ArcelorMittal будує нове хвостосховище за $150 млн. Фото: The Page
Під Кривим Рогом триває реалізація одного з найбільших інвестиційних проєктів – будівництво хвостосховища «Третя карта». Бюджет будівництва вже склав $150 млн. Якими є проміжні результати будівництва, далі в матеріалі The Page.
Хвостосховище — це комплекс для зберігання залишків породи після добування руди. Потреба в новому хвостосховищі виникла через те, що наявні вже вичерпали свій ресурс. Наразі ArcelorMittal експлуатує два хвостосховища – «Миролюбівське» та «Четверта карта».
Будівництво розпочалося у 2020 році. Але вже на початку виникло дві проблеми. Перша – конфлікт із Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України. Останнє вимагало від підприємства зробити додаткову оцінку негативного впливу на довкілля та зупинити будівництво. ArcelorMittal у відповідь подав на міністерство до суду та виграв його. Зараз представники компанії запевняють, що з документацією все в порядку.
Друга – війна. Після початку широкомасштабного наступу російських військ довелося на декілька місяців припинити будівництво. Тільки в травні 2022 року створення хвостосховища поновилося.
Розмах будівельних робіт вражає. Площа забудови – понад 500 га. На ділянці планується будівництво понад 50 об'єктів. З-поміж них – греблі та канали, насипи, залізниця, ЛЕП-лінія, насосна станція, дорога. Використовуватися хвостосховище буде 28 років.
«Корисна місткість його на весь час експлуатації – приблизно 30 років – буде 280 млн куб. м відходів-хвостів. Воно буде зводитися методом нарощування. Зараз ми будуємо першу позначку. Абсолютна позначка, поверхня нашої дамби, — 100», — зазначив Станіслав Целіков, головний гідротехнік гірничого департаменту ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг».
Станом на квітень 2023 року завершено будівництво залізничної колії на території хвостосховища. На 67% виконано будівництво технологічної автодороги. Будівництво трубопроводів для переміщення відпрацьованої породи з водою (пульпи) закінчено на 42%. На 80% завершено земельні роботи з будівництва чаші для води. Уже на 90% завершено роботу однієї дамби хвостосховища. Водовідні канали завершено на 70%. Повністю завершити будівництво планується до кінця 2024 року.
Нове хвостосховище побудують із використанням сучасних технологій, сертифікованого обладнання та матеріалів. Спеціальний захисний екран із бентонітового матеріалу забезпечить герметичність і повністю виключить проникнення технічної води в підземні водоносні горизонти.
Важливим аспектом залишається екологічність проєкту. Хвостосховище розташовано за декілька кілометрів від Кривого Рогу. А за декілька десятків метрів від «Третьої карти» місцеві жителі вирощують рослинницьку й тваринницьку продукцію.
Зокрема, для мінімізації потрапляння технічної води в підземні води будівельники стелють під каналами спеціальну бентонітову плівку в чотири шари. Сам матеріал купується в Польщі й, за словами керівників проєкту, коштує дуже дорого. До того ж відпрацьовану воду фільтрують на фільтраційній станції і замість скидання знову використовують у виробництві.
«Значна частина йде на новітні технології, тобто такі, які б мінімізували негативний вплив на довкілля. Бентонітові не пропускатимуть цю технічну воду в наші водні підземні горизонти, тобто дадуть змогу уникнути негативного впливу. Тож не буде таких катастрофічних екологічних наслідків. Тобто можна сказати, що цей об’єкт є екофрендлі», — сказав Артем Кузнєцов, в. о. технічного директора гірничого департаменту ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг».
Допоможе знизити вплив на довкілля й пилопригнічення поверхонь, раціональне використання водних і земельних ресурсів, а також висадка захисної лісосмуги вздовж кордону земельного відводу.
У 2024 році одночасно із завершенням будівництва в ArcelorMittal обіцяють рекультивувати хвостосховища «Миролюбівське» та «Четверта карта».