Бізнес-кейс: реальний досвід франшизи ДІЛА у 2023 році
На другий місяць повномасштабної війни франчайзі медичної лабораторії ДІЛА Андрій Максимчук відновив роботу свого відділення у Києві, а протягом 2022 року відкрив ще чотири. Які плюси він бачить у роботі з медичною франшизою та що спонукає його розширювати свою мережу й надалі, розповідає The Page.
Чому підприємець обрав франшизу медичного напряму
У 2019 році у Андрія вже був свій бізнес і досвід у фармацевтиці. 2020 року, коли в Україні почалася епідемія COVID і локдаун зупинив деякі галузі, він зрозумів, що люди збільшать кількість діагностики та чекапів. Максимчук вирішив, що саме час активно входити у медичний напрямок.
Тоді я згадав, як колись у дитинстві ми з мамою йшли до лабораторії ДІЛА на аналізи і вона мені казала, що лікарі довіряють цим лабораторіям та рекомендують їх. Тому обрав франшизу від медичної лабораторії ДІЛА і мені пощастило відкрити своє перше відділення ДІЛА у Києві. На сьогодні в мене їх вже п’ять
Андрій Максимчук
франчайзі ДІЛА
У лютому 2022 року франчайзі планував запускати друге відділення у Києві: у приміщенні завершувався ремонт, вже було укомплектовано персонал. Але у зв’язку з повномасштабним вторгненням росіян на півтора місяця весь бізнес довелося заморозити. Коли у квітні відновили роботу першого відділення, було зрозуміло, що кількість населення у столиці зменшилася принаймні вдвічі, досягти долютневих обсягів було неможливо.
«Але я бачив позитивну динаміку і вирішив ризикнути. Тому у квітні відкрив друге відділення, у серпні — третє, а у листопаді з інтервалом у тиждень — ще два. Якщо відділень стає більше, зростає кількість обов’язків, завдань, ти рухаєшся вперед. Безумовно, тепер я розумію, що рішення ризикнути та розширятися було правильним», — наголошує Максимчук.
Які умови ДІЛА пропонує для партнерів франшизи
На сьогодні для франчайзі ДІЛА немає роялті та паушальних внесків, що є суттєвою перевагою на українському ринку франшиз. Потенційним партнерам компанія пропонує два формати відділень: Mini з площею 35-50 кв. м та Light з площею 70-90 кв. м.
Інвестиції та окупність франшизи ДІЛА
- Початкові інвестиції: для Mini — від $18 тис.; для Light — від $34 тис.
- Середньомісячний чистий прибуток: $2 тис. — $2,5 тис.
- Вихід на точку беззбитковості: за 2-6 місяців.
- Прогноз окупності інвестицій: для Mini — від 14 місяців; для Light — від 20 місяців.
Максимчук зауважує, що дохідність та маржинальність залежать від формату відділення. Тому термін окупності є індивідуальним, але 24 місяці — це максимальний період.
«Як партнер я маю забезпечувати роботу локації та працювати з персоналом. Все інше — логістика, дослідження — робить ДІЛА», — каже франчайзі.
Всі роботу по лабораторним дослідженням та логістиці компанія ДІЛА бере на себе. Франчайзі займаються лише забезпеченням роботи відділень
Як стандарти франшизи ДІЛА спрощують запуск бізнесу
Максимчук розповідає, що менеджери із супроводу франшиз від ДІЛА допомагають з вибором місця та приміщення, з набором персоналу, надають покрокову інструкцію, які матеріали варто використовувати для ремонту, розрахунки прогнозованих оборотів та динаміки на конкретній локації.
«Це бізнес під ключ. Багато людей хочуть відкрити свою справу, але їм заважають певні перестороги. На старті бізнес-проєкту початківців чекає тяганина з бюрократичними процесами: реєстрація ТОВ, відкриття рахунків у банку. І коли є своя ідея для власного бізнесу, треба пройти дуже складний шлях. Я обрав франшизу, бо вона закриває дві третини шляху. Відповідно, залишається 30-40%, де треба виконати зрозумілі процеси», — каже Андрій Максимчук.
Він згадує, що на старті найскладніше було з першим відділенням. Проте впевнений, що чим краще франчайзі на першій локації заглиблюється у процес, у вимоги до стандартів компанії, тим далі з кожним наступним виникає все менше складнощів і вже можна працювати над запуском двох-трьох відділень паралельно.
