ЗСУ збили А-50 та Іл-22: що це означає. Обкладинка Олександра Шатова
Збиття російського літака А-50 та пошкодження Іл-22 у неділю, 14 січня, над Приазов’ям офіційно підтвердили у Повітряних силах ЗСУ. Це великі втрати для росіян, які не зможе компенсувати їхній ВПК. Літаки А-50 використовували для повітряної розвідки, Іл-22 — як повітряний командний пункт. SPEKA розповідає, чому важливо збиття цих літаків, які у них характеристики та скільки їх залишилося у росії.
Чим цінний літак А-50: характеристики та можливості
А-50 — це літак дальнього радіолокаційного виявлення та керування на базі військово-транспортного літака Іл-76. Цю модель прийняли на озброєння у срср 1989 року. Цей літак потрібний для виявлення повітряних та надводних цілей, оповіщення командних пунктів про повітряну та надводну обстановку. Також з А-50 керують літаками винищувальної та ударної авіації та наводять їх на всі види цілей. Крім цього, А-50 може використовуватися як повітряний командний пункт.
Обладнання літака А-50
- радіотехнічний комплекс «Шмель» вагою 20 т;
- комплекс оборони із РЕБ;
- системи інфрачервоної протидії.
Радіолокаційна станція літака дозволяє команді виявляти бомбардувальники на відстані до 650 км, винищувачі — 300 км, крилаті ракети — до 215 км.
За джерелами іноземних ЗМІ, А-50 та його обладнання вартує орієнтовно $300-330 млн.
Літак А-50 «Шмель». Джерело: Вікіпедія
Чим цінний Іл-22: характеристики та можливості
Літак Іл-22 — повітряний командний пункт, розроблений у 1980-х роках на базі пасажирського літака Іл-18Д. Літак оснащений РЕБ та комплексом зв’язку «Бізон». (Не варто плутати з Іл-22 в модифікації бомбардувальника). «Бізон» використовують для забезпечення додаткових каналів зв’язку та для виявлення балістичних ракет і авіації.
За радянських часів було виготовлено приблизно 10 літаків цієї модифікації. Малоймовірно, що зараз таку техніку зможуть відновити.
Скільки літаків А-50 мають росіяни
З радянських часів такої техніки збереглося небагато — 12 літаків різних модифікацій, з них — 9 у розпорядженні російської армії, решта — в Індії. У лютому 2023 року повідомлялося про пошкодження одного такого літака на території білорусі.
Збиття подібних літаків — серйозна втрата для росіян, бо їхня промисловість не зможе виготовити заміну, а також невідомо, чи зможе відремонтувати пошкодження.
«Інцидент» з літаками А-50 та Іл-22М над Азовським морем — це аналог знищення крейсера «Москва» за ступенем комплексних втрат», — написав у своєму фейсбуці Олексій Копитько, колишній радник Міноборони України. Він також пише, що росіяни повідомляють, що збиття сталося внаслідок «дружнього вогню». На його думку, таким чином ворог намагається зменшити масштаб небезпеки, про яку свідчить збиття російської авіації над Приазов’ям.
Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний повідомив, що це результат роботи Повітряних сил України.