Фото: Jabbacake/Pixabay
Україна, як і раніше, залишається єдиною країною в Європі, в якій обіг вогнепальної зброї ніяк не врегульований законодавчо.
Єдиним нормативним актом, який хоч якось визначає порядок обігу зброї в Україні, залишається інструкція Міністерства внутрішніх справ від 7 жовтня 1998 року № 637/3077, яка не є законом. Вона затверджена до набуття чинності діючим Кримінальним кодексом у 2001 році та, на мій погляд, не здатна регулювати правовідносини, які складаються в Україні в умовах фактичного воєнного стану. Зі свого боку, КК України передбачена кримінальна відповідальність за незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами.
Георгій Тігішвілі
Адвокат, керуючий Law Firm TIHISHVILI
У листопаді минулого року у Верховній Раді зареєстрували відразу два законопроєкти про обіг цивільної вогнепальної зброї.
Авторами першого законопроєкту №4335 (основного) є Ігор Фріс, Олександр Федієнко та Олександр Бакумов (всі — «Слуга народу»). Цей документ був схвалений парламентським Комітетом з питань правоохоронної діяльності. Автором другого (альтернативного) законопроєкту №4335-1 став Андрій Шараскін («Голос»).
Депутати пропонують ввести такі категорії зброї:
- А — автоматична вогнепальна зброя (автомати, кулемети);
- В — гладкоствольна короткоствольна вогнепальна зброя (травматична);
- С — короткоствольна вогнепальна зброя (пістолети, крім револьверів);
- D — довгоствольна вогнепальна гладкоствольна зброя (гвинтівки, карабіни, рушниці);
- Е — довгоствольна вогнепальна нарізна та комбінована вогнепальна зброя.
Законопроєктом 4335 пропонується запровадити посвідчення власника зброї — документ, аналогічний посвідченню водія. У ньому будуть перераховані категорії зброї, яку може придбати власник документа. Крім цього, на кожну одиницю зброї пропонують ввести техпаспорт із серійним номером зброї та інформацією про власника.
Таке посвідчення зможуть отримати громадяни, які відповідають таким умовам:
- немає медичних протипоказань;
- немає судимості;
- якщо вони не залучалися до адмінвідповідальності протягом останнього року за статтями 130, 172, 172, 173, 173, 173, 174, 183, 184, 185, 186, 186, 187, 190-195, 203, 203, 204, 204-204.
До купівлі цивільним особам заборонена лише зброя категорії А. Крім того, для охочих мати зброю вводяться вікові обмеження. Купівля зброї категорії D дозволяється особам 18 років і старше, категорія В дозволяється після 21 року. Право на купівлю зброї категорії Е передбачено тільки з 25-річного віку. Категорія С передбачає більш суворі правила. Власник повинен бути старше 28 років, а крім цього, обов'язковий стаж володіння іншими видами вогнепальної зброї не менше п'яти років.
Законопроєкт дозволяє зберігання зброї тільки вдома і забороняє виносити її за межі житла. Використання зброї дозволяється тільки за необхідності самооборони. Винятком із цього правила є полювання в спеціалізованих угіддях і заняття стрільбою.
Ключова відмінність же альтернативного законопроєкту 4335-1 полягає в тому, що, крім зберігання зброї вдома, дозволено її носіння та регламентується його порядок.
Легалізація вогнепальної зброї сприймається неоднозначно навіть у професійному співтоваристві. Наприкінці січня голова Нацполіціі Ігор Клименко сказав в інтерв'ю, що не підтримує легалізацію зброї.
«За 2020 рік ми вилучили з незаконного обігу понад 3 тис. одиниць вогнепальної зброї. Поки ми не наведемо порядок із нелегальною зброєю, зокрема, це стосується і гранат, і вибухівки, я вважаю, що занадто рано нашим громадянам довіряти вогнепальну зброю».
Зараз у Верховній Раді йде битва: МВС лобіює законопроєкт, який фактично заморожує поточний стан речей, а фахівці та громадськість (представники імпортерів, виробників) зацікавлені зовсім в іншому законопроєкті, розповів The Page голова наглядової ради УАВО Георгій Учайкін.
Поліція протягом 30 років заперечувала, що громадянам необхідно право мати зброю законним способом. Вони сьогодні надають монопольно охоронні озброєні послуги бізнесу. З ухваленням закону вони втратять монополію та отримають конкуренцію з боку приватних охоронних компаній, яка позитивно позначиться на якості послуг. Зрозуміло, що поліція не зацікавлена в цьому, їх повністю влаштовує існуючий порядок речей.Ще ті гроші, які виділяються з бюджету на боротьбу з незаконним обігом зброї, дозволяють їм отримувати захмарні зарплати, премії. Це не більше, ніж імітація бурхливої діяльності
Георгій Учайкін
Глава наглядової ради Української асоціації власників зброї
Сам факт того, що нарешті в країні з'явилося відразу два законопроєкти, вже варто сприймати як крок у вірному напрямку, зазначив член Асоціації правників України Владислав Грищенко.
Певним плюсом появи відповідного законодавства є конкретне визначення понять і термінів, що стосуються цивільної зброї. Хоча слід зазначити, що подібні законопроєкти раніше вже намагалися розробити, але далі проєктів справа не пішла в силу різних причин.
Владислав Грищенко
Член Асоціації правників України
Якщо хоча б частина з мільйонів одиниць нелегальної зброї, що знаходиться на руках у населення, буде легалізована та внесена до офіційного реєстру, це стане серйозним проривом у боротьбі з незаконним обігом, додав експерт.
Яким шляхом піде Верховна Рада — проголосувавши за основний проєкт №4335, який вимагає додаткових розробок та нормативних актів, або №4335-1, який є більш послідовним і продуманим за своєю суттю, — покаже час.
За словами Грищенка, сам факт того, що в Україні питання не просто порушується на рівні Верховної Ради, а й документи дійшли до сесійної зали, обнадіює.