Як відкрити свій бізнес. Фото: BP Miller / Unsplash
Пандемія коронавірусу продовжує руйнувати економіки багатьох країн. Але світ потроху починає приходити до тями. І вкупі з негативними наслідками перед бізнесом відкриваються й нові можливості.
разом із членом Асоціації правників України Олексієм Зайцевим підготувало інструкцію з відкриття бізнесу в Україні: який варіант обрати, що буде за роботу без реєстрації та як вберегти себе від негативних наслідків.
Як відкрити власний бізнес
Звісно, все починається з ідеї та бізнес-плану. Але правильне оформлення власної справи є не менш важливим і сприяє її подальшому розвитку.
Юридично бізнес починається з державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності — фізичної особи-підприємця (ФОП) або юридичної особи. Де-факто деякі бізнеси (й не тільки в Україні) не мають реєстрації. Далі ми розглянемо обидва варіанти.
Ведення бізнесу без реєстрації: плюси, мінуси, наслідки, відповідальність
Доволі багато «інтернет-підприємців» або офлайн-продавців на ринках працюють без реєстрації. Головним плюсом цього є можливість не сплачувати податки. Утім, це дуже сумнівний плюс, адже така діяльність може призвести до значних втрат.
Ведення бізнесу без реєстрації є незаконним і може призвести до отримання власником штрафу від 17 до 34 тис. грн з можливою конфіскацією обладнання, товарів і виручки. Якщо ж власника спіймають повторно, то штраф сягне 85 тис. грн. Крім того, окремо існує відповідальність за ведення бізнесу без ліцензій (якщо вони є необхідними за законом).
Зазвичай підприємці рано чи пізно визнають необхідність «узаконення» бізнесу. Усі більш-менш відомі інтернет-майданчики вже вимагають документи про реєстрацію бізнесу, не кажучи про великих контрагентів або умови участі у різних тендерах.
Тому бізнес потрібно реєструвати. До того ж сьогодні зареєструвати ФОП не дуже складно — це можна зробити онлайн. У будь-якому разі розвиток бізнесу без його державної реєстрації сьогодні є неможливим.
Які є варіанти відкриття бізнесу
Щоб зрозуміти, з чого краще почати (ФОП чи юрособа), необхідно спочатку подумати про:
- можливий річний обсяг обороту бізнесу;
- приблизний обсяг витрат (товари, послуги, обладнання, приміщення тощо);
- оцінити потенційних контрагентів;
- визначитися з видами діяльності;
- обміркувати можливість залучення партнерів або інвесторів;
- визначити ймовірні ризики та майнову відповідальність.
Відповіді на ці питання допоможуть майбутньому підприємцю обрати оптимальну форму діяльності та систему оподаткування. Важливо зробити це на самому початку, хоча, звісно, з розвитком або адаптацією бізнесу його структура може змінюватися. Такі зміни є неминучими, але боятися їх не варто.
Найпопулярнішими формами ведення бізнесу в Україні є ФОП і ТОВ (товариство з обмеженою відповідальністю).
Різниця між ФОП і ТОВ: який варіант обрати
Кожна форма бізнесу має свої плюси та мінуси, тому необхідно зважати на те, що більше підходить до певної діяльності.
ФОП простіше зареєструвати, а також вести облік та звітність. Він може бути на першій, другій або третій групі спрощеної системи оподаткування. Але в разі настання якихось підприємницьких ризиків ФОП відповідає перед кредиторами усім майном, яким володіє (зокрема житлом, автомобілем тощо), та несе персональну відповідальність за діяльність перед перевірчими, правоохоронними та іншими органами. ФОП не може найняти директора і покласти на нього такі повноваження.
Крім того, ФОП не може розподілити статутний капітал з партнером або інвестором. Це практично унеможливлює їхню участь у бізнесі. Ще одним мінусом ФОПа є те, що його не можна продати як готовий бізнес.
ТОВ — найпоширеніша форма юридичної особи в Україні. Тут можна залучати партнерів та інвесторів, розподіляти статутний капітал, прибутки, будувати певну структуру з розподілом функцій між різними органами управління. Плюсом юридичних осіб є також те, що їх можна продати як готовий бізнес з усіма активами.
В окремих випадках продаж юридичної особи здійснюється як «експрес-ліквідація», що також можна швидше віднести до плюсів у реаліях українського бізнесу. Змінюється власник, керівник, назва та адреса. Така «транзакція» є повністю законною, але її мета – це здебільшого ухилення від якихось зобов'язань, що, звичайно, не може бути прийнятним для правової держави.
Відповідальність учасника ТОВ обмежується його внеском у статутний капітал — тобто в цьому разі житло, авто або інші речі не будуть втрачені, а керівником може бути найнята інша особа, тому для багатьох власників бізнесу така форма є більш прийнятною.
Мінусом ТОВ є складність його ліквідації (закриття), більші витрати на реєстрацію та обслуговування, як порівняти з ФОП.
Якщо ми говоримо про невеликий або середній бізнес (наприклад, роздрібну торгівлю продовольчими або непродовольчими товарами, невеликий ресторан, салон краси, кав’ярню), то бізнесмени здебільшого обирають ФОП. Якщо ж бізнес пов’язаний з великим оборотом, гуртовою торгівлею, участю у різних тендерах, то зазвичай це юридичні особи в різних формах (але здебільшого ТОВ).
Окремі сфери бізнесу можуть існувати у виключних формах. Наприклад, банківська справа, діяльність страхових компаній, інвестиційна діяльність тощо. Такими формами є акціонерні товариства та інститути спільного інвестування.
Документи для реєстрації бізнесу
Для реєстрації ФОП необхідні лише паспорт та ідентифікаційний код. Також майбутньому підприємцю потрібно визначитися з видами діяльності (коди КВЕД) та системою оподаткування.
