Facebook Pixel

Як росія вивозить крадене зерно з Бердянська та Маріуполя під іншими прапорами

Після 24 лютого 2022 року росія значно посилила свою присутність і контроль над Азовським морем. Захопивши порти Бердянська та Маріуполя, окупанти почали активно транспортувати вкрадені українські зерно та метал морським шляхом, водночас вчиняючи військові злочини та намагаючись приховати свої дії від світової спільноти.

Попри вживані маскувальні заходи, як-от виключення систем ідентифікації морських суден і заміна назв суден-суховантажів, Центру журналістських розслідувань вдалося виявити кілька балкерів, що складають піратський флот росії в Азовському морі.

Для пояснення того, як це вдалося, потрібно повернутися в часі та переміститися до Маріуполя до повномасштабного вторгнення росії у лютому 2022 року. Саме тоді в порту цього ще не окупованого міста відбулося блокування шести іноземних цивільних суден разом з їхніми екіпажами.

Після окупації Маріуполя людей удалося евакуювати. Два балкери, що належали турецьким компаніям, також встигли відплисти, проте чотири судна залишилися в порту Маріуполя.

Особливо варто відзначити судно «Азбург», яке плаває під прапором Домініканської Республіки, яке причалило в порту Маріуполя і нещасливим чином згоріло в перші дні через російські обстріли. Власник цього судна – турецька компанія Albros Shipping & Trading.

Попри постійні та масштабні бомбардування два інші транспортні судна дивом уникли пошкоджень і залишилися не постраждалими.

Судном Lady Augusta під прапором Ямайки володіє ліванська Adriamediteran Ltd. Власник і екіпаж – громадяни Сирії. Улітку 2022 року повідомлялося, що вони отримали запрошення з боку МЗС росії забрати судно, але воно й досі залишається в Маріуполі.

Blue Star I — суховантаж під прапором Панами, збудований у 2005 році, дедвейт — 5 245 тонн. Менеджер судна – компанія Fetida Maritime з Одеси.

На початку червня минулого року окупаційний уряд так званої ДНР оголосив про «націоналізацію» цих суден.

Дані супутникових знімків указують на те, що судна Blue Star I, Lady Augusta та Smarta постійно перебували в Маріуполі до осені 2022 року. Орієнтовно із жовтня вони почали регулярно залишати причали порту Маріуполя на доволі тривалий час.

Тепер порівняємо балкер Blue Star I і судно, яке було помічено в порту Бердянська під час вибухів 2 червня. Один і той самий колір, конструкція башти зв’язку, схожі щогли на носі.

У травні цього року ми зафіксували збіг дат, коли Blue Star I залишало Маріуполь і коли біля причалу в Бердянську з’являвся балкер-близнюк.

Таких випадків, коли з Маріуполя виходило експропрійоване судно, а до Бердянського порту того самого дня або наступного заходив балкер, ми зафіксували щонайменше 2 випадки тільки минулого місяця: 15 і 20 червня.

Знайти переконливі докази заходів Lady Augusta та Smarta до Бердянська або до кримських чи російських портів поки що не вдалося. Та це лише питання часу, адже крадені судна залишали порт Маріуполя.

Нещодавно Lady Augusta потрапила в об’єктив камери працівників федеральної автономної установи «РосКапСтрой» – компанії, яка фактично отримала порт Маріуполя в управління в грудні 2022 року. Очільниця компанії – росіянка Юлія Геннадіївна Максимова. Експропрійовані в Маріуполі судна окупаційний російський уряд у Донецькій області передав в управління «РосКапСтрою».

У попередні роки ця компанія, що виконує функції єдиного замовника під час будівництва та реконструкції об’єктів коштом федерального бюджету, відмітилася на цілій низці «жирних» об’єктів в окупованому Криму. З-поміж тих, де «РосКапСтрой» здійснював будівельний контроль – автомобільна дорога та підходи до Керченського мосту, аеропорт у Сімферополі та реконструкція аеродрому в Бельбеці, а також злочинна реставрація Ханського палацу, де «РосКапСтрой» отримав підряди на 1 млрд 300 млн рублів.

