Наприкінці січня у Луцьку відкрився новий інтелектуальний Бош Авто Сервіс «Автодром». Розпочинати власну справу під час війни — неабиякий виклик, а запускати СТО світового рівня та тримати марку у складні часи — надскладна задача.
Десять років тому від такого ж автосервісу у районному центрі Олег Романюк почав будувати свій бізнес. Зараз він керує чотирма станціями ТО в різних містах України. Бізнесмен впевнений, що масштабування бізнесу — необхідна потреба будь-якого підприємства. Підтримувати рівень сервісу його команді допомагає партнерство з брендом Bosch. Проте під час війни підприємець зіштовхнувся з новими викликами на місцях. розповідає, як команда автосервісу вирішує питання пошуку персоналу, мотивує робітників у складні часи та що відрізняє інтелектуальний автосервіс від решти станцій техобслуговування.
Чому власник автосервісів «Автодром» обрав співпрацю з Bosch
У 2003-му Олег Романюк відкрив своє перше підприємство — маленький автосервіс у Калинівці Вінницької області. На той момент його успіх залежав від підприємницької інтуїції, яку він здобув за роки роботи на різних посадах в інших автосервісах. Проте за десять років розвитку власної справи підприємець дійшов розуміння, що потребує поштовху від надійного та досвідченого партнера.
Тоді ми промоніторили ринок обладнання і технологій ремонту і вийшли на фірму Bosch. Регіональний менеджер Bosch запропонував нам стати партнером бренду

Олег Романюк
власник мережі інтелектуальних Бош Сервісів «Автодром»
За партнерською угодою з Bosch підприємство отримало низку можливостей, починаючи від використання відомого бренду, провідних технологій ремонту, обладнання до програм навчання персоналу. Станція технічного обслуговування зі свого боку повинна була відповідати низці вимог: підтримувати рівень якості обслуговування та роботи з фірмовими запчастинами. І це був вдалий збіг потенціалу станції та можливостей, що надала фірма.
З 2013 року підприємець відкрив у співпраці з Bosch чотири автосервіси у різних містах України. Загалом на «Автодромах» під керівництвом Романюка зараз працюють понад 70 людей. Масштабування і розвиток мережі за цей час стали основою його бізнес-стратегії. Тому воєнний стан не став на заваді розширення мережі, і 30 січня 2024 року відкрився новий Бош Авто Сервіс «Автодром» у Луцьку.
Ми працюємо з першоджерелом в плані технічних знань. Але якою б сильною не була концепція, її реалізовують люди. Для мене вирішальним моментом для прийняття рішення про угоду з Bosch була дуже зручна комунікація з людьми, які представляють цю фірму в Україні

Олег Романюк
власник мережі інтелектуальних Бош Сервісів «Автодром»
«Автодроми» є частиною великої родини: загалом в Україні працює понад сто автосервісів мережі Бош Сервіс. Керівники підприємств мають можливість постійно спілкуватися між собою, обмінюватися інформацією, підтримувати один одного.
«Коли війна почалася, ці 100 сервісів були як 100 друзів: підтримували, допомагали переїжджати в безпечні міста. Це друзі, тому що в будь-який момент можна звернутися до свого колеги, і ти впевнений, що тобі допоможуть», — підкреслив Романюк.
Як відкрити новий автосервіс під час війни
Романюк каже, що в автосервісі бізнес рано чи пізно впирається у виробничі потужності. Якщо на станції ТО є 8 постів і вони максимально завантажені, то підприємство вже не має можливості «перетравити» більше замовлень.
Це як природний шлях, коли ти завантажив одне підприємство по максимуму, то в тебе далі виникає потреба відкривати нове. Рішення про будівництво нового Бош Сервісу «Автодром» у Луцьку ми ухвалили ще до повномасштабного вторгнення. Тому під час війни ми завершували той процес, який почали раніше. Ми представляємо когорту підприємців, що завжди ризикують. Тому зваживши всі ризики, «за» і «проти», ми з командою вирішили йти далі

Олег Романюк
власник мережі інтелектуальних Бош Сервісів «Автодром»