Компанія ДІЛА допомагає своїм франчайзі знайти найвдалішу локацію
Медична лабораторія — це діяльність, що підпадає під ліцензування Міністерства охорони здоров’я. Тому під час ремонту приміщення треба враховувати певні стандарти державних будівельних норм (ДБН). Максимчук вважає дуже цінним для підприємця-новачка, що ДІЛА надає своєму партнеру ці нормативи у максимально доступному вигляді. Це коротка вижимка ДБН, де вказані квадратури для кімнат персоналу, кімнат для прийому пацієнтів, вимоги до наявності вікон, що мають відкриватися на провітрювання тощо.
Одним з найскладніших питань під час підготовки франчайзі вважає пошук кваліфікованого персоналу. Андрій Максимчук поскаржився, що після повномасштабного вторгнення у галузі відчувається брак висококваліфікованих медсестер. Левова частка колективу будь-якої медичної лабораторії — це зазвичай жінки, що виконують обов'язки медичних сестер, багато яких виїхало за кордон.
Висококваліфіковані медсестри — дуже важлива складова успіху роботи відділення
«Пошук персоналу — це процес, що ніколи не закінчується. На пошук гарного персоналу треба закладати 3-6 місяців. На відкритті першого відділення я припустився стратегічної помилки: намагався зекономити на зарплатах і в мене персонал не набирався. Фактично три місяці простою відділення було зумовлено тим, що я хотів заощадити пару тисяч гривень на місяць на зарплатах, а врешті втратив серйозні гроші. Натепер намагаюся такого не робити і тримати найвищу по ринку зарплату для персоналу», — застерігає Максимчук.
Як швидко запускається франшиза ДІЛА та коли вона окупиться
Аналізуючи свій досвід, Андрій Максимчук каже, що перше відділення реально підготувати до роботи за 3-4 місяці. У цей термін він насамперед враховує час, що йде на ремонт та паралельні процеси: рекрутинг працівників, оформлення паперів, маркетингові заходи. Надалі при роботі над другим та наступними відділеннями цей термін можна скоротити до двох місяців. Оптимальним терміном Максимчук вважає 8-10 тижнів.
«Якби на початку першої франшизи був мій теперішній досвід, я б намагався скоріше відкривати наступні відділення. Два роки було тільки одне відділення, відкривати наступне найближчим часом не хотів. Та коли все ж почав відкривати друге відділення, в мене вже була сформована організаційна структура, я написав посадові інструкції та найняв керуючого, щоб розвиватися далі. Якби мав цей досвід тоді, то і для першого відділення раніше найняв би керуючого. Я занадто довго сидів в операційних процесах. Але з іншого боку, це мені дозволило дуже добре зрозуміти усі процеси», — резюмує Максимчук.
Його досвід підказує, що перші три місяці роботи нової локації франчайзі варто бути на місці: працівники звикають до нового колективу, до компанії, ремонт свіжий. Є ризик аварій або непорозумінь, у той час як нові люди ще недостатньо швидко реагують на них та приймають правильні рішення. За цей період керуючий остаточно забере на себе свої обов’язки — це сигнал, що колектив готовий до самостійної роботи.
Франчайзі розповідає, що прогнози щодо фінансових показників справдилися по 4 з 5 відділень. На одному з останніх відділень минулорічні блекаути спричинили тримісячну затримку у розвитку. Локація почала працювати якраз під час перших відключень електроенергії у Києві у листопаді 2022 року. У спальному масиві, де вона розташована, було відсутнє не лише світло, але й опалення, водопостачання та часто й інтернет. Відповідно, клієнтів було дуже мало. Але, наприклад, на першому відділенні Максимчука фінпоказники були навіть кращими за прогнозовані.
Як франчайзі планує розвиватися далі
Наразі Андрій Максимчук чекає, поки п’яте відділення вийде на прогнозовані показники, та готується відкривати нові локації за франшизою ДІЛА. На його думку, ремонт приміщення та запуск найкраще робити у теплу пору року — виходить трохи швидше та дешевше. Тому він чекає весни 2024 року, щоб почати працювати ще над 3-5 відділеннями.
«Не факт, що це будуть локації у Києві. ДІЛА рухається західними регіонами України. Це дуже перспективний напрям зараз. Мені також цікаво приєднатися до цього руху», — поділився підприємець.