Попри роз'яснювальні та навчальні кампанії за рівнем використання пасків безпеки ми перебуваємо на рівні країн Африки.
«Правила дорожнього руху пишуться кров'ю» — це аж ніяк не журналістська метафора. Проте й водії, і пасажири й далі ігнорують вимоги ПДР щодо обов'язкового використання ременів. І даремно: швидкість розкриття подушки безпеки становить понад 200 км/год — так сильно і швидко не б'є навіть мер Києва. І якщо ви пристебнуті, то преднатягувачі пасків безпеки, що працюють у парі з подушкою, надійно притягують вас до крісла. Контакт обличчя з аербегом якщо і відбувається, то вже після того, як він повністю розкрився й більше нагадує уклін. Неважко уявити, що відбувається з людиною, яка проігнорувала ремені, — подушка, що розкривається зі швидкістю літака, який злітає, у буквальному сенсі б'є його по обличчю. Начебто прописні істини, але статистика доводить, що українські автомобілісти про них здебільшого ні сном ні духом.

Iнфографіка: кампанія «За безпечні дороги»

У рамках кампанії «За безпечні дороги» громадські організації Vision Zero й «Центр демократії та верховенства права» ось уже три роки моніторять ситуацію з пасками безпеки. Й особливо позитивної динаміки немає. Так, нинішнього року пристібалися лише 26% автомобілістів. Навіть у Харкові, другому за кількістю населення місті України, понад 80% водіїв ігнорують найпростіший засіб пасивної безпеки.
Моніторинг проводився в жовтні на перехрестях 24 міст України. У поле зору волонтерів програми потрапили 33 701 водій. Статистична похибка не перевищує 3%. Згідно зі звітом, у 4 із цих міст минулого року рівень користування паском безпеки залишився на колишньому рівні, в 11 підвищився, а в 9 знизився. Загальний рівень пристібання становить 26,04%.

Таблиця: «За безпечні дороги»
«На жаль, сьогодні типовою є звичка не пристібатися як на передньому сидінні, так і на задніх, — коментує статистику Олеся Холопік, директорка «Центру демократії та верховенства права». — Є щонайменше дві причини, які пояснюють, чому так відбувається. По-перше, це мізерний штраф у розмірі 51 гривні, а по-друге — величезна кількість міфів і упереджень серед водіїв і пасажирів. Ми в кампанії «За безпечні дороги» давно говоримо про те, що штраф у розмірі 51 гривні створює в людей відчуття, що правило щодо користування пасками є несуттєвим і ним можна нехтувати. Але ціною такого порушення може бути життя».
Можна скільки завгодно бути впевненим у своїх водійських навичках, громадянській свідомості та своєму автомобілі, але не можна гарантувати того, що назустріч вам не мчить вершник без голови. За оцінкою Всесвітньої організації охорони здоров'я, використання ременя безпеки могло б врятувати принаймні половину жертв аварій зі смертельними наслідками. Ігнорування ременів там називають одним із ключових чинників ризику, що впливає на безпеку дорожнього руху загалом нарівні з перевищенням швидкості, управлінням транспортним засобом у нетверезому стані й користуванням мобільним телефоном під час водіння.
Нагадаємо, що, згідно зі статистикою патрульної поліції, із 1.01.2020 до 31.10.2020 в нашій країні зафіксовано 135 626 дорожньо-транспортних пригод. У них загинули 2 824 людини й ще 26 726 осіб отримали травми різного ступеня тяжкості.

Фото: Олеся Холопік
Олеся Холопік, директорка «Центру демократії та верховенства права»: «Штраф у розмірі 51 гривні створює в людей відчуття, що правило щодо користування ременями є несуттєвим і ним можна нехтувати».
Ось уже чотири роки, як «Центр демократії та верховенства права», міжнародна програма з підвищення безпеки дорожнього руху та зниження смертності в ДТП Vision Zero пропонують, крім інформаційного, ще і юридичний супровід змін у цій сфері. Один із перших законопроєктів, розроблених 2018 року, передбачав підвищення штрафу за ігнорування пасків безпеки до мінімальних 850 гривень. Після його ухвалення в першому читанні рівень пристібання зріс із 15% до 23% — документ запустив інформаційну хвилю, яка спонукала людей пристібатися. Але в наступні два роки ситуація не покращилася. Так, торік ця цифра склала 24,36%, що, за визнанням самих ініціаторів дослідження, можна списати на статистичну похибку.
У кількох містах, зокрема Чернівцях, Чернігові та Черкасах, наразі пристібаються навіть менше водіїв, ніж минулого року. Але є й позитивні зміни. Так, 11 листопада Кабмін затвердив зміни до Правил дорожнього руху, скасувавши винятки, які дозволяли не пристібатися водіям і пасажирам таксі та інструкторам автошкіл. Саме їх приклади найчастіше наводять як доводи противники використання ременів.
«Сувора відповідальність не працюватиме сама собою, потрібна ще і просвіта, — впевнений Віктор Загреба, голова українського відділення міжнародної програми Vision Zero. — Людям необхідно роз'яснювати, що пристібатися — у їхніх же інтересах. І карати потрібно тільки тих, до кого не дійдуть раціональні аргументи. Тому треба проводити максимально широкомасштабні кампанії з роз'ясненнями важливості пасків безпеки, впливати на ставлення людей. І коли ми цього досягнемо, то зміниться й поведінка людини: вона не тільки пристібатиметься сама, але і пристібатиме всіх своїх пасажирів, а також переконуватиме друзів, знайомих і незнайомих у тому, що це є важливим. Так має сформуватися соціальна норма».

Iнфографіка: "За безпечні дороги""