Facebook Pixel

Виробники зброї в Центральній Європі борються за працівників

Робітник перевіряє якість GROT C16 FB-M1, модульної системи штурмової гвинтівки на збройовій фабриці PGZ (Polska Grupa Zbrojna) Fabryka Broni Lucznik у Радомі, Польща. Фото:  REUTERS

Робітник перевіряє якість GROT C16 FB-M1, модульної системи штурмової гвинтівки на збройовій фабриці PGZ (Polska Grupa Zbrojna) Fabryka Broni Lucznik у Радомі, Польща. Фото: REUTERS

Виробники зброї в Центральній Європі намагаються знайти нові шляхи, щоб впоратися з найбільшим виробничим бумом після закінчення «холодної» війни, повідомляє Reuters.

Комплекс викликів починається з будівництва квартир для нових працівників і закінчується безплатним харчуванням в їдальнях для пенсіонерів, які мають поділитися своїм досвідом із молодими працівниками.

Зіштовхнувшись з одними з найскладніших ринків праці у Європі, виробники зброї в Польщі та Чехії запускають або розширюють програми винаймання та навчання нових працівників після того, як війна в Україні призвела до різкого зростання попиту на їхню продукцію.

Промисловість Центральної Європи виробляє зброю, снаряди та інші військові матеріали найшвидшими з моменту падіння Берлінської стіни темпами, оскільки компанії прискорюють виробництво для постачання в Україну та задоволення попиту в усьому світі, оскільки країни збільшують витрати на оборону.

STV Group

Чеський виробник боєприпасів і артилерійських снарядів STV Group домовився з містом, найближчим до її найбільшого заводу в Поліці (приблизно за 200 км на південний схід від Праги), про будівництво фінансованих компанією квартир для нових працівників, повідомив голова компанії Девід Хак.

Компанія також почала пропонувати пенсіонерам харчування в їдальні, щоб вони могли поділитися знаннями про нещодавно відновлені лінії з виробництва боєприпасів радянських часів для України, додав він.

Quote«Цей неформальний обмін ідеями має чудовий і миттєвий вплив на ефективність виробничих процесів, особливо коли ви відновлюєте виробництво продуктів, які було знято з виробництва протягом тривалого часу», — сказав Хак.

Згідно з даними Євростату, Чехія та Польща мають один із найнижчих рівнів безробіття у Європейському Союзі – 2,7% у червні, що значно нижче за середній показник безробіття у ЄС — 5,9% — за той самий період.

Їржі Гінек, президент і виконавчий директор Асоціації промисловості оборони та безпеки (DSIA) Чеської Республіки, сказав, що брак працівників може витіснити виробництво з Центральної Європи. За його оцінками, маючи достатньо робочої сили та матеріалів, чеські компанії могли б збільшити виробництво до 20 відсотків.

Візок із модульною системою штурмових гвинтівок GROT C16 FB-M1 стоїть на збройовому заводі PGZ (Polska Grupa Zbrojna) Fabryka Broni Lucznik у Радомі, Польща. Фото: REUTERS

Візок із модульною системою штурмових гвинтівок GROT C16 FB-M1 стоїть на збройовому заводі PGZ (Polska Grupa Zbrojna) Fabryka Broni Lucznik у Радомі, Польща. Фото: REUTERS

Асоціація, яка представляє понад 160 компаній, заявила, що на експорт припадає майже 90 відсотків промислового виробництва зброї та військових товарів.

З них, за оцінками Гінека, постачання військової техніки в Україну становлять 40% експорту.

Quote«Зі зростанням попиту потреба в молодих працівниках із технічними навичками тільки посилюватиметься для галузі, яка залежить від інновацій, задля подальшого розвитку. У нас старіє населення, старіють дослідники, розробники, інноватори, а також технічні та природничі факультети, що створює абсолютну нестачу людей. Нам потрібно зростання, але нам немає звідки брати працівників», — сказав Гінек.

Ключовий трубопровід зброї

Чеський виробник вибухівки Explosia, який налічує приблизно 600 працівників і опублікував рекордні $55 млн доходу минулого року, повідомив, що розширює співпрацю з місцевими університетами та прискорює автоматизацію, щоб компенсувати нестачу працівників у компанії, відомої виробництвом пластикової вибухівки Semtex.

Польська військова технологічна компанія WB Group торік почала в більших масштабах наймати жінок на конвеєри, де раніше переважно працювали чоловіки. Компанія, яка налічує понад 2 тис. співробітників і отримала минулого року $150 млн, виробляє безпілотні літальні апарати та ракетні системи.

Quote«Зі збільшенням замовлень нам довелося змінити систему виробництва», — сказав речник компанії.

Центральна Європа представляє важливий трубопровід для української армії. З 29 держав, які постачали основні види озброєнь у 2022 році, за даними Стокгольмського міжнародного інституту дослідження проблем миру, на Польщу та Чехію припадало понад 20 відсотків загального імпорту української зброї за обсягом.

Уряд Чехії заявив, що за перші 12 місяців війни країна відправила в Україну військові вантажі на суму $1,84 млрд, включно зі зброєю, поставленою з власних складів. Це включало 89 танків, 226 броньованих машин, 38 гаубиць, а також системи протиповітряної оборони, гелікоптери, боєприпаси та ракети.

Міністерство оборони Чехії повідомило Reuters, не надавши конкретних даних, що зараз з боку України найбільший попит на боєприпаси великого калібру для зброї радянських часів, а також артилерію західного стандарту, реактивні гранатомети й танкові боєприпаси.

Уряд також розпочав обговорення щодо працевлаштування деяких із сотень тисяч українських біженців, більшість з яких жінки та діти, які проживають у країні, щоб допомогти компаніям, які намагаються знайти працівників, повідомило Міністерство оборони.

Патріотичний пітчинг

Останніми роками в інших секторах Польщі та Чехії було важко знайти працівників: підвищилася вартість робочої сили, сповільнилося зростання галузі.

З середини 1980-х до 2000 року зайнятість у збройовій промисловості Польщі, згідно з даними Стокгольмського міжнародного інституту дослідження проблем миру, впала на 76 відсотків.

Quote«Звичайно, вам потрібні сировина та матеріали, але зараз головною проблемою, що перешкоджає розширенню виробництва, є брак кваліфікованих працівників», — говорить чеський незалежний аналітик з питань оборони Лукас Вісінгр.

Польська державна компанія PGZ, яка контролює десятки компаній, що постачають зброю, боєприпаси, броньовані транспортери та безпілотні авіаційні системи, націлена на співробітників у багатьох галузях і використовує рекламу в соціальних мережах, заявив керівник відділу кадрів групи Артур Заборек.

Компанія, у якій працюють понад 18 тис. людей, також планує наступного року кампанію, спрямовану на те, щоб переконати поляків, які працюють на скандинавських корабельнях, повернутися додому, щоб працювати за новими контрактами на будівництві кораблів для ВМС Польщі. Її реклама підкреслюватиме можливість посилити національну оборону та роботу ближче до дому, сказав Заборек.

Quote«Геополітична ситуація призвела до найбільших проєктів озброєння в історії для компанії. А це означає, що попит на кваліфікованих працівників різко зріс», — сказав Артур Заборек.
Подякувати 🎉