Німеччина знов заблокувала продаж Eurofighter

Eurofighter Typhoon. Фото: Вікіпедія

Через арешт мера Стамбула та зміну правлячої коаліції в самій Німеччині Берлін знову заблокував продаж винищувачів Eurofighter Туреччині.

Про це повідомляє DefenceExpress.

Чому Німеччина заблокувала продаж винищувачів Eurofighter

Видання зазначає, що у березні цього року в Туреччині заарештували мера Стамбула Екрема Імамоглу, якого вважали головним конкурентом Реджепа Ердогана на президентських виборах 2028 року. Після цього країною прокотилася хвиля мітингів.

У самій Німеччині, чия влада чутлива до цих питань, змінилась правляча коаліція. Тому наразі Берлін хоче скасувати будь-який продаж озброєння Туреччині.

Defense Express підкреслює, що Німеччина ще у 2017-му обмежила експорт до Туреччини озброєння, висунувши Анкарі звинувачення у порушенні прав людини.

Однак у 2019 році Берлін фактично його заморозив на тлі дій у Сирії. І продаж Туреччині винищувачів Eurofighter Typhoon, за словами видання, мав зняти це ембарго.

«При цьому сама Німеччина від цього фактично нічого не виграє. Бо головним виконавцем замовлення є Велика Британія. Більше того, для Лондона це експортне замовлення має величезне значення, бо дозволяє протримати завод зі збирання винищувачів, який опинився під загрозою закриття. Для британських повітряних сил Eurofighter більше закуповувати не планують, надавши перевагу експортним F-35», — йдеться в публікації.

DefenceExpress пише, що для Британії цей турецький контракт дещо більше, ніж просто заробіток грошей на продажі озброєння. Окрім цього, від аналогічної позиції Німеччини залежить і ще один потенційний контракт із Саудівською Аравією на додаткові Eurofighter.

За словами видання, це єдині два потенційних замовлення, які можуть бути виконані у Великій Британії.

Eurofighter Typhoon. Фото: Вікіпедія

В матеріалі йдеться, що для самої Туреччини винищувачі Eurofighter були необхідні для утримання певного балансу можливостей авіації з Грецією, яка закупила французькі Rafale з далекобійними ракетами Meteor.

І це замовлення на додачу до плану Анкари щодо масштабного оновлення парку літаків F-16 та замовлення додаткових 40 новітніх F-16 Block 70, який поки ще не переріс у тверду угоду.

Видання зазначає, що таким чином головним вигодоотримувачем від позиції Німеччини стала Греція, яка агресивно попереджала своїх партнерів по ЄС не продавати партнеру по НАТО ракети Meteor.

Водночас Афіни більше розраховували на те, що у них вийде вмовити Францію, бо саме там розміщена штаб-квартира пан'європейського конгломерату MDBA.

«Загалом вся ця історія вкотре демонструє, що спільна розробка озброєння часом може бути доволі спірним рішенням. Бо його експорт залежатиме від згоди всіх учасників, ба більше, навіть сам процес розробки може просто розвалитися», — пише DefenceExpress.

Зокрема, у такій колапсуючій ситуації перебуває проєкт винищувача шостого покоління FCAS, який ведуть Франція, Німеччина та Іспанія. Також, за словами видання, перша тріщина вже пробігла по алогічному британсько-японсько-італійському Tempest.

Нагадаємо, у лютому 2025 року видання The Times повідомляло, що Британія розглядає можливість відправки в Україну винищувачів Typhoon, які будуть здійснювати місії з повітряного патрулювання. Це один з варіантів забезпечення гарантій безпеки без необхідності розміщення великої кількості військ на українській території.

Однак згодом Люк Поллард офіційно підтвердив, що передача Україні винищувачів Eurofighter Typhoon Tranche 1 не розглядається.

У березні видання The Times писало, що Велика Британія наразі виводить з експлуатації винищувачі Eurofighter Typhoon, які належать до найстарішої версії Tranche 1. Однак ці літаки не передадуть Україні, оскільки їх реальний стан такий, що унеможливлює використання.

Читати на The Page