Facebook Pixel
IT

Неприпустима легкість зйомки. Які загрози несуть смарт-окуляри від Facebook

Фото: facebook.com/RayBan

Фото: facebook.com/RayBan

Смарт-окуляри Facebook фахівці називають моторошною технологією.

Компанії Facebook і Ray-Ban представили смарт-окуляри Ray-Ban Stories. Недорога модель вартістю $299 дає змогу знімати фото та відео одним натисненням кнопки та відправляти їх на смартфон. Простота використання та дешевизна гаджета перетворює його на універсальний невидимий шпигунський пристрій.

Ray-Ban Stories: розумні окуляри з вбудованою камерою

Фото: facebook.com/RayBan

Фото: facebook.com/RayBan

Соціальна мережа Facebook у співпраці з модним брендом Ray-Ban представила свої перші смарт-окуляри. Гаджет отримав назву Ray-Ban Stories, з його допомогою можна вести зйомку та слухати музику без навушників. Пристрій одержав дві фронтальні 5-мегапіксельні камери, його пам'яті вистачить, щоб зберегти близько 500 фото або кілька десятків коротких відеороликів. Одного заряду акумулятора достатньо для шести годин роботи. Завдяки вбудованим у дужки окулярів невеликим динамікам за допомогою Ray-Ban Stories можна слухати музику та приймати телефонні дзвінки.

Управляти окулярами можна за допомогою сенсорної панелі: розміщена на правій дужці, вона дасть змогу налаштувати гучність музики та відповісти на дзвінок. Тут же є кнопки для ввімкнення та вимкнення звуку. Невеликий світлодіод біля правої дужки показує, що окуляри працюють у режимі зйомки.

Telegram Logo

Окуляри постачаються з футляром, який виконує функції зарядки. Купити їх можна за ціною від $299 до 379.

Ray-Ban Stories під'єднуються до спеціального застосунку на смартфоні та в нього відправляють зроблені фото та відео. Ця програма під назвою View зв'язується з окулярами через Bluetooth. Уже в застосунку можна переглядати зроблені фотографії та відеоролики та за потреби відправляти їх у соцмережі.

Застосунок View також вміє редагувати фото та відео, покращуючи різкість і чіткість картинки, очищаючи її від дефектів. Крім того, за допомогою View можна змонтувати кілька роликів в один.

Ray-Ban Stories vs Snap Spectacles: нове чи добре забуте старе?

Facebook відома своєю практикою запозичень ідей у колег по ринку. І її нові смарт-окуляри, створені в колаборації з Ray-Ban, не стали винятком. Їх можна розглядати як копію окулярів виробництва компанії Snap, розробника месенджера Snapchat, у якого, до речі, соцмережа запозичила ідею ефемерного контенту та «сторіз», що зникають, для свого проєкту Instagram. Саме Snap ще 2016 року випустила окуляри Snap Spectacles, на які дуже схожа модель Ray-Ban Stories.

Великою мірою Ray-Ban Stories — це зовні більш витончена версія Snapchat Spectacles. П'ять років тому гаджет Snap спричинив на ринку великий ажіотаж, який швидко зійшов нанівець. Пізніше компанія Snap випустила кілька оновлень своїх смарт-окулярів. Наприклад, представлена цього року остання версія Snap Spectacles підтримує функції доповненої реальності: в окулярах є вбудовані AR-дисплеї.

Нова модель Snap Spectacles призначена не стільки для звичайної людини, скільки для розробників AR-ефектів. Про орієнтацію на AR свідчать і деякі додаткові функції Snap Spectacles, що з'явилися разом з останньою моделлю гаджета у 2021 році. Серед них — режим Connected Lenses, що дає змогу декільком людям взаємодіяти в одному й тому ж AR-просторі.

Google Glass: перша та невдала модель смарт-окулярів

Справжнім першопрохідцем на ринку смарт-окулярів була компанія Google, яка ще у 2012 році представила свою модель Google Glass. Їх вартість в $1500 була однією з причин негативного сприйняття ринком цього гаджета. Дорогий пристрій із невиразним функціоналом не викликав ентузіазму в користувачів. Його головна відмінність від інших моделей, зокрема від пристроїв Facebook і Snap, — можливість проєктувати зображення на скло окулярів, що мало згодом лягти в основу функцій доповненої реальності Google Glass.

Пізніше компанія Google намагалася поширювати свій гаджет серед розробників, стимулюючи їх створювати застосунки до пристрою. Але і цей крок не привів до успіху. На початку 2015 року Google оголосила про зупинку виробництва Google Glass.

Крім складнощів у позиціонуванні та визначенні цільової аудиторії, проєкт Google Glass зіткнувся з протестами, пов'язаними з правом на приватність. У багатьох кафе Каліфорнії, штаті, в якому розташована штаб-квартира Google, так само як і в Сан-Франциско, а саме в Кремнієвій долині, з'явилися очевидні заборони на відвідування закладів людям у Google Glass. Пізніше ці заборони стали застосовуватися також в інших містах США.

Наразі компанія виробляє спеціальну корпоративну версію Glass Enterprise Edition 2, яку в Google називають «маленьким і легким комп'ютером із прозорим дисплеєм для роботи без допомоги рук». Google знайшла способи підвищити ефективність роботи фахівців різних компаній завдяки її розумним окулярам і продовжує орієнтуватися на корпоративний ринок смарт-гаджетів. Про те, чи з'являться моделі Google Glass для масового покупця, поки що не повідомляється.

Кому потрібні Ray-Ban Stories

Сьогоднішнього користувача не особливо здивуєш п'ятимегапіксельними камерами, вбудованими в Ray-Ban Stories: сучасні смартфони навіть середнього класу оснащені більш потужними пристосуваннями для зйомки. Водночас Ray-Ban Stories не створені як заміна смартфонів. Вони більше призначені для використання в ті моменти, коли руки їхнього власника зайняті або він хоче зберегти щось швидкоплинне.

Фото: facebook.com/RayBan

Фото: facebook.com/RayBan

Проте цільова аудиторія Ray-Ban Stories поки що не визначена. З одного боку, ціна в $300 за гаджет, який вміє знімати, — напевно вигідна пропозиція для блогерів та представників покоління Z, які звикли транслювати своє життя онлайн. Такий гаджет оцінять і батьки, особливо маленьких дітей, що прагнуть закарбувати першу посмішку або перший крок свого чада.

Водночас негативний досвід розробників Google Glass і посилена увага суспільства до захисту приватного життя не можуть не позначитися на популярності Ray-Ban Stories. Уже тепер очевидно, що повсякденне носіння Ray-Ban Stories може стати проблемою і для власника гаджета, і надто для його оточення.

Проблеми приватності, пов'язані з використанням Ray-Ban Stories, можуть не найкраще вплинути на популярність цього гаджета.

Проблеми приватності

Ray-Ban Stories — це перша носима технологія Facebook, розроблена для повсякденного використання, а не тільки для спеціалізованих застосунків віртуальної реальності. Для другої мети в компанії є гарнітура Oculus. Головне призначення нових окулярів — зручна фіксація навколишнього світу. І не просто зручна, а майже невидима для інших.

Фото: facebook.com/RayBan

Фото: facebook.com/RayBan

Нині камери буквально на кожному кроці оточують сучасну людину: блогери, випадкові фотографи, камери спостереження стали частиною нашого повсякденного життя. Однак ці пристрої для зйомки можна хоча б частково розпізнати в навколишньому просторі. А ось окуляри Ray-Ban Stories — це, мабуть, найбільш