У 2024 році Держспецзв’язку опрацювала 4315 кіберінцидентів, що на 69,8% більше, ніж у 2023-му, коли злочинці атакували український кіберпростір 2541 раз. Однак цьогоріч зловмисники використовуватимуть ще витонченіші методи для кібератак і шахрайств, передусім завдяки ШІ.
Про це повідомляє Nadiyno.org з посиланням на дослідження кіберзагроз.
Як кіберзагрози будуть актуальними для українців у 2025 році
Персоналізовані фішингові атаки
За словами експертів, фішинг залишається головною кіберзагрозою для українців, однак у 2025-му він еволюціонує завдяки штучному інтелекту. Нові методи включатимуть:
- Аналіз соцмереж — ШІ збиратиме дані про вашу активність, друзів та інтереси, щоби створювати переконливі шахрайські повідомлення.
- Імітацію стилю спілкування — за допомогою технологій зловмисники навчаться підробляти манеру спілкування ваших знайомих.
- Автоматичну генерацію сценаріїв — штучний інтелект створюватиме реалістичні історії, що переконуватимуть вас, до прикладу, видати конфіденційну інформацію.
Дипфейки
Nadiyno зазначає, що у 2025 році шахраї активно використовуватимуть технології дипфейку для маніпуляцій. Найпоширенішими схемами, ймовірно, стануть:
- Підроблені відео- та аудіозаписи (від телефонних дзвінків, які імітують родичів, із проханням перевести гроші — до фейкових запитів від працівників банків надати ваші конфіденційні дані).
- Підроблені електронні листи, відеоповідомлення та дзвінки від державних службовців з повідомленнями про нібито нові соціальні виплати, неправдивими новинами або закликами.
- Шахрайські інвестиційні пропозиції від так званих бізнесменів тощо.
Як захиститися від кіберзагроз у 2025 році
Щоб захиститися від кіберзагроз Nadiyno радить:
- Налаштувати багатофакторну автентифікацію на всіх акаунтах. Це значно ускладнюватиме зловмисникам злом ваших акаунтів.
- Залишатися критичними: не піддаватися тиску, не приймати рішення в емоційних станах і зашвидко, особливо щодо фінансів чи передачі особистих даних.
- Бути обережними з приватною інформацією: не поширювати онлайн чутливі дані, що можуть бути використані проти користувача.
- Перевіряти джерела: завжди підтверджувати автентичність повідомлень через альтернативні канали зв’язку.