Блокування кордону: «Сентравіс» втратив 1 млн євро на транспортуванні

Блокування кордону: «Сентравіс» втратив 1 млн євро на транспортуванні

Транспортні видатки українського виробника труб «Сентравіс» через блокування кордонів зросли приблизно на 1 млн євро за останні три місяці. Про це фінансовий директор компанії Александре Жозеф розповів на підсумковій пресконференції в середу, 31 січня 2024 року.

Компанія витратила значно більше як на імпорт сировини та матеріалів, так і на експорт готової продукції до ЄС.

«На 200 євро на тонні зросла вартість нашого імпорту з ЄС», – уточнив Юрій Атанасов, головний виконавчий директор компанії «Сентравіс».

За його словами, час транспортування продукції до ЄС зріс удвічі – на додатковий тиждень. Так само в середньому на тиждень збільшився і шлях імпортних матеріалів до підприємства.

Як «Сентравіс» спрацював у 2023 попри втрати 1 млн євро на транспортуванні

Як «Сентравіс» спрацював у 2023 попри втрати 1 млн євро на транспортуванні

Як «Сентравіс» спрацював у 2023 попри втрати 1 млн євро на транспортуванні

Як «Сентравіс» спрацював у 2023 попри втрати 1 млн євро на транспортуванні

Як «Сентравіс» спрацював у 2023 попри втрати 1 млн євро на транспортуванні

Як «Сентравіс» спрацював у 2023

«Сентравіс» торік збільшив виробництво до 12,25 тис т сталі, або на 12% у порівнянні з 2022 роком, уточнив Андрій Красюк, директор з виробництва компанії. Відвантаження також зросли до 12,314 тис т, або на 7%.

Виробничі потужності компанії протягом року були завантажені на 60-70% від «мирних» обсягів.

«У 2023 році ми усвідомили, що війна може тривати довго і ми мусимо бути до цього готові. Немає сенсу відкладати на потім те, що вже сьогодні зробить ваш продукт кращим. Так само не варто відмовлятися від виходу на нові ринки або ж перестати працювати з командою. Завмерти, спробувати якось просто пережити ці важкі дні не вийде, бо ми не маємо жодного уявлення про часові рамки війни. Вважаю, 2023 рік наша команда пройшла гідно», – розповів головний виконавчий директор «Сентравіс» Юрій Атанасов.

Для головного заводу в Нікополі 2023-й був «дуже важким», визнає Красюк. До постійних обстрілів та нестачі електроенергії з червня додалася повна відсутність води для виробництва через підрив Каховської ГЕС. Залишившись без води «в принципі», компанія опанувала замкнуті цикли використання води – і навіть отримала економічний ефект від цього.

Новий майданчик в Ужгороді з моменту запуску наприкінці лютого 2023 року виробив 1,1 млн м труб.

«Цього вистачить для 700 тис. авто», – уточнив Юрій Атанасов.

Інвестиції в новий завод в Ужгороді сягнули 2 млн євро з загальної суми інвестиції в 4,7 млн євро.

Як «Сентравіс» продавав у 2023

«Сентравіс» збільшив виручку від реалізації готової продукції до 135 млн євро у 2023 році у порівнянні з 131 млн євро у 2022-му, повідомив Александре Жозеф.

Водночас прибуток до сплати податків (EBITDA) трохи скоротився – до 10 млн євро в 2023-му у порівнянні з 11,3 млн євро у 2022 році.

Фінансові проблеми: 10 млн євро неповернення ПДВ та відсутність кредитів

Великою проблемою для компанії є неповернення ПДВ з держбюджету.

«Заборгованість держави перед підприємством становить понад 10 млн євро. Такого як зараз не було ніколи за 30 років роботи. Ми виграли суди, але судовим рішенням не виплатиш зарплату і не купиш сировину», – підкреслив Юрій Атанасов.

За словами Алекса Жозефа, сьогодні компанія змушена працювати виключно по передоплаті, тому що іноземні партнери відмовляються постачати матеріали та сировину до воюючої країни в кредит на інших умовах. Державне Експортно-кредитне агентство не дає гарантії для імпортних контрактів, банки та інші фінансові організації не гарантують воєнні ризики.

«Фінансова позиція компанії – в кеші», – чесно визнав Жозеф.


Куди «Сентравіс» експортував у 2023

Внутрішні замовлення торік склали 70 т, або всього 0,6% всіх продажів. 99,4% основної продукції компанії – безшовних нержавіючих труб – пішло на експорт до 38 країн, повідомив Артем Атанасов, директор з продажів компанії:

  • 40% експорту – до Німеччини;
  • 20% – до США;
  • 10% – до регіону EMEA (Азії та Близького Сходу), зокрема, ОАЕ, Японії, Сингапуру, Тайваню, Малайзії, Південної Кореї, Оману;
  • Близько 30% – до Італії, Швейцарії та Польщі.

Найбільш перспективними та швидко зростаючими він вважає США та Близький Схід. Більше того, поставки до США минулого року вперше обійшли італійські контракти.

Головні замовники – це європейські автовиробники. Безшовні труби від «Сентравіс» вже можна знайти в таких автобрендах, як Bentley, Porsche Cayenne, Porsche Panamera, Maserati, Lamborghini, Ferrari, Chevrolet, Peugeot, Citroen, VolksWagen, уточнюють в компанії.

«Сентравіс» постачає труби для АЕС та виробництва морозива

За словами Артема Атанасова, цього тижня компанія отримав нове велике замовлення від італійської компанії Carpigiani. Вона виробляє обладнання для виробництва м’якого морозива та джелато і має 35% світового ринку такого обладнання.

«Наші труби [для поставки] вже поліруються», – посміхнувся Артем Атанасов.

За іншим великим замовленням від General Electric «Сентравіс» торік поставив спеціальні труби для будівництва нової електростанції в штаті Алабама (США).

Нагадуємо, раніше The Page писав, що також «Сентравіс» постачає безшовні нержавіючі труби в США для розробки наземних нафтових та газових свердловин.

Читати на The Page