Покупців продуктів онлайн знов стає більше — які формати доставки їм пропонують

Тренди фуд-ритейл e-commerce в Україні у 2024 році. Обкладинка Олександра Шатова

«Ми спостерігаємо тенденцію, що багато тих, хто поїхав за кордон або в інші міста України, продовжують замовляти продукти онлайн для своїх батьків вже звідти. У нас є традиція, що співробітники офісу саме в пікові дні, напередодні Нового року, також ідуть і працюють як лінійний персонал. Я був кур'єром на цей Новий рік і 30 грудня доставив 14 замовлень. З них два були саме такі, коли діти замовили для своїх батьків. Обидва клієнти були похилого віку, вже 80 плюс. Їм було важко пересуватися навіть в квартирі. І треба було бачити ці очі! Таке щастя, як у маленьких дітей, яким принесли подарунки», — розповідає в інтерв’ю The Page CEO Zakaz.ua Андрій Курський.

Залучення споживачів старшого покоління до активного шопінгу онлайн — одна з помітних рис розвитку ринку. Перший суттєвий поштовх онлайн-ритейл продуктів харчування відчув під час ковідного локдауну. Тоді у Zakaz.ua у квітні 2020 року кількість замовлень зросла на 75%. Після зменшення ринку навесні 2022 року новим бустером стали відключення світла та часті повітряні тривоги у листопаді 2022-го. Люди купували продукти в інтернеті, щоб оптимізувати свій час.

The Page розповідає, які ще причини спонукають українців замовляти їжу дистанційно, як змінюється ринок та які в нього перспективи.

Як зростає продуктовий e-commerce

Дослідження жовтня 2023 року Kantar Ukraine свідчить, що 93% українців мають досвід онлайн-покупок. При цьому протягом двох років знизилася частка споживачів, що надають перевагу офлайн-шопінгу: з 57% у 2021 році до 38,5% у 2023-му. Значно зросла частка споживачів, що замовляють онлайн продукти харчування раз на тиждень: з 6% у 2021 році до 19,4% у 2023-му.

Протягом останнього року кількість чеків замовлень онлайн у мережі VARUS зросла більш ніж у 4 рази. Загальні обсяги замовлень зросли в 4-5 разів порівняно з 2021 роком. Про це The Page повідомила Емілія Михальська, операційна директорка e-commerce VARUS.

Аналітики Zakaz.ua бачать, що у замовленнях клієнтів стало більше бакалії. Фото Pexels

«Люди почали більш раціонально підходити до закупок. Шукають більше акційних пропозицій, товарів соціальної групи, купують більше бакалії. Попит на дорогі смаколики, преміальні алкогольні напої скоротився приблизно на 9% порівняно з 2021 роком», — розповідає CEO Zakaz.ua Андрій Курський.

Опитування Kantar Ukraine також підтверджує збільшення інтересу українських споживачів до спеціальних цін, акційних товарів, можливостей отримати знижку при використанні фірмових карток. Курський вважає, що точка зростання для його компанії саме в тісній співпраці з ритейлерами, що будуть ще більше заохочувати покупців подібними пропозиціями. «Бо ми зі свого боку можемо впливати лише сервісом. А сервіс у нас на досить високому рівні», — каже CEO Zakaz.ua.

Як змінилися споживацькі стратегії українців

До економії та споживчих обмежень вдаються 54% покупців в Україні в онлайні та офлайні, за даними дослідження Kantar Ukraine. Це стосується як продуктів харчування, так і інших потреб.

«Четверть опитаних взагалі відмовилися від куріння. Тобто українці не просто зменшують кількість і переходять на більш дешеві товари, а в принципі вдаються до таких радикальних заходів», — наголосила в розмові із The Page Оксана Марусич, Business Intelligence Expert компанії Kantar Ukraine.

До замовлень продуктів харчування в інтернеті українці часто звертаються також саме з міркувань економії. За словами Марусич, серед топ-3 факторів вибору продуктів в онлайні:

  • широкий асортимент («можна купити все») — 43%;
  • безкоштовна доставка — 43%;
  • низькі ціни — 42%.

Також залишається важливою швидка доставка — для 40% опитаних.

Які продукти найбільше купують в онлайні

Водночас в Zakaz.ua спостерігають, що середня вага кошика не змінилася (близько 21 кг) і середня кількість позицій у чеку також залишилася на рівні 2021 року — 23 позиції. Втім, середні чеки зросли на 25% у порівнянні з 2022 роком.

Хоча найбільше зростають недорогі продукти з категорій повсякденного вжитку, але є й інші тренди. Наприклад, світовий попит на здорове харчування відчувається і серед українських споживачів: у 2023-му кіноа стали замовляти частіше на 652% в порівнянні з 2022 роком, а попит на насіння чіа зріс на 112%.

Крім цього, аналітики Zakaz.ua помітили у 2023 році збільшення продажів кулінарії на 24% проти 2022 року.

У топ-10 за кількістю продажів у 2023 році:

  • салати «Оселедець під шубою»;
  • олів’є;
  • вінегрет;
  • курка гриль;
  • домашні котлети;
  • голубці;
  • котлети по-київськи;
  • піца;
  • салат з вареного буряка;
  • сосиски в тісті.

Також набирають попиту і товари з категорій «Власна пекарня» та «Власна кондитерська».

Якщо порівнювати середні чеки інтернет-замовлень VARUS у листопаді 2022 та 2023 року, середній чек збільшується пропорційно зростанню цін. Середній чек онлайну в середньому більший в 4-5 разів за офлайнові. Михальська наголошує, що така пропорція була завжди.

Лідерами у швидкій доставці мережі залишається кулінарія, алкогольна і тютюнова продукція. У вихідні частіше замовляють планову доставку з великим кошиком. Це переважно молочна продукція, гастрономія, алкогольні напої, свіжі овочі та фрукти. В онлайні частіше замовляють напої у крупногабаритних пляшках, ніж в офлайні.

Нові формати онлайн-ритейлу в Україні у 2023 році

VARUS 2023 року запустив у Києві власний darkstore — магазин для швидкої автоматизованої збірки інтернет-замовлень. У 2024 році мережа планує відкрити другий dark store у Києві, ще один — у Дніпрі. Darkstore VARUS став першим серед мережевих ритейлерів, але служби доставки почали розвивати їх раніше: у Glovo він з’явився ще у 2021 році. Цього року у Glovo вже 12 dark store, у LOKO — 11.

Один з потужних трендів у сучасному ритейлі — це curbside pickup, буквально — «забір із вулиці». Ця послуга від ритейлерів популярна у США. Клієнт розміщує замовлення онлайн і їде до місцевого магазину, щоб забрати його. Він паркується у спеціально відведеному місці біля входу в магазин, і коли замовлення готове, співробітник магазину приносить йому пакунок.

Серед трендів доставки продуктів — прагнення кур'єрських служб скорочувати терміни виконання замовлень. Фото Pexels

«Така опція доступна у нас в Дніпрі у одному з магазинів. Це VARUS-Drive. Це було суперзручно в період пандемії, коли люди боялися заходити в магазини. Тоді споживачі ознайомилися з послугою, оцінили її та продовжують нею користуватися. Але тепер драйвером тренду стає розуміння, що це зручно і швидко. Всі хочуть економити свій час», — розповіла Емілія Михальська.

Вона також наголошує, що цей формат можливий лише за наявності великої парковки. Подібну видачу мережа планує запускати і в Києві при darkstore.

Zakaz.ua у 2023 році підключили варіант доставки кур’єром Нової пошти на адресу, що зазначив клієнт. Раніше цей формат був доступний лише при замовленні до поштового відділення. У 2024 році компанія планує розвивати новий формат експрес-доставки за годину, який вже впровадили на деяких локаціях ритейлерів. Поки що цей формат доступний лише для мешканців Києва.

Читати на The Page