Отримання водійських прав — тільки перший крок на шляху до єднання з автомобілем. Існує безліч курсів, протоколів і методик, які зроблять із звичайного водія гонщика, каскадера, шофера для президента — кому що ближче.
Листопад — справжнє випробування для тих, хто тільки отримав заповітні «корочки». Потік після літньо-осінніх відпусток ущільнюється, світловий день різко зменшується, дощі і мокре листя роблять дорогу надзвичайно слизькою. Мовою інструкторів цей стан називається «постекзаменаційним синдромом». Це коли права вже є, а впевненості за кермом — ні в одному оці. А значить, саме час зайнятися подальшою освiтою — закріпити вже отримані навички, виправити помилки й навчитися не боятися позаштатних ситуацій.
На відміну від початкової автошколи, де вас готували тільки до одного — здати іспит — навчання на спеціалізованих курсах лежить зовсім в іншій площині. Їхня мета — закласти фундамент базових технік безпечного керування автомобілем, розуміння і виконання яких дозволить не тільки впевнено влитися в мегаполісний трафік, а й в подальшому перейти на більш витончені рівні. Адже майстерність не має кордонів, як і меню предметів для навчання. Там і контраварійна їзда, і зимова, і економічна, і позашляхова, і ескортних, і захисна. І безліч інших програм, включаючи перше (домедичне) надання допомоги.


Фото: «Радянське фото»
Навіщо вчитися?
Пам'ятаю, як проходило навчання в 90-е. Із втомленим від життя екс-міліціонером і настільки ж втомленим від занять ЗІЛ-130, у якого вбите зчеплення включалося через подвійний вижим, тобто раза з четвертого, а рульова рейка закушувала в вкрай лівому положенні. На відміну від «екзаменаційних» автошкіл курси проходять строго індивідуально. Інструктор не просто все розповість-покаже, а саме навчить. І на місці переконається, що матеріал засвоєний — алгоритм занять побудований таким чином, що неможливо щось не вивчити, перестрибнувши через якийсь навик.
Як вчитися?
Індивідуальний графік передбачає гнучкість. Ви самі вибираєте стартовий рівень, графік занять, тривалість, маршрут. І навіть викладача. Наприклад, у Києві і Харкові є автошколи, де викладають виключно жінки. З'явилися вони, як ви розумієте, не від хорошого життя. Справа в тому, що далеко не кожен упевнений за кермом чоловік — хороший учитель і тонкий психолог. А нанести травму криком і без того переляканій курсистці можна на першому ж занятті.

Фото: Зулихан Биджанова
На чому вчитися?
Якщо у вас немає автомобіля, можна займатися на тих, які на балансі автошкіл. Найчастіше це малолітражки В- і С-класу з механічною коробкою передач. Але нехай вас це не бентежить — навчитися справлятися з «механікою» під наглядом інструктора набагато простіше, ніж у початковій школі. А розібравшись з МКП, ви зможете їздити на авто з будь-якою трансмісією — автоматом, роботом або варіатором.
Але, звичайно, краще вчитися на тому авто, на якому надалі їздитиме. З одного боку, так ви швидше станете з ним «на ти», відчувши його нюанси і межі. З іншого — на цьому етапі підготовки не варто побоюватися за стан покришок, гальмівних колодок, зчеплення і ходової. А ось починаючи з курсів контраварійної підготовки, є сенс «вбивати» чужу техніку.
Чому вчитися?
Водій вчиться всьому тому, на що закривають очі в автошколах початкового рівня. Як налаштовувати кермо, сидіння і дзеркала — це впливає на безпеку нітрохи не менше, ніж хороша гума. Як правильно і прогресивно керувати, відчувати габарити, дотримуватися рядності і дистанції, маневрувати в обмеженому просторі, рухатися заднім ходом, паркуватися паралельно і перпендикулярно. Одним словом, перестати боятися і навчитися отримувати від керування задоволення.
Ціна навчання?
Любиш кататися — люби і катайся. Прайс-лист залежить від дуже багатьох вступних — базового рівня, обраного курсу, наявності автомобіля, навіть локації й часу доби. Тому справжня вартість може коливатися в межах 500-1200 грн. Ми говоримо за серйозні автошколи з багаторічним досвідом («Енергія руху», «АВМ», ЦКП «Майстер», GirlClass), власними методиками, відмінними рекомендаціями, пристойним автопарком і маститими гонщиками в якості викладачів. Зрозуміло, що в стартапах і noname-закладах ціни будуть нижчими. Але і результат — не настільки неочевидним. А ось ціна економії — непорівнянною.

Фото: Сергiй Поднос