Бренд Changan з’явився в Україні у січні цього року. То вже була неординарна подія: вихід на ринок за умов війни, підзабуті презентація і перший тест-драйв для журналістів. Ризиковано та – оптимістично. Певно, такий антураж трохи вплинув і на сприйняття презентованих моделей (їх було три), тому дуже цікаво було протестувати ці моделі вже з холодним розумом і нейтральним сприйняттям. Тож давши новачкам можливість трохи освоїтися на ринку, приступаємо до запланованого.
В «Соджіс Авто Україна», що є офіційним імпортером Changan в Україні, головну ставку на старті робили на середньорозмірний кросовер СS55Plus. Але вже на презентації я особисто для першого тесту обрав компактний кросовер CS35Plus, який мені здається цікавішим. Чи це так і залишиться – спробуємо розібратися, почавши саме з нього.
Вони навчилися
Мої взаємини з китайським автопромом були і залишаються складними. Але! Вже років 10-15 тому я казав, що перше, чому навчяться китайці – це буде дизайн. Будь ласка. Звісно, це суб’єктивна справа, може подобатися, може ні, але – немає відвертого копіювання, немає бажання бути на когось схожим, оригінальний та цікавий автомобіль. Зараз мені почнуть нарікати, що оце ми вже бачили, і оце вже було – ну так, окремі рішення та елементи не такі вже й самобутні, але загалом – сміливо і яскраво.
Як на мене, це плюс молодшого Plus. Два з трьох кросоверів Changan цілком органічні у своєму амплуа. СS35Plus – компактний міський кросовер, орієнтований на молодь, заводний і трошки зухвалий. Преміальний UNI-K поки не зовсім зрозуміло для якої аудиторії, але щоб купити цю модель, вже треба мати нестандартне мислення і якусь відвагу, тому тут такий дизайн теж ок. А от середній CS55Plus можна було зробити і трошки серйознішим.
Проте не про нього мова, 35-й в дизайні мені подобається, і це певно єдиний випадок, коли з усіх запропонованих кольорів я б і сам обрав червоний. Червоні вставки на сірому кольорі – надто багатообіцяюче, а червоне з червоним – хоч і трошки іншого відтінку – цікаво.
Красиво та зручно – не синоніми
Якщо екстер’єр – питання смаку, тут наполягати не буду, то щодо дизайну інтер’єру готовий посперечатися. Просто на відмінно, гарний сучасний технологічний автомобіль. Наскільки якісна шкіра сидінь – важко сказати, виглядає непогано, але прострочка та декоративна вишивка на сидіннях класна, все зібрано якісно, ніяких люфтів, щілин, все на достойному рівні, пластик на панелі «під алюміній» виглядає гарно, рішення з клавішами управління кліматом – топ, м’який пластик і взагалі всі використані матеріали аж ніяк не виглядають дешево. Отже, в салоні знаходитись приємно і CS35Plus ні в чому не поступається європейським чи японським аналогам. Хоча, як виявилося, краса трошки вимагає.
Наприклад, кліматом можна керувати і з клавіш, і з центрального монітора. А от зробити голосніше музику – тільки з керма. Тобто пасажир тут людина безправна. Але і водієві це інколи незручно: наприклад, якщо ви паркуєтесь і в цей момент захотіли зробити музику тихіше – вам навряд це вдасться: піди знайди ті кнопки на кермі.
В Changan CS35Plus панель приладів повністю цифрова, справа – великий тач-скрин дисплей, обидва монітори можна персонізувати, але варіантів панелі приладів тільки два – «технологічність» та «спорт». Перша тема приємно синя, але спідометр знаходиться десь у куточку екрана і слідкувати за швидкістю важко, а якщо ви ще й тримаєте ліву руку на кермі «на десяту» – спідометра взагалі не видно. В спортивному режимі можна вивести показник швидкості як треба, на центр монітора, але помаранчева підсвітка надто агресивна. Центральний монітор має три варіанти персоналізації, тут додатково є ще «класична» тема.
Смартфон до авто під’єднується на раз, слухати музику по блютузу зручно, можна перемикати треки з екрану або з керма, все добре. Але ні Android auto, ні Apple CarPlay немає. Є CarbitLink – дуже дивна програма, яку можна встановити на смартфон і навчити центральний монітор показувати проекцію екрану. Хоч якесь рішення, щоб запустити навігацію (в Changan CS35Plus є своя, але ж в Україні, зрозуміло, не працює) – але на малесенькому екранчику майже нічого не видно.
Ну і нарешті в Changan CS35Plus відсутня українська мова. Є англійська, китайська, є мова ворожнечі – української немає. Можливо, це тільки в перших тестових версіях і далі імпортер виправить цю прикру помилку, але поки так.
Якщо ви раптом слухаєте в авто радіо, майте на увазі, що кожного дня вам доведеться при старті перемикати діапазон хвиль на FM – з якого дива за замовченням радіо перемикається при запуску на довгі хвилі – незрозуміло.
Отже, CS35Plus зі всіх сил намагається бути супертехнологічним і просунутим, але у нього поки не все виходить. Можливо, частину цих багів можна вирішити оновленням прошивки, але певно не всі.
Проте якщо це все для вас дрібниці, не варті уваги, – можна переходити на наступний рівень. І згадати, що CS35Plus все ж таки не гаджет, а автомобіль – то ж головне не те, як він спілкується з вашим смартфоном, а як їздить.
На всі свої
І малий, і середній кросовер Changan мають під капотом 1,4-літровий бензиновий двигун, тільки в CS35Plus це 150-сильний агрегат, а в старшого – 180 л.с. Коробка – 7-діапазонний робот DCT з двома щепленнями мокрого типу.
Споряджена маса автомобіля – 1465 кг. Для такої ваги потужності вистачає, CS35Plus досить динамічний, є тільки невеличка і майже непомітна затримка на різкому старті, але далі автомобіль готовий стартувати навіть з пробуксовкою. І це в звичайному режимі, а є ще й Sport – у ньому по класичній схемі коробка дає попрацювати мотору на трохи більших обертах, наскільки це додає динамічності – не знаю, мені в Drive було комфортніше. Максимальний крутний момент 225 Нм при 1500-4000 обертів/хв. Тобто фактично на всій полиці активних обертів – розкручувати CS35Plus вище 4 тисяч немає ніякого сенсу, в звичайному активному режимі запас потужності є завжди. Якщо коротко – всі заявлені сили є, відчувається на свої 150 – не більше й не менше.
Максимальна швидкість – 200 км/год, але я щось вже не в тому віці, щоб перевіряти те на дорогах загального використання, мені в діапазоні 110-130 км/год було абсолютно комфортно. Машина на трасі не рискає, дорогу тримає чудово, зайвих аеродинамічних шумів немає – чутно хіба що шини. Заявлена витрата палива на 100 км – 7,2 траса і 10,3 у місті. В мене на трасі з повним завантаженням – чотири пасажири та кондиціонер – вийшло 7-7,5, тобто дуже близько до правди. В змішаному режимі за всю тестову програму CS35Plus вклався в «десятку» – не так вже й мало за сучасними мірками, ну але й не так страшно.
І знову все добре!
180 мм – не показник позашляховика, але ж ніхто й не очікував від міського кросовера зайвого геройства, для міста і легкого бездоріжжя заміських вилазок – кліренсу вистачить аж за край. Ще класно, що і передній, і задній бампер мають гарні кути – паркуватися біля бордюрів не страшно.
Задня підвіска – напівзалежна з торсіонною балкою, проте як і в більшості сучасних європейських авто, це не має ніякого впливу на керування, а є просто ознакою надійності. В цілому підвіска – це ще один пункт, де я готовий поставити CS35Plus «відмінно»: в міру жорсткувата, не до дискомфорту, саме так, як мені подобається, не короткохідна, зібрана, пасажирів не підкидає на «поліцейських», але й не закачує.
Рівень зусилля на кермі теж можна регулювати, і про це я дізнався тільки в процесі копання в меню – бо щось там перенастроювати не було жодного бажання. Кросовер досить високий, 1660 мм, на різкому маневруванні трошки хилиться – рівно настільки, щоб нагадати водієві, що це не спортивний седан.
Яка тому є розумна альтернатива?
В «технологічній» обкладинці налаштувань на центральному моніторі у вас завжди буде картинка автомобільчика, що їде по трасі між осевих ліній. Але то просто така картинка – лайн-контролю немає, та й не треба, я його все одно не дуже люблю. А от відстань до автомобіля попереду відслідковується постійно – і якщо вона раптом занадто маленька, CS35Plus дасть вам про це знати, а на невеликий швидкості – ще й загальмує, коли треба уникнути зіткнення, тут є система екстреного гальмування, а також адаптивний круїз-контроль з функцією Stop&Go, тобто в потоці CS35Plus може повністю зупинитися і рушити сам, без вашого втручання. В пробках – саме те.
І якщо вже мова зайшла про системи безпеки та оснащення, згадаю ще систему попередження можливого зіткнення при виїзді вперед, камеру заднього огляду з яскравою і чіткою картинкою, і такі дрібниці, як безпровідна зарядка смартфона, і заднє, і переднє скло з електрообігрівом, систему допомоги при русі на підйом та спуск, автоматичне закриття вікон та панорамного даху (а, так, він теж є), 18-дюймові диски. Так, більшість із цього переліку – надбання комплектації Luxe за 879 тис грн, версія трошки простіше – Comfort – оцінюється в 834 тис грн. Отже по курсу на сьогодні в максимальному оснащені – трошки більше 21 тис. доларів.
Питання просте – чи можна знайти за такі гроші достойну альтернативу? Безумовно так. Наприклад, майже рівно стільки коштує Citroen C3 в комплектації Shine. Хороша машина? Ну звісно непогана. Тільки іншого класу і інших можливостей. Можна навіть зекономити 10 тисяч і придбати Kia сeed – теж нічого не скажеш, нормальний хетч, можна брати. І можна сказати пряма альтернатива – Renault Duster, але – тільки з механічною КПП і в простенькому оснащенні. Ну, певно, і все, отакі альтернативи. Ну або йти по китайських кросоверах, там можна знайти щось і дешевше, але – не факт, що краще.
І от відверто – раніше людині, яка націлилась на китайський кросовер, я б сказав: «Слухай, а подивись Renault Duster», то тепер абсолютно щиро – якщо ви думаєте придбати Kia ceed чи Citroen C3 – слухайте, а подивіться CS35Plus – може статися щось цікаве.