Спалах коронавірусу оживив edtech-ринок у всьому світі, але українські компанії поки не очікують значного всплеску прибутків. В найближчі пів року бізнес шукатиме нові моделі для роботи через зміни на ринку, а нові EdTech-тренди сформуються скоріш за все восени.
Онлайн-освіта в світі
Закриття навчальних закладів через коронавірус у всьому світі зачепило понад 770 млн учнів, свідчать дані ООН. Це призвело до різкого збільшення числа студентів, які змушені навчатися вдома.
Як пише газета Financial Times, в Індії, Китаї та Гонконгу пандемія сприяла збільшенню кількості учнів у цифровому форматі, зростанню вартості акцій та збільшенню капіталу ЕdТech-стартапів. Це торкнулося таких освітніх компаній, як Yuanfudao, Snapask, Byju's, Ai English та GSX Techedu.
В Європі та США ситуація схожа. Так, американский стартап Outschool, який створює живі онлайн-класи для учнів віком від 3 до 18 років з різних предметів, шукає тисячі репетиторів через підвищений попит, пише Forbes. У березні цей бізнес в Сан-Франциско збільшився в 11 разів, а попит на його послуги виріс по всій Європі, особливо у Великобританії, Австралії та Нової Зеландії.
Водночас британська онлайн-платформа Save My Exams для учнів від 10 до 13 років під час пандемії отримала більше 1 тис. платних передплатників, а освітній застосунок Sir Linkalot для вивчення англійської мови збільшив число загрузок — у середньому його скачують до 800 разів на день.
Як зазначила IT-фахівець в сфері EdTech Люба Шипович, на американському освітньому ринку помічена тенденція створення гібридних продуктів. Йдеться про те, що компанії намагаються надати споживачам як і живі онлайн-уроки, так і вже записані курси. Крім цього, компанії знизили ціни на кілька доларів для збільшення клієнтської бази.
Що з edtech-ринком в Україні
Спалах коронавірусу оживив український ЕdТech. Цей ринок 2019 року зростав приблизно як і в усій Європі — на 30%, говорить засновник комп'ютерної академії «Крок» Дмитро Корчевський. Такі ж темпи збережуться і 2020 року, а от кількість клієнтів у цьому сегменті зросте щонайменше вдвічі, прогнозує він. Утім, оцінити об'єм ринку загалом важко через відсутність досліджень та відкритої звітності компаній.
Майже всі опитані освітні компанії під час карантину зафіксували зростання кількості учнів у сфері дистанційної освіти. Суттєво зріс попит на традиційні курси з вивчення мов та підготовки до ЗНО, бізнес- та IT-курси, а також на сервіси для пошуку та обміну навчальними матеріалами для вчителів і викладачів університетів, говорять учасники ринку.
Як розповідає співзасновник платформи онлайн-курсів Prometheus Іван Примаченко, за кілька тижнів карантину кількість активних користувачів на його платформі зросла в 4 рази.
«Також надійшли запити від організацій та бізнесу щодо створення нових курсів. Люди хочуть переводити навчання в онлайн», — додає він.
За словами Примаченка, зараз до онлайну майже повністю адаптувався ринок репетиторів. Суттєве зростання цього сегменту помітив міжнародний маркетплейс для репетиторів BUKI. Як розповідає його співзасновник Вадим Синжерецький, зростання запитів на приватні онлайн-заняття з репетиторами склало щонайменше 200%.
А от в ЕdТech-маркетплейсі Preply, який об'єднує репетиторів-викладачів і студентів, ажіотажу не відчули. Як розповідає співзасновник українського стартапу Preply Дмитро Волошин, у березні зростання на українському ринку склало лише 5%, водночас в європейських країнах кількість користувачів зросла на 30-40%.
«Люди в Україні бояться кризи і не інвестують в освіту так, як за кордоном», — припускає він.
У комп'ютерній академії «Крок» приплив нових клієнтів скоротився вдвічі. «Ми компенсуємо це запуском нових продуктів, а також відкладеним попитом», — говорить Корчевський. Попри це він зазначає, що відтоку постійних користувачів не відбулося.
Що з цінами на онлайн-освіту
Ситуація на ринку знизила ціни на онлайн-заняття. За словами Волошина, корекція ціни за годину навчання становить 5-20% у бік зменшення. Водночас Корчевський додає, що дисконт на заняття поки надають тим, кого карантин змусив зайти на ЕdТech-ринок. «Оскільки офлайн намагається зайти в онлайн, то вони не можуть одразу дати ту якість, яка була раніше, і дають студентам дисконт», — зауважує він.
Чимало компаній запускають безкоштовні курси для збільшення клієнтської бази. За словами Примаченка, наразі важко оцінити, чи роблять вони це собі в прибуток, оскільки їм все одно потрібно сплачувати за серверні потужності, аби мати можливість обслуговувати всіх користувачів.
«Дохід в онлайні виріс, але водночас офлайн скоротився до нуля», — говорить Синжерецький і додає, що на зростання прибутку він не розраховує, оскільки офлайн-навчання займає 80% його бізнесу.
Водночас у Preply очікують на короткострокове зростання прибутку протягом весни, оскільки більшість переходить в онлайн. При цьому Волошин зауважує, що влітку-восени він падатиме, оскільки світ входитиме в економічну рецесію.
«Навіть у світових компаній кількість користувачів виросла в рази, а прибутки лише на 10%», — додає Корчевський.
Чого очікувати після карантину
Після карантину Синжерецький очікує «відкат» користувачів в офлайн, але говорить, що кількість в онлайні буде відчутно вищою, ніж до нього.
Примаченко очікує, що в онлайн перейде багато освітніх компаній і навіть університетів. За його словами, в найближчі пів року бізнес шукатиме нові моделі для роботи через зміни на ринку, а нові тренди сформуються восени, коли всі почнуть оговтуватися від карантину. Він рекомендує освітнім компаніям співпрацювати, оскільки цей сегмент бізнесу потребує інвестицій у десятки мільйонів доларів.
А от Волошин говорить, що після кризи зросте попит на нові інноваційні продукти, особливо в сегменті освіти для дітей.