Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКУ), запропонувала змінити систему компенсації різниці між ціною електроенергії для населення та її ринковою ціною в новому енергоринку, який повинен запрацювати 1 липня 2019. Про це йдеться в офіційному листі НКРЕКУ до Кабміну та Міненерго, повідомило агентству «Інтерфакс-Україна» джерело в уряді.
У травні Кабмін затвердив порядок покладання публічних спецзобов‘язань (PSO) з постачання електроенергії для населення до 31 грудня 2020 року на «Енергоатом», «Укргідроенерго» і «Укренерго».
У регуляторі вважають, що цей документ містить критичні недоліки, які спричинять зростання цін для непобутових споживачів на 40 – 50%. Це відбудеться у зв’язку зі збільшенням прибутку «Енергоатому» на суму від 53 млрд грн-до 75 млрд грн в рік, а також за рахунок зростання витрат «Укренерго» на суму від 35 млрд грн до 44 млрд грн, зазначає НКРЕКУ.

До того ж, за умов обороту «Укренерго» в 14 млрд грн в рік і передбачуваної суми покладених на нього PSO 35 – 44 млрд грн, а також 19 млрд грн в рік спецзобов‘язань з компенсації вартості «зеленої» електроенергії, які також тимчасово планують покласти на компанію, фінансова стійкість оператора системи передачі буде вкрай нестабільною, вважають у Нацкомісії.
За прогнозами НКРЕКУ, будь-які коливання фінансового потоку, що пов’язані з неповною оплатою рахунків споживачами, призведуть до відсутності коштів на виконання PSO, і відповідно постачальники універсальних послуг не зможуть закупити електроенергію для населення.
Крім того, у Комісії вважають, що механізм покладання PSO складно реалізувати. Адже для цього потрібен точний прогноз низки показників, таких як обсяг продажів «Енергоатому» за спеціальною ціною, обсяг продажів «Укргідроенерго» за спеціальною ціною і кінцевий обсяг електроенергії, необхідний для постачання населенню, за ринковою ціною (компенсація за нього буде включатися в тариф «Укренерго»).
У Нацкомісії зазначили, що порядок формування тарифу на диспетчеризацію «Укренерго» не передбачає включення таких витрат, як PSO. Для внесення змін до цього порядку потрібно два місяці. Також необхідні два аукціонні майданчики з укладання двосторонніх договорів державними енергокомпаніями.
У Комісії вважають, що якщо «Енергоатом» зобов’язати продавати на аукціонах мінімум 80%, а «Укргідроенерго» – мінімум 50% виробленої електроенергії за фіксованими цінами, то це унеможливить виникнення нерегульованого зростання цін на електроенергію. При цьому ціна на аукціонах буде однаковою для всіх покупців, що виключить можливості маніпуляцій на закупівлі-продажу.
Регулятор також пропонує для постачальника універсальних послуг (ПУУ) встановити певну частку закупівель на аукціонах, а «Енергоатом» зобов’язати сплатити решту суми компенсації. Для цього компанія і ПУУ повинні укласти відповідні угоди.
Спочатку 2019 року НКРЕКУ розробила поетапний графік підвищення тарифів для громадян протягом двох років, проте влада відмовилася від цього підвищення, пише агентство.
У зв’язку з цим виникла необхідність ввести новий механізм дотування населення, оскільки з введенням нового ринку електроенергії з 1 липня припиняє існування «Енергоринок», а поточний механізм дотаційних сертифікатів більше неможливо буде використати. На даний час населення України оплачує до 30% собівартості електроенергії.