту ринку.
Стан глобального колекціонування предметів мистецтва
За словами головного економіста UBS Global Wealth Management Пола Донована, інфляція, зростання відсоткових ставок та політична нестабільність спонукали надбагатих людей бути трохи обережнішими і схилятися до скромніших покупок.
Обсяг продажів на аукціонах творів мистецтва знизився на 7%, а у дилерів – на 3%, в основному за рахунок зниження попиту на дорожчі твори мистецтва та покупок творів мистецтва середньої нижчої вартості.
У ході дослідження було проведено опитування, у якому взяли участь 3660 заможних осіб на 14 ринках у Бразилії, Франції, Німеччині, Гонконгу, Індонезії, Італії, Японії, материковому Китаї, Мексиці, Сінгапурі, Швейцарії, Тайвані, Великій Британії та США.
Основні висновки опитування:
- приватні особи з високим рівнем доходу зберігають оптимізм у складних ринкових умовах: витрати у першій половині 2024 року демонструють ознаки стабілізації, та 91% опитаних приватних осіб з високим рівнем доходу з оптимізмом оцінюють результати світового ринку творів мистецтва у наступні шість місяців, що вище за показник у 77% наприкінці 2023 року;
- відзначаються ознаки стабілізації витрат;
- заможні приватні особи продемонстрували сильну готовність купувати в нових галереях: 88% тих, хто робив покупки у дилерів, здійснили покупки як мінімум в одній новій галереї;
- підтримка художників-початківців: заможні особи виділили 52% своїх витрат на роботи художників-початківців, 21% – на роботи художників, що знаходяться в середині кар'єри, і 26% – на роботи визнаних художників;
- триває стійке зростання витрат після карантину в материковому Китаї: 300 респондентів повідомили про найвищі середні витрати на предмети мистецтва та антикваріат у 2023 році, а також у першій половині 2024 року – 97 000 доларів. Ця цифра більш ніж удвічі перевищує показник будь-якого іншого регіону. Далі йдуть Франція (38 000 доларів), Італія (32 000 доларів), Велика Британія (31 000 доларів) та Гонконг (28 000 доларів);
- скорочується число імпульсивних покупок та зростає колекціонування робіт художниць: імпульсивні покупки скоротилися з 10% у 2023 році до 1%, при цьому респонденти віддавали перевагу попередньому дослідженню перед покупкою. Частка робіт художниць в обстежених колекціях досягла семирічного максимуму із співвідношенням 44% до робіт художників-чоловіків.