Інтелектуальний автосервіс «Автодром» у Луцьку — це класичний Бош Авто Сервіс на 8 постів. Власники автомобілів можуть отримати тут всі необхідні послуги від обслуговування двигунів, планового та сезонного технічного обстеження до діагностики та налаштування електронних систем.
«У Bosch є програма бренд-амбасадор, куди входить безкоштовний перший рік навчання для персоналу, фінансування зовнішньої реклами (вивіски, пілон), річний пакет підтримки з маркетингу тощо. Ця підтримка дозволила нам заощадити досить великі кошти під час відкриття «Автодрому» у Луцьку», — додає Романюк.
Також завдяки надійному партнерству з Bosch українська мережа автосервісів безболісно пережила період руйнування логістичних ланцюжків на початку 2022 року. Тоді як деякі підприємства досі не можуть вирішити цю проблему.
Пошук кваліфікованого персоналу — найбільший виклик
Одним з найбільших викликів під час підготовки до відкриття став пошук персоналу для нового автосервісу.
Зараз з людьми в нашій галузі складно, тому що наш ідеальний кандидат в штат — це чоловік у 90% випадків, а чоловіки зараз на війні. Щоб набрати команду на новий автосервіс, ми використовували абсолютно всі можливі і знайомі нам інструменти для розміщення вакансій

Наталія Романюк
HR-менеджерка мережі Бош Авто Сервісів «Автодром»
За її словами, раніше у підборі працівників дуже ефективними були оголошення у соцмережах. Втім цього разу набрати персонал для нового автосервісу допомогли саме особисті знайомства. HR-менеджерка наголосила, що люди зараз дуже важко погоджуються на зміну місця роботи. Будь-яка зміна — це додатковий стрес. А стресу в українців і так багато.
«Керівник сервісу мав особисті знайомства з компетентними майстрами. Він особисто пропонував людям класні умови, робоче місце, гідну заробітну плату і покриття абсолютно всіх базових умов», — розповіла пані Романюк.
Натепер на «Автодромі» в Луцьку працює 16 людей: технічний персонал, керівник, прибиральниці, механіки. Але підприємства мережі працюють в одну зміну до певного завантаження, потім переходять на двозмінний режим роботи. У двозмінному режимі роботи кількість працівників сягає 35-40 людей. За декілька років станція планує вийти на таку потужність, тому команда вже зараз піклується про кадровий резерв.
В Тернополі наш керівник викладає у спеціалізованому коледжі, де випускники — це автослюсарі, автомеханіки, то є наші потенційні робітники. Тобто ми починаємо тісніше співпрацювати з навчальними закладами і це дає можливість, з одного боку, допомагати цим закладам на високому рівні готувати спеціалістів. З іншого боку, ми підбираємо для себе персонал і що важливо — надаємо перше місце роботи випускникам коледжу. Ми беремо студентів до себе на практику. Це такий довгий, але досить цікавий і ефективний процес

Олег Романюк
власник мережі інтелектуальних Бош Сервісів «Автодром»

Чому Бош Сервіс «Автодром» робить ставку на диджиталізацію
Автодром готується до того, що на ринку праці людей без досвіду побільшає. Наталя Романюк зауважує, що підприємство переорієнтовується в рекрутингу на молодих спеціалістів з нульовим досвідом, але з освітою. Технічне навчання здебільшого забезпечує Bosch.
«У нас також є ще власні програми навчання. Нині ми намагаємося реагувати на потреби і щомісяця робити мінімум одне навчання від себе для всіх наших сервісів. В основному воно спрямоване на розвиток клієнтського сервісу», — звертає увагу HR-менеджерка.
Також у навчанні та професійному зростанні персоналу допомагають дашборди. Ми аналізуємо, які успіхи і больові точки маємо натепер, залучаємо команду до того, щоб кожен на своєму місці у режимі реального часу міг бачити конкретні показники і метрики. Ми даємо простір для аналізу не тільки наприкінці місяця, а на щоденній основі, причому кожному співробітнику, не лише керівнику.
Ми дивимося, що в нас, наприклад, минулого місяця заїжджало багато Volkswagen, а цього місяця меньше. Або ми дивимося, що ми продали 100 ТО минулого місяця, а цього лише 2. В нас дуже розгалужена система аналітики, яка нам дозволяє просто до найменшої дрібниці аналізувати і прогнозувати роботу автосервісів. Також дашборди допомагають об’єктивно оцінювати професійні успіхи працівників

