Дієти з високим вмістом білка стали мейнстрімом в ідеології здорового способу життя (ЗСЖ). У соціальних мережах інфлюенсери у сфері їжі та фітнесу рекомендують білок. Знаменитості зробили модним виглядати сильним, а не худим. Ця тенденція межує з одержимістю, пише The Economist.
Пошукові запити Google на запит «високобілкова дієта» досягли свого піку в січні 2025 року. За даними дослідницької компанії Hartman Group, близько 64% американців хочуть збільшити кількість споживаного білка, залишивши позаду старих фаворитів, таких як клітковина та цілісні зерна. Британський онлайн-супермаркет Ocado підрахував, що понад 40% споживачів збільшили споживання білка за останній рік.
Бодібілдери поглинають білок вже багато десятиліть, щоб збільшувати м'язову масу. Але нещодавно звичайні люди зрозуміли, що білок може допомогти довше відчувати ситість. Дослідницька компанія Kantar підрахувала, що витрати в британських супермаркетах на продукти спортивного харчування з високим вмістом білка, такі як батончики та порошки, досягли 182 млн доларів за 12 місяців по лютий, що майже вдвічі більше, ніж за той же період трьома роками раніше.
Зміни переваг споживачів
Попит на білок зростає також завдяки користувачам препаратів GLP-1, таких як Ozempic, які пригнічують апетит. Популярність препаратів зниження ваги швидко зростає. За даними Numerator, у середині минулого року щонайменше 8% американців приймали препарати GLP-1. Ця частка зростає й у інших багатих країнах. Оскільки люди, що їх приймають, схоже, втрачають не тільки жир, а й м'язову масу, багато хто звертається до білка, щоб підвищити тонус.
Асортимент високобілкових закусок, які пропонуються в супермаркетах, розширився з коктейлів, призначених для відвідувачів спортзалів. Продовольчі компанії запустили низку нових продуктів. Швейцарська Nestlé продає заморожену піцу та пасту з високим вмістом білка. Американська Conagra Brands нещодавно випустила лінійку готових страв з маркуванням «Не містить GLP-1». Mars продає високобілкові версії своїх шоколадних батончиків.
Високобілкові продукти допомагають компаніям нарощувати обсяги продажу. Виручка Danone зросла на 4,3% у 2024 році за рахунок високобілкових йогуртів та напоїв. Продажі підрозділу компанії, що займається високобілковими продуктами, підскочили до 1 млрд євро з 400 млн євро в 2021 році.
Але чи не зайшла ця тенденція надто далеко? На сьогоднішній день немає однозначних науково обґрунтованих даних, скільки білка людині потрібно у різних умовах. Всесвітня організація охорони здоров'я рекомендує 0,83 г на день на кілограм ваги тіла. За цими мірками середньостатистичний американець чи британець споживає надто багато.
Споживачі хочуть не тільки більше білка та менше обробки продуктів, але й більше рослинної їжі та всього корисного для кишечника. Danone працює над «гібридними» молочними продуктами, в яких поєднується молочний білок з рослинним, що може бути легшим для засвоєння та кращим для планети. Biotiful Gut Health, виробник кефіру, зосереджений на продуктах із високим вмістом білка з натуральними інгредієнтами. The Curators, британський виробник закусок, виявив цікаву закономірність. Коли він почав виробляти соєві та сочевицькі чипси, то після споживчих тестів зупинився на 10 г білка на пакет. Рецепти з більшою кількістю були не такими смачними. Тому «пристойний» смак продукту може бути критерієм оптимального вмісту білків.