Водночас є дивним, що «РосКапСтрой» і досі не в санкційних списках Європейського Союзу та США, хоча Україна санкціонувала цю федеральну установу ще в жовтні 2022 року.

Проєкт «РосКапСтроя» в порту Маріуполя назвали логістичним центром, а насправді ця установа завозить будівельні матеріали для воєнних фортифікацій, здійснює контроль за будівництвом, а також фактично контролює вивезення залишків української сталі та зерна.

Для цього до Маріуполя з Ростова регулярно прибувають російські судна «Междуреченск» і «РМ 3», звісно, по-злодійськи вимикаючи АІС.

Однак схема використання крадених суден, які доправлятимуть у Маріуполь і Бердянськ начебто будматеріали, а звідти вивозитимуть крадене зерно та метал, була «освячена» на найвищому рівні у квітні цього року. Тоді в Маріуполі відбулася нарада за участі Дмітрія Патрушева, міністра сільського господарства росії, та інших федеральних урядовців.

У липні піратський флот на Азові поповнив балкер Sokolki під російським прапором і з портом приписки Астрахань.

Згідно з базою ІМО – Міжнародної морської організації – тепер він має назву PORT OLYA 4 і належить компанії «МГ-Флот» із Дагестану. Рік тому вона також називалася інакше – «Трансморфлот», і саме тоді Федеральна податкова служба засекретила реєстраційні дані її власників. Причина – санкції.

Україна застосувала санкції до цієї компанії восени 2022 року, а США та Велика Британія – у травні нинішнього. Тож не дивно, що це судно зайшло до порту Маріуполя з Волгодонська, не вимикаючи систему ідентифікації, – його власникам уже втрачати майже нічого. Щоправда, лишається ще дочекатися санкцій ЄС, бо, поки їх немає, це судно може спокійно заходити у європейські порти.

Поза тим, фактично вперше за півтора року окупації Маріуполя, маємо документальне підтвердження незаконного заходу в український порт російського торговельного судна.

А от у російського судна «Капітан Міронов» АІС вимкнено з 20 червня. До цієї дати суховантаж також по кілька разів на тиждень зникав, як то кажуть, з радарів.

Ретельно дослідивши фото- та відеоматеріали з тимчасово окупованого Бердянська, можна стверджувати, що саме «Капітан Міронов» з інтервалом у 2 — 3 дні з’являвся в цьому порту впродовж червня.

Щоправда, росіяни й тут скористалися фарбою. З червоного на чорний колір судна змінили ще 2020 року, а нещодавно було зафарбовано логотип на димовій трубі. Утім, добре роздивившись кормову частину, порівнявши кількість кранів на палубі та особливості бортової частини, у нас не виникає сумнівів, що біля 5-го причалу – саме «Капітан Міронов».

У червні в Бердянську не пустував не тільки причал №5, де регулярно швартувався «Капітан Міронов». На сусідньому причалі №4 також щоразу кожні 2 – 3 дні стояло судно.

За даними сайту Marinetraffic.com, в Азовському морі в цей час перебував балкер «Інженер Трубін», АІС якого, до речі, вимкнено з 9 червня, тобто вже майже місяць.

Можна припустити, що й це судно входить до піратського флоту росії на Азові, за допомогою якого агресор вивозить з України вкрадене збіжжя та майно. Це судно, як і все російське акціонерне товариство «Северное морское пароходство», з 8 травня 2022 року під санкціями США

Окрім того, у червні аматори, знімаючи пляж, мимоволі зафіксували несамохідну баржу, а також бойовий катер чорноморського флоту в порту Бердянська. Можемо лише припускати, що вантажі військового призначення доправляли в порт Бердянська й цивільні судна, адже бавовна, як-от 30 травня в Бердянську, у тимчасово окупованих містах просто так не трапляється.

Подякувати 🎉