Наталія Романюк
HR-менеджерка мережі Бош Авто Сервісів «Автодром»
Оптимізація бізнес-процесів та постійне покращення програмного забезпечення станції є однією з ключових рис роботи Бош Сервісів «Автодром». Нові технологічні рішення дозволяють підтягувати рівень всіх напрямів.
Автомобілі стають дедалі більш діджиталізованими. І, наприклад, потреба в механіку з монтіровкою, яка була ще років 10 назад, вже зменшується. Вже потрібні спеціалісти, які працюють з електронними системами, з програмним забезпеченням. Тому зараз в автосервісі виживає той, хто швидко адаптується до цих змін.

Тетяна Бікташева
маркетологиня мережі Бош Авто Сервісів «Автодром»
Бікташева впевнена, що кількість автомобілів в Україні найближчими роками буде швидко зростати. Якщо у 2020 році кількість транспортних засобів на 1000 людей дорівнювала 240 одиниць, то напередодні повномасштабного вторгнення вона вже сягнула 308 одиниць. Очікується, що протягом 10 років цей показник подвоїться. Зокрема, зростатиме кількість електричних автомобілів.
Наразі серед клієнтів «Автодромів» лише 8% — це власники електромобілів. Але Олег Романюк прогнозує, що за 5-7 років їхня частка зросте до 20%.
«Не всі автосервіси переходять на обслуговування електромобілів. І це теж частина нашої стратегії. Ми розуміємо, що з цими автомобілями потрібно працювати», — каже Романюк.
Що таке «інтелектуальний автосервіс»
Керівник «Автодрому» впевнений, що ключова риса, яка відрізняє його підприємства від решти автосервісів, – це якісний клієнтський сервіс і використання найновіших технологічних рішень: програмне забезпечення, дашборди, прийняття рішень на основі цифр, а не на субʼєктивному баченні. За «лаштунками» автосервісу завжди працює група людей, яка відповідає за аналіз роботи, зміни та покращення, швидко реагує на виклики та тримає руку на пульсі.
В роботі сервісу завжди всі звикли бачити ту роботу, яка робиться руками майстрів, які безпосередньо ремонтують автомобіль. Але за успішним автосервісом стоїть оця інтелектуальна робота групи людей, де всі разом покращують той чи інший напрямок

Ольга Полиця
CR-менеджерка автосервісів
Вона наголошує, що у сучасному сервісі недостатньо вирішити головну потребу клієнта — ремонт автомобіля. Велике значення також має комфорт, безпека, впевненість. Клієнту має бути зрозуміло, тому все пояснюють простою мовою, щоб не залишалося запитань. Полиця каже, що відвідувача Бош Сервісу «Автодром» завжди запитають про враження, з яким він поїхав з СТО.
«Чому ми багато приділяємо уваги саме роботі з клієнтом? Тому що ніхто про нас не розкаже краще, ніж наші клієнти», — резюмує Полиця.
Як підтримувати позитивний настрій колективу під час війни
Підтримка та постійна мотивація працівників є важливою складовою успіху підприємства, особливо під час війни.
Можна дуже багато говорити, що треба працювати енергійно, але якщо сам керівник неенергійний і не на позитиві, то ці слова нічого не значать. Для нас дуже важливою є робота керівників, бо саме вони задають настрій всьому колективу

Наталія Романюк
HR-менеджерка мережі Бош Авто Сервісів «Автодром»

Фото надане партнером
Людей об’єднують обговорення планів на майбутнє, позитивні відгуки клієнтів сервісу, якими діляться у загальному чаті, привітання працівників з особистими подіями. Є дайджести, де щомісяця висвітлюють досягнення компанії.
«Найбільший ефект дають системні щоденні дії. Якщо керівник тримає це позитивне налаштування і сам ментально і фізично тримається, то його команда теж буде таким чином налаштована. Важливо тримати увагу на позитивних моментах і акцентувати на можливостях, а не на тому, що від нас не залежить», — робить висновок Олег Романюк.