Перелік документів для реєстрації ТОВ:
- найменування;
- адреса реєстрації (місце розташування);
- види діяльності (коди КВЕД);
- паспорти та ідентифікаційні коди засновників і керівника;
- розмір статутного капіталу та його розподіл між засновниками (якщо їх більш ніж один);
- система оподаткування;
- форма установчого документа (статут).
Усі ці дані вносяться до рішення про створення ТОВ, яке підписується засновниками. Якщо вони не обрали модельний статут, то цим рішенням також затверджується статут, підписи засновників на якому мають бути засвідчені нотаріально.
Реєстрація бізнесу онлайн і офлайн: скільки коштує та триває
ФОП можна зареєструвати онлайн через ресурс «ДІЯ.Бізнес». Однак є певні побоювання щодо захисту даних у цих державних сервісах.
Зареєструвати ТОВ онлайн наразі неможливо. Офлайн-реєстрація ТОВ і ФОП проводиться державними реєстраторами. Це можуть бути й нотаріуси, втім, поки що не всі нотаріуси проводять реєстрацію.
Документи подаються державному реєстратору ФОПом або засновником ТОВ особисто або його представником за нотаріально посвідченою довіреністю.
Різниця між нотаріусами та центрами адмінпослуг — у зручності, швидкості та вартості. Пакет документів є однаковим, процес реєстрації теж. Реєстрація через нотаріусів є простішою: інколи вони навіть заповнюють необхідні документи. Але якщо має значення вартість реєстрації, то дешевше подати документи через центри надання адмінпослуг. Деякі з них, щоправда, також мають свої тарифи на послуги.
Офіційного адміністративного збору за первинну державну реєстрацію ФОП, ТОВ та інших юросіб немає. Тому реєстрацію ФОП онлайн або через центри адмінпослуг можна провести безкоштовно. Але в адмінцентрах можуть бути окремі тарифи. А нотаріуси взагалі не реєструють безкоштовно.
Приблизна вартість реєстрації у нотаріусів: ФОП — 500-1000 грн, ТОВ — 1000-2000 грн. Також доведеться сплатити приблизно 200-300 грн за кожний підпис у разі засвідчення їх у нотаріуса.
Державна реєстрація зазвичай відбувається в день надходження документів або наступного робочого дня. Виписка з державного реєстру надається наступного дня або через один робочий день. Трохи довше відбувається процес реєстрації платником відповідної системи оподаткування — платниками першої та другої груп єдиного податку ФОПи стають з першого числа наступного місяця. Платниками ПДВ вони стають з першого числа наступного місяця в разі подання відповідної заяви щонайменше за 20 днів.
Скільки коштує реєстрація бізнесу «під ключ»
Послуги реєстрації ФОП або ТОВ є дуже популярними серед юристів. І багато хто з них демпінгує на цьому ринку з метою залучення нових клієнтів. Можна знайти вартість реєстрації ТОВ «під ключ» за 2000 грн. Вартість реєстрації ТОВ у кваліфікованих юристів з урахуванням витрат становить приблизно 5000 грн, а реєстрація ФОП з урахуванням візитів до податкових органів – 2500 грн.
Якщо ж клієнту потрібен індивідуальний підхід до складання установчих документів щодо структури, формування статутного капіталу, розподілення прибутку, складання корпоративних договорів між засновниками тощо, то реєстрація коштуватиме ще більше. Вона потребуватиме значно більше часу та більш кваліфікованої праці юристів. Вартість таких замовлень може перевищувати $1000.
А вартість реєстрації окремих видів юридичних осіб, як-от акціонерні товариства, банки, страхові та фінансові компанії, може вимірюватися десятками тисяч доларів США. Тут уже не діють якісь універсальні шаблони, реєстрація відбувається значно довше та потребує чималих супутніх витрат.
Чи варто купувати «готову» компанію: на що звернути увагу
Інколи виникає потреба розпочати бізнес уже просто зараз, і чекати на реєстрацію немає часу. У такому разі можна придбати вже готову компанію з усіма необхідними документами (наприклад, яка вже є платником ПДВ). Деякі юристи спеціалізуються саме на торгівлі такими компаніями, тобто реєструють їх на «своїх» для подальшого продажу.
Така необхідність може бути викликана також особливими умовами тендеру, вимогами щодо ліцензування окремих видів діяльності або ж просто відбувається купівля компанії з необхідними дозволами або ліцензіями.
Якщо шукаєте нову «чисту» компанію, потрібно ретельно перевірити:
- наявність рахунків у банках: якщо їх немає і не було, то така фірма, найімовірніше, діяльність не здійснювала;
- інформацію щодо компанії та її засновників у всіх можливих реєстрах — це вбереже від можливих ризиків;
- звернути увагу на формування статутного капіталу: на момент відчуження частки у статутному капіталі така частка має бути сплаченою учасником у повному обсязі.
Якщо ж компанія з «історією», бажано провести комплексний аудит, зокрема й корпоративний. У таких компаніях може бути багато «підводних каменів».
Коли можна займатися бізнесом
Діяльність можна починати одразу після державної реєстрації. Спочатку суб’єкт підприємницької діяльності буде на загальній системі оподаткування, а єдиний податок або ПДВ може бути застосований, наприклад, з наступного місяця.
Важливою для ФОПів також може бути реєстрація книги обліку доходів і витрат. Податкова може робити це до двох тижнів. Це зовсім не збігається з гаслами на кшталт «держава в смартфоні», але поки що жодної альтернативи цьому не запропонували.
Для здійснення діяльності з безготівковими розрахунками, звичайно, необхідним є відкриття банківського рахунку. Але зазвичай це не займає багато часу.