розбиралося в тому, як, чому й наскільки українські споживачі люксових годинників і ювелірних виробів виграли від пандемії коронавірусу та закриття кордонів.
Журнал Time присвятив обкладинку підсумкового номера 2020 року, назвавши його найгіршим за всю історію цивілізації. Екстремальність року, що минає, відчув на собі кожен житель планети, і світова економіка загалом: експерти все ще змагаються в похмурих прогнозах щодо строків відновлення, галузеві асоціації підраховують збитки, а оптимісти міркують про масштаби перетворень, які торкнуться всіх аспектів життя сучасної людини. Зі свого боку придивилося до одного з найскладніших ринків — ринку розкоші в сегменті hard luxury, до якого належать годинники та ювелірні прикраси престижних брендів.
Пандемія вірусу та безпрецедентний локдаун кардинально змінили індустрію розкоші, яка є досить консервативною за визначенням. Попри те, що справжні цінності бажані в усі часи та не залежать від примх моди та волатильності попиту, весняні прогнози про падіння ринку розкоші на 35-40% виглядали гнітюче. Але зі зняттям жорстких карантинних обмежень і відкриттям магазинів покупці поспішили повернутися до своїх шопінг-звичок. У цьому сенсі поточні виміри показують, що ринок відновлюється, перспективи року виглядають непогано й підживлюються бадьорими прогнозами щодо зростання наступного року та обіцянками повного відновлення вже 2022-го.
Hard luxury по-домашньому, або покупці люкса повернулися з duty free
На ринок hard luxury основний вплив мають зміна споживчих настроїв у бік обмеження витрат і розрив звичних патернів дорогих покупок, які до закриття кордонів часто робилися «на виїзді». Через майже повне зупинення наших переміщень — ділових і туристичних — клієнти по всьому світу знову відкрили для себе принади домашнього шопінгу.
«До нас почали приходити ті, хто раніше робив покупки виключно в Європі. І багато клієнтів зрозуміли, що даремно ігнорували шопінг в Україні, і переконалися в тому, що ціни в київському бутику не вдвічі вище, а навіть нижчі за європейські, — зазначила директорка бутика Bvlgari в Києві Ірина Качай.
Рівень довіри клієнтів помітно зріс, і це не може не тішити
Другий чинник, що серйозно вплинув на ринок, — проблеми з виробництвом. Левова частка люксового продукту виробляється в європейських країнах, які серйозно постраждали від пандемії. Це передусім Італія, основний виробник ювелірного асортименту в сегменті luxury, Іспанія, яка спеціалізується на шкіряних аксесуарах, і Швейцарія, батьківщина високого годинникового мистецтва. Суворий карантин і зупинення виробництв призвели до падіння обсягів випуску та коригування планів брендів: запуск багатьох новинок відклали до кращих часів, зробивши акцент на перевірених хітах. Це відчули на собі і столичні дистриб'ютори. За словами директорки київського бутика Montblanc Світлани Куликової, бренд відтермінував низку ключових запусків годинників із 2020-го на 2021 рік, а також скорегував обсяги постачання окремих популярних аксесуарів і письмового приладдя.
Більше ексклюзиву: як змінився асортимент брендових годинників і ювелірних прикрас
Водночас скаржитися локальним ринкам, безумовно, немає на що: через закриття сегмента duty free, який останніми роками з'їв приблизно 40% продажів традиційного ритейлу, вони значно зміцнили свої позиції. Бренди кардинально переглянули політику щодо асортименту бутиків і переспрямували «аеропортові» стоки та призначений для туристів надлишок виробів у найбільших світових шопінг-столицях до бутиків на середніх і малих ринках.
«У цій непростій ситуації наші клієнти виявилися у виграші, тому що ми стали отримувати набагато більше ексклюзивних позицій, які раніше не доїжджали до України», — говорить директорка бутика Montblanc Светлана Куликова.
Зі свого боку, у Bvlgari зазначають, що стали частіше отримувати позитивні рішення за індивідуальними запитами клієнтів на придбання прикрас, які не представлені на українському ринку.
Українські споживачі «важкого люкса», до якого належать механічні годинники та ювелірні прикраси провідних брендів, оцінили увагу до себе з боку світових виробників. Після весняного локдауну, який тимчасово паралізував усю торговельну активність у країні, вони потягнулися до звичних дорогих задоволень. У Tiffany & Co. фіксують помітний приріст клієнтської бази та збільшення середнього чека, у Montblanc зазначають, що клієнтів стало більше й вони проводять більше часу в бутику. Зріс інтерес і до додаткових сервісів, які київські бутики надають нарівні з будь-якими іншими світовими представництвами брендів. Так, наприклад, у Tiffany & Co. зазначили зростання запитів на чистку та полірування виробів, а також гарантійне обслуговування обручок.
Ціни на люксові годинники та ювелірні прикраси знизилися
Але найприємнішим наслідком вірусного струсу, імовірно, стала зміна підходу до формування цінової політики. Раніше ціни на одні й ті самі речі на ринках країн, що розвиваються, встановлювалися вище за європейські (часом різниця досягала 15-20%!), що робило покупки за кордоном відчутно вигіднішими — різниця в ціні з огляду на повернення ПДВ для нерезидентів досягала часом 30%. (Хоча, звісно, ці 30% і склали б додаткові витрати клієнта на митне очищення, якби він задекларував покупку за кордоном на в'їзді в Україну.)
Цього року ціни майже зрівнялися, а за окремими позиціями можуть бути навіть більш виграшними — зокрема, і через гнучкі строки знижкових кампаній до свят, які в Україні не регулюються централізовано, на відміну від чітко прописаних строків початку розпродажів у Європі, де ціни починають падати вже після свят. Так, наприклад, кільце зі знакової колекції Bvlgari B.zero1 у рожевому золоті з білою керамікою в Києві продається за 98 тис. грн, а в Мілані — за 97 244 грн (за поточним курсом). Різниця в ціні на культову ручку Montblanc Meisterstück: 15,6 тис. грн у Києві проти 15,1 тис. грн у французькому інтернет-магазині бренду. Така сама історія з Tiffany & Co. — ціна на сережки HardWear у київському бутику (43 588 грн) відрізняється від паризької лише на 163 грн.
Уподобання клієнтів в Україні не надто змінилися — як і великому гедоністу Оскару Уайльду, їм, як і раніше, достатньо найкращого. Незмінний попит мають знакові для брендів продукти, що давно стали не тільки дорогоцінною частиною особистих і сімейних історій, але й важливою частиною в спадщині світового дизайну. Сьогодні складно уявити чоловічу кишеню без ручки або портмоне Montblanc, зап'ястя шанувальника високоточної механіки без годинника Bvlgari або шкатулку з прикрасами, у якій немає срібних сердечок і золотих ключиків Tiffany&Co. «Ми зазначили два моменти: з одного боку, зросла кількість індивідуальних замовлень на більш дорогі позиції, з іншого — тішить зростання попиту на культові срібні прикраси, які давно стали класикою бренду», — констатує бренд-менеджерка Tiffany&Co. в Україні Наталія Лавринович.
Цього складного року всі ми заслуговуємо на розкішний подарунок — жодні світові потрясіння не скасовують особистих свят, особливих дат і важливих звершень, що вимагають закріплення цінним сувеніром. На щастя, робити покупки пам'ятних подарунків в Україні сьогодні зручно та вигідно, отримуючи вдома бездоганний сервіс брендів світового класу, до якого звикли. До сервісу додалися і приємні ціни у звичній валюті, і широкий вибір продукції, що не поступається бутикам світових столиць.