Українців закликають готуватися до тривалих відключень світла. Експерти New Food Summit 2024 розповіли, як до цього виклику адаптується food-ринок.
Чого хоче «споживач без світла»
Очевидна проблема, з якою стикаються багато людей в період тривалих відключень світла, — неможливість приготувати їжу у звичний спосіб. Це призводить до зміни патернів споживання: в раціоні з’являється більше ready-to-eat продуктів, збільшується попит на напівготові страви та продукти тривалого зберігання, люди частіше їдять не вдома.
«Ми помічаємо, як змінюється споживач: люди вже не роблять «запасів», уникають купувати продукти, що потребують тривалого зберігання в холодильнику, і звикають частіше ходити до магазинів — щодня або через день, — коментує Надія Савенкова, керівник відділу імпорту Good Wine.
Втім, на ринку практикуються й підходи, які дозволяють все ж тримати готові страви вдома у холодильнику довше, наприклад технологія HPP — холодна пастеризація під високим тиском, що повністю зберігає якість і смакові властивості. Таку технологію зокрема використовує МХП, розповідає Олег Шмуляєв, заступник голови правління з маркетингу.
Які виклики хвилюють ритейл і які рішення вони знаходять
Першочергові виклики для ритейлу в умовах тривалих відключень світла — забезпечити високі стандарти зберігання продукції, яких вимагають і споживачі, і виробники, організувати стабільну роботу торгових точок та налагодити логістичні процеси.
«На нас, ритейлерів, це покладає ще більшу відповідальність, оскільки майже все те, що хоче бачити на полицях споживач, — quickly-to-spoil і потребує 100% дотримання температурних режимів. Для себе ми знайшли рішення в генераторах, і загальні витрати на їх встановлення в наших магазинах склали близько 500 тис. євро. Половина цієї суми пішла на генератори, їхнє обслуговування та паливо, тоді як решта коштів була витрачена на переобладнання електромереж і прокладання нових кабелів. Звісно, це суттєва стаття витрат, проте наразі у нас немає іншого виходу», — розповідає Надія Савенкова.
Але якщо великі ритейл-мережі мають ресурс, аби забезпечити себе енергопостачанням, то маленьким магазинам це зробити важче.
«У нас працюють потужні генератори, сонячні батареї, газові установки, проте ми не можемо контролювати, як справи з цим у ритейлерів. Роздрібна торгівля, через яку ми реалізуємо свою продукцію, покрита генераторами в середньому на 15%», — коментує Соломія Кукса, комерційна директорка і членкиня правління «Лімо».
На ринку змінюються ланцюги постачання
В умовах проблем з електроенергією і виробникам, і ритейлерам потрібно забезпечувати ефективну операційну діяльність, аби було якомога більше товарів у наявності та якомога менше списань. І з цим теж ринок вже вчиться працювати. Наприклад, партнери-франчайзі, з якими МХП розвиває кілька мереж, адаптували ланцюги постачання і за умов тривалих вимкнень світла возять продукцію зі складів у магазин два-три рази протягом дня. Це дозволяє зменшити залишки в торговій точці та забезпечити наявність протягом дня і, відповідно, не втратити продажі.
Олег Шмуляєв, заступник голови правління МХП з маркетингу, вважає, що більшим викликом для ритейлерів будуть вже не відключення, до яких усі більш-менш адаптувалися, а нестача працівників. Особливо у тих мережах, де є великі відділи з ваговою готовою їжею, а значить, потрібна ціла команда працівників для продажу такої продукції. На ринку вже є приклади, коли мережі чи окремі магазини вагову кулінарію фасують заздалегідь і продають з полиці, а ще — відмовилися від послуги ковбасної нарізки під запит гостя. Тому для них найближчим часом рятівним рішенням може стати готова продукція в індивідуальному пакуванні.
Виробники шукають рішення в альтернативній енергетиці
Нині в Україні майже кожен виробник знайшов для себе спосіб забезпечити підприємство безперебійним електропостачанням — особливо у харчовій промисловості, де є чіткі температурні режими, в яких має виготовлятися та зберігатися продукція на всіх етапах.
Наприклад, в «Молокії» придбали для себе дизель-генератор ще у 2014 році, і зробили це на випередження, бо розуміли, що війна може спричинити проблеми з енергопостачанням. Через 1,5 року знайшли для себе більш екологічне рішення — енергію з газу. Також почали експериментувати з використанням дерев’яної тріски, спостерігаючи за досвідом іноземних колег.
«Ми на власні очі пересвідчилися, як 40-тисячне місто в Чехії повністю забезпечується енергією дерева (тріскою) і подрібненою соломою. Для себе ми обрали тріску і запропонували партнерам створити бізнес з її виробництва», — каже Юлія Ковальчук, директорка зі стратегії «Молокії».
Зараз компанія також співпрацює з виробником сонячної електроенергії. Вони спільно прагнуть забезпечити підприємство альтернативним живленням, отриманим з сонця (мета — до 30% річного споживання), і паралельно розглядають варіант вітрової енергетики.
Накопичувачі електроенергії можуть покращити ситуацію
Цим же шляхом іде і HD-group, яка проектує і встановлює системи сонячної генерації. «Маємо плани до кінця 2025 року обладнати сонячними станціями всі доступні для цього дахи наших підприємств. Паралельно з цим ми робимо розрахунки щодо впровадження так званих energy storage, які сьогодні все більше використовуються в різних індустріях. Накопичувачі електроенергії дадуть нам можливість мати певний резерв електропостачання, а також ми зможемо суттєво зменшити фінансове навантаження в пікові години споживання, коли діють найвищі тарифи», — каже Борис Шестопалов, співвласник HD-group.
До того ж компанія рухається в напрямку розвитку власної газової генерації. Один з хлібокомбінатів HD-group отримав кредит та придбав обладнання для когенераційної станції потужністю 600 кВт. Вона повністю забезпечить власне виробництво, а також віддаватиме надлишкову енергію в національну мережу, що допоможе її розвантажити.
Деякі ритейл-мережі теж шукають альтернативні шляхи енергопостачання. Наприклад, у «Коло» свідомо відмовились від використання генераторів через те, що вони не могли забезпечити потреби всіх магазинів, їхнє обслуговування було складним для невеликих команд, а також через дискомфорт від шуму та викидів.
«У нас були тривалі відключення електроенергії, до 11 годин на день із 13 робочих, через що більшість часу магазини працювали на альтернативних джерелах живлення. Ми вирішили відмовитися від генераторів і почали використовувати системи накопичення електроенергії. Наразі більшість магазинів уже обладнані такими батареями, і до кінця року вся мережа буде готова до зимових відключень. Також ми провели аудит енергоспоживання, що дозволило замінити холодильне обладнання на більш економічне, зокрема холодильники-гірки, які значно зменшать витрати енергії до кінця року», — коментує Денис Здоренко, генеральний директор мережі магазинів КОЛО.
Попри труднощі, з якими стикаються українські споживачі, ритейл і виробники через відключення електроенергії, галузь адаптується та розвиває інновації. Нові споживчі звички та необхідність пошуку ефективних логістичних рішень прискорили впровадження технологій зберігання, енергетичної незалежності та операційної гнучкості. Український фуд-сектор має всі шанси вийти з цієї кризи більш технологічно розвиненим, стійким до зовнішніх загроз і пристосованим до нових викликів.