Контейнерна криза. Чому товари дорожчають, а економіка продовжить стагнацію й після загальної вакцинації

Глобальні контейнерні перевезення постраждали від епідемії — унаслідок обмежень зі світового вантажообігу зникла значна частина великовантажних контейнерів, що призвело до зростання вартості перевезень і підвищення цін на товари.

Так виглядає механізм кризи, пише «Медуза». Порожні контейнери сконцентровані в США, де через карантин зупинилося оброблення вантажів, що прибувають. Попит на імпортні товари зберігався, але реальної можливості прийняти мільйони контейнерів не було.

Контейнери з товаром і без нього складували на припортових майданчиках. З кожних 100 контейнерів, що припливали до Америки з Азії, поверталися лише 40. Унаслідок цього там скупчилися мільйони контейнерів.

Telegram Logo

Китай, навпаки, швидко відновив виробництво та експорт. У підсумку вантажі впродовж кількох місяців відправлялися з Азії до Америки, але назад контейнери не поверталися. Уже в серпні в Китаї почався гострий дефіцит морських контейнерів.

Дефіцит призвів до зростання цін на перевезення товарів з Азії — їхня доставка контейнерами з Китаю до США подорожчала більш як удвічі.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Це вже призвело до зростання цін на товари по всьому світу. Передусім подорожчали товари широкого вжитку, які перевозяться в контейнерах: текстиль і багато харчових продуктів.

Водночас майже не подорожчали електроніка та інші складні товари, у вартості яких частка транспортування є незначною.

Дефіцит контейнерів не позначився безпосередньо на цінах на паливо та зерно, адже їх транспортують у відкритий спосіб суховантажами.

У 2021 році криза поширилася по всьому світу. Контейнерів бракує й у Європі, й у Латинській Америці. Почалися глобальні затримки з постачанням товарів. Вантажовідправники скаржаться, що з'явилися нові побори від перевізників — вони вимагають сплатити страховки на випадок затримки контейнерів і їхнього неповернення до Китаю.

Схоже, це тільки початок періоду високої інфляції. Через невигідність постачань практично не відвантажують товари в багатьох регіонах: целюлозну сировину в Бразилії, каву сорту робуста у В'єтнамі, рис у Таїланді, цукор в Індії. Закриваються текстильні підприємства в Індокитаї, які працювали з малою нормою прибутку. Скоротилися постачання до США та Європи спортивного інвентарю, виробів зі шкіри, інструментів тощо.

Контейнерна криза не може бути подолана швидко. Ціни на контейнерні морські перевезення будуть високими принаймні до кінця року.

Водночас проблеми з вантажоперевезеннями збіглися з гігантською емісією грошових коштів, яку зробили центральні банки держав для допомоги постраждалим від епідемії.

Усе це разом призводить до зростання темпів інфляції в усьому світі. Якщо в перші місяці коронакризи зростання цін стримувалося повсюдним падінням попиту, то тепер інфляцію розганяють багатомільйонні програми допомоги населенню та економіці в США, ЄС і країнах, що розвиваються.

У підсумку економічна криза після епідемії не закінчиться, а продовжиться в новому прояві навіть після вакцинації й набуття колективного імунітету.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини