Facebook Pixel

Як «заміна італійців на ірландців» позначиться на ринку цементу в Україні

Виробництво цементу знаходиться в основі ланцюжка створення доданої вартості в будівельній галузі, тому те, що відбувається в цьому сегменті, привертає особливу увагу. Наразі на цьому ринку в Україні очікується посилення концентрації, оскільки ірландська група CRH звернулася до Антимонопольного комітету за дозволом на купівлю підприємств італійської Buzzi/Dyckerhoff. Учасників ринку концентрація насторожує, проте вони визнають, що зараз лише великі міжнародні компанії можуть дозволити собі великі інвестиції в нарощування виробництва цементу. The Page розбиралося з тим, що відбувається.

Buzzi продає активи в Україні

Наприкінці червня 2023 року виробник цементу Buzzi через свою 100% дочірню компанію Dyckerhoff GmbH досяг угоди про продаж частини свого бізнесу у Східній Європі групі CRH за 100 млн євро. Угода включає бізнес в Україні та активи з виробництва товарного бетону у Словаччині. Повідомлялося, що завершення операції в Україні залежить від отримання необхідних дозволів регулюючих органів і, як очікується, відбудеться 2024 року.

Український підрозділ Buzzi – «Дікергофф цемент Україна» – має філії, створені на базі заводів «Волинь-цемент» (Здолбунів, Рівненської обл.) та «Югцемент» (смт Ольшанське, Миколаївська обл.). Група також працює у секторі товарного бетону у Києві, Одесі та Миколаєві.

Як зараз виглядає ринок цементу в Україні

Спеціальне дослідження компанії CBR презентували на круглому столі «Цемент: можливості та виклики для виробників та споживачів», організованому Конфедерацією будівельників України. У ньому йдеться, що ринок цементу в Україні – це:

  • п'ять заводів, які мають повний цикл виробництва, вони входять до чотирьох виробничих груп;
  • близько 1800 підприємств – прямих покупців цементу;
  • 22 тис. будівельних компаній;
  • 5,2 тис. підприємств оптової торгівлі будматеріалами;
  • 410 підприємств роздрібної торгівлі.

Виробники бетону закуповують 36% необхідного їм цементу у виробників, решту – у дилерів.

Виробництво цементу було відносно стабільним у 2014-2020 роках (по 8,3–9,5 млн тонн на рік). 2021 року воно досягло максимуму – 11 млн тонн, а 2022 року скоротилося вдвічі – 5,2 млн тонн. За шість місяців 2023 року вироблено 3 млн тонн.

На початок повномасштабної війни майже всі внутрішнє споживання покривалося з допомогою власного виробництва. Імпорт у окремі роки становив 1–2% споживання. У 2022 та 2023 роках виробництво перевищило внутрішнє споживання на 17%.

Ринок цементу в Україні

Ринок цементу в Україні

У 2013-2018 роках на чотири групи: CRH, Buzzi/Dyckerhoff, «Івано-Франківськцемент» та «Кривий Ріг Цемент» припадало 83% виробництва, а в 2019-2021 — вже 95%.

Концентрація на ринку вже висока і продовжує зростати — індекс Герфіндаля-Гіршмана, що оцінює її рівень, становить 0,32-0,34. При цьому в Туреччині у 2021 році він становив лише 0,12, а у Польщі – 0,18.

У 2016-2020 роках зростання цін виробників цементу значно випереджало середнє зростання цін у переробній промисловості.

Як змінювався склад основних гравців ринку цементу

У 2013 році група Lafarge (Франція) продала українські активи групі CRH.

У 2014-2015 роках втрачено виробничі потужності в Донецькій області та в Криму.

2019 року з ринку пішла HeidelbergCement (Німеччина), продавши активи українським інвесторам.

У 2022 році припинилося виробництво на заводі «Євроцемент груп» у Балаклії (Ізюмський район Харківської області).

Скільки цементу потрібно Україні

За експертними оцінками, тільки для відновлення зруйнованого під час війни буде потрібно близько 35 млн тонн цементу. Нещодавно політичне керівництво України поставило завдання будівництва потужних протяжних ліній оборони, для яких також знадобиться багато цементу.

Очікуваний попит на цемент на період відновлення становить 15-16 млн тонн на рік, отже, необхідність у додаткових потужностях становить 2-3 млн тонн.

На круглому столі інвестиції, необхідні для створення потужностей для виробництва 1 млн тонн цементу, оцінювалися в діапазоні від 20-25 до 100 млн євро. Строк їх створення становить 2-3 роки.

Як учасники ринку цементу оцінюють загрозу його концентрації

Однозначних побоювань щодо можливої концентрації учасники круглого столу не висловили. Йшлося, що з об'єктивних причин ці ринки досить сильно концентровані в багатьох країнах, і небезпечна не концентрація сама по собі, а зловживання нею. І що великі міжнародні гравці зараз єдині, хто може дозволити собі масштабні інвестиції у нарощування виробництва цементу та підвищення його ефективності.

Яка держполітика потрібна на ринку цементу в Україні

У дослідженні CBR наведено інтереси зацікавлених сторін, які слід враховувати для формування держполітики розвитку галузі будівельних матеріалів.

Що потрібно виробникам:

  • розвиток виробництва та продажів у складних економічних та логістичних умовах;
  • реагування на виклики, пов'язані із запровадженням екологічних стандартів (європейська інтеграція);
  • подолання технологічних та інвестиційних бар'єрів.

Що потрібно суспільству:

  • ефективне відновлення країни та забезпечення ресурсами для нього;
  • забезпечення потреб відновлення внутрішнім виробництвом;
  • баланс потреб відновлення та сталого економічного розвитку.

Що потрібно споживачам:

  • наявність цементу у необхідних обсягах;
  • справедливі ціни;
  • відсутність зловживань за умов концентрації виробництва цементу.
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