Фото: Герберт Дiсс
Volkswagen проти Tesla: чи зможе гігант автопрому перемогти компанію Ілона Маска
Найбільший європейський автовиробник Volkswagen (15 брендів, включно з VW, Audi, Skoda і Porsche) має намір до 2030 року повністю відмовитися від автомобілів із ДВЗ і стати першим серед виробників електромобілів, обігнавши компанію Ілона Маска.
«Альтернативи електромобілям немає», — уже років п'ять твердить новий герой усієї Volkswagen Group. І йому покірно вірять. Бо не можна не вірити людині, яка перейшла з BMW до VW за два місяці до «дизельгейту» й буквально врятувала компанію від ганьби та розорення. Він не просто мінімізував її фінансові та репутаційні втрати, а й зумів оптимізувати витрати, домовившись із профспілками про найбільше в історії бренду скорочення 30 тис. співробітників, заощадивши $4,6 млрд. Плюс у відповідь на шквал критики з боку влади Євросоюзу та захисників довкілля зробив єдиний вірний хід, пообіцявши повністю відмовитися від автомобілів із ДВЗ і в найкоротші строки масштабувати випуск електрокарів. Його мета в довгостроковій перспективі — змінити ставлення до VW Group.
Щорічно німці продають приблизно 10 млн автомобілів і за останні тридцять років лише двічі спрацювали збитково. Зі свого боку Tesla за всі 17 років існування реалізувала не більш як 1,5 млн електромобілів і лише раз отримала річний прибуток. Проте біржовики оцінюють VW Group у $100 млрд, а Tesla — у $250 млрд.
«Правила гри змінилися, — упевнений гер Дісс. — Висока вартість Tesla зумовлена не її прибутковістю. Інвестори оцінюють нас як автомобільну компанію, а Tesla — як технологічну».
У листопаді 2019 року вже як генеральний директор Volkswagen Group гер Дісс оголосив про новий план розвитку мультибрендового концерну на найближче десятиліття. Щоб випустити 75 електричних і 60 гібридних моделей, у наступні чотири роки німці витратять на їхнє створення 33 млрд євро і 27 млрд євро відповідно.
«Якщо Tesla — це Apple в області виробництва електромобілів, то Volkswagen переконує, що може стати Samsung», — так назвав свій матеріал за підсумками того виступу Bloomberg.
Й от днями Volkswagen Group скорегував свою програму, яку у двох словах можна описати як «випередити Tesla». І темпи продажів народних електромобілів свідчать про те, що Герберт Дісс знає, що робить. Якщо того самого 2019-го бренди, що входять до групи, реалізували майже 77 тисяч електромобілів (стільки, скільки Tesla за перший квартал), то коронавірусного року — 231 тис. проти 480 тис. План на 2021-й — 1 мільйон «електричок». Тобто німці могли б «наздогнати й перегнати» дітище Ілона Маска вже цього року, якби не гігафабрика Маска, що призначена для щорічного випуску 500 тисяч електромобілів, яка відкриється в червні під Берліном.
«Він іде на ризик, який ми не могли б собі дозволити, — прокоментував гер Дісс будівництво гігафабрики. — По-моєму, з нас вийшла гарна пара, бо він виривається вперед, а ми швидко йдемо за ним, намагаючись не відставати».
Стати першими на ринку автомобілів на батарейках німці планують 2025 року, коли частка групи на європейському ринку електромобілів складе понад 60%. Завдяки чому?
По-перше, вони остаточно розв'яжуть головну проблему нарощування виробництва «електричок» — дефіцит тягових батарей. Так, наприкінці лютого минулого року з цієї причини Audi довелося зупинити виробництво кросовера e-tron. До 2030 року найбільший мультибрендовий автоконцерн світу спільно зі шведським стартапом Northvolt AB запустить шість заводів із випуску та щонайменше один — з перероблення батарей. У такий спосіб він закриє потреби всіх 12 виробників, що входять до групи, які до кінця десятиліття мають складати 26 млн «електричок».
По-друге, Volkswagen стандартизує всі наявні технології, а також ті, що розробляються, для всіх тих брендів, які випускатимуть електрокари. Перші електромобілі — e-Golf і e-Up — значно програвали «теслам» за всіма основними характеристиками, починаючи від швидкості зарядки й закінчуючи запасом ходу, оскільки були конвертацією звичайних автомобілів із ДВЗ. А тепер усі бренди спочатку будуватимуть електромобілі на спеціально створених для цих цілей модульних платформах і користуватимуться стандартизованими акумуляторними батареями та зарядними пристроями.
По-третє, німці компенсують відставання від каліфорнійських електрокарів у програмному забезпеченні. Це реакція на масштабні проблеми із софтом у моделі ID.3, через які її виробництво було відкладено на чотири місяці. Хоча гер Дісс так пишався першим повноцінним електрокаром марки, оголошуючи на презентації «трійки» що вона перемістить електричну мобільність із ніші в мейнстрим і в майбутньому матиме таке саме стратегічне значення для концерну, як Beetle і Golf у минулому.
Для розв'язання проблем із програмним забезпеченням німці інвестують приблизно $8 млрд у розроблення ПЗ для електричних і напівавтономних автомобілів, а також мультимедійних систем у Німеччині, США та Китаї. Зокрема, упродовж найближчих трьох років вони збільшать штат айтівців із нинішніх 2,5 тис. до 10 тис. осіб, що зробить Volkswagen другою за розмірами IT-компанією в Європі після SAP.
«У майбутньому величезне значення матимуть програмне забезпечення та прямий контакт із клієнтами, — упевнений гер Дісс. — І автомобілі стануть ще одним інтернет-пристроєм».
Головний ідеолог концерну переконаний, що в найближчому майбутньому місце одвічних конкурентів компанії — Toyota та Renault-Nissan — посядуть інноваційні лідери із Кремнієвої долини на кшталт Tesla, Apple та інших компаній. Під останніми маються на увазі Waymo і Uber, які не обмежені в коштах і розробляють автономні «електрички», котрі можуть істотно змінити галузь.
Будь-який стартапер знає: варто на презентації свого продукту лише оголосити про випуск «вбивці Tesla» або промовити «Прощавай, iPhone», як ЗМІ одразу підхоплять колоритну фразу, а шортисти кинуться скуповувати акції. Але одна справа — молоді безрідні айтівці й інше — глава одного з найбільших автомобільних концернів. Після того як Герберт Дісс оголосив про свої наполеонівські плани й вибрав як мішень Tesla, котирування VW Group одразу злетіли на 34%.
Востаннє Volkswagen так стрімко дорожчав на біржі 2008 року. Тоді американським брокерам стало відомо про те, що Porsche Automobil Holding, один із найбільших акціонерів, нишком скуповує акції. Завдяки рекордному шорт-сквізу Volkswagen одразу став найдорожчою компанією у світі й не лише запобіг поглинанню, але й викупив холдинг, унаслідок чого й з'явилася VW Group.