Альтернативний «дакар»: електробагі, водневі вантажівки та біопаливо із сільгоспвідходів

Марафон Dakar Rally: фонтан екотехнологій. Фото: Audi

З погляду Greenpeace, наймасштабніші перегони світу – екологічна катастрофа, у якій беруть участь тисячі автомобілів плюс літаки, гелікоптери та пороми. Але з кожним роком «дакар» усе більше перетворюється на лабораторію для випробування «зелених» технологій.

Dakar Rally – чудова маркетингова платформа для автомобільних компаній завдяки своєму унікальному формату та охопленню майже пів мільярда людей. Щоб залишатися на вістрі прогресу, організатори марафону намагаються відповідати всім світовим тенденціям. А отже, готуються разом з автопромом до 100-відсоткового нульового вихлопу. Інноваційний план енергетичного переходу під назвою Dakar Future передбачає «озеленення» марафону вже до 2030 року. Це стосується практично всього — від спортивної техніки до логістичного транспорту. Навіть пороми, на яких перегоновий караван доправляється до найвіддаленіших місць планети — чи то Алжиру, Аргентини або Саудівської Аравії, мають стати вуглецево-нейтральними.

«Альтернативна енергія»

Перший крок – створення в рамках марафону 2022 року «альтернативної» категорії для гібридних, електричних і водневих автомобілів плюс усіх, хто застосовує інші технології скорочення викидів. Організатори обіцяють скоригувати й технічний, і спортивний регламенти, аби «забезпечити баланс» – конкурентоспроможність кожного з екопроєктів.

Мета плану Dakar Future – донести до світу меседж, що марафон стрімко перетворюється на лабораторію для стимулювання, тестування та підтвердження «зелених» технологій, дотримуючись принципу «перегонові автомобілі сьогоднішнього дня – це серійні автомобілі дня завтрашнього».

«Енергетичний конвертер» Audi RS Q e-tron. Фото: Audi

Audi Q Motorsport

«Електрички» й раніше з'являлися на старті «дакара», але тільки для того, щоб підтвердити свою некондиційність в умовах марафону. Щоденні 500 — 800-кілометрові етапи за виснажливої спеки та моторошної тряски — не їхня стихія.

Тим несподіванішим стало те, що у 2022 році ставку на електромобілі зробив не приватний колектив на кшталт латиського OSCar і кастильського Acciona, а повноцінна заводська команда. До того ж шваби вибрали не найкращий для електромобільності формат – buggy 2WD, адже набагато вигідніше ставити електромотори на обидві осі. Свого часу цей клас було введено саме як альтернативу надто дорогим позашляховикам – для залучення більшої кількості учасників і зниження витрат. Адже моноприводний багі за визначенням простіший і легший за них плюс організатори передбачили для новачка одразу кілька значних послаблень на кшталт більших паливних баків, ширшої колії, ходів підвіски, великорозмірних покришок і використання вбудованої системи накачування та спуску повітря в шинах.

«Енергетичний конвертер» Audi RS Q e-tron. Фото: Audi

Але німці постали в усеозброєнні, переконавши організаторів дозволити їм зробити свій багі... повнопривідним. І максимально використали досвід, отриманий під час конструювання та доведення болідів Формули-Е. Наприклад, обидва приводи адаптовані від установки мотор-генератора MGU, що використовується в Audi e-tron FE07. В основі багі — концепція послідовного гібрида, за якої ДВС не обертає колеса, а приводить генератор до поповнення заряду батареї. Функціонал міжосьового диференціала взяла на себе електроніка, що жонглює тягою між колесами заради кращої динаміки в кожній конкретній ситуації.

Але варто нагадати, що до якого б монастиря не сунулися «кільця» зі своїм законом, вони завжди були до діла. Досить згадати систему повного приводу в класичному ралі та турбодизельні двигуни в «Ле Мані». Усе в точній відповідності до мотто компанії Vorsprung durch Technik (з нім. — перевага завдяки техніці).

Ба більше, Audi винайняв найсильнішу пару рейдовиків — Стефана Петеранселя та Карлоса Сайнса, які виграли 8 із 10 останніх «дакарів». Прикривати їм тили буде, мабуть, найуніверсальніший пілот сучасності Маттіас Екстрем, чия кар'єра нерозривно пов'язана з Audi вже 22 роки. У скарбничці чемпіона світу з ралі-кросу титули в таких різнопланових серіях, як-от STCC (1999 р.), DTM (2004, 2007 рр.) та «Гонка чемпіонів» (2006, 2007, 2009 рр.).

«Я радий брати участь у цьому чудовому проєкті, – сказав дворазовий чемпіон світу з ралі Карлос Сайнс. – У нас є чітка мета – ми хочемо одразу вийти в лідери й у підсумку виграти перші ж перегони для Audi».

Багі GEN Z на водневих паливних осередках. Фото: Red Bull

GEN Z

Ще екстравагантнішим виглядає проєкт GEN Z знаменитого дослідника Майка Хорна та інжинірингової компанії Vaison Sport. Його мета – не тільки виграти марафон на автомобілі з водневим двигуном, але і зробити «дакар» вуглецево-нейтральним. Точкою відліку для боліда став задньопривідний багі Peugeot DKR 3008, на якому виграно «дакари» 2016 — 2018 років. Готує й обслуговує техніку на водневих паливних осередках команда PH-Sport, яка є близькою до концерну Stellantis. Хедлайнером амбітного проєкту став 5-разовий переможець «Дакара» Сіріл Депре, який буквально «навчає ходити» воднемобіль.

«Досягнутий прогрес приголомшує, нам уже кортить випробувати автомобіль із повністю водневим двигуном в умовах «дакара», — зауважив мсьє Депре. – Я вважаю, що це великий крок у розвитку всього перегонового спорту».

Gaussin H2 — перша у світі перегонова воднева вантажівка. Фото: Gaussin

Gaussin H2 Racing Truck

Ще більш масштабним, до того ж у прямому сенсі, виглядає проєкт компанії Крістофа Гассіна, що спеціалізується на будівництві термінальних тягачів. За півтора року вона з нуля сконструювала першу у світі перегонову вантажівку з нульовим вихлопом. Ба більше, французи сертифікували її для пересування дорогами загального користування, оскільки до наступного листопада збираються налагодити серійне складання.


І футуристичний екстер'єр, й інтер'єр, і розмальовка H2 Racing Truck — справа рук дизайнерської компанії Pininfarina. Але всередині все ще цікавіше. Легковісне шасі спроєктовано під розміщення водневого «лівера» — балонів зі скрапленим газом, електрохімічного генератора з паливними елементами та батареї місткістю 82 кВт•год. На обох осях – по персональному електромотору, що сумарно розвивають 816 к. с. Максимальна швидкість вантажівки – 176 км/год, але правилами «дакара» обмежена позначкою 140 км/год. У перегоновому режимі вона зможе проїжджати на одній заправці не менш як 250 км, а пробіг серійної версії очікується на рівні 800 км.

Мсьє Гассін наголошує, що в команді є особлива станція, що охолоджує водень і дає змогу «заправити» три 80-кілограмові балони буквально за 20 хвилин.

BRX Hunter заправляють біопаливом Prodrive EcoPower, отриманим із сільгоспвідходів. Фото: Bahrain Raid Xtreme

Prodrive BRX Hunter

Британська команда будує багі зі звичайними бензиновими двигунами (Ford Ecoboost 3.5 V6), але «варить» для них унікальне паливо Prodrive EcoPower. Фактично це перегоновий різновид біопалива другого покоління, отриманого завдяки уловлюванню вуглецю під час перероблення сільськогосподарських відходів. Як порівняти з бензином, таке екопаливо знижує викиди парникових газів одразу на 80%.

Gaussin H2 — перша у світі перегонова воднева вантажівка. Фото: Gaussin


Читати на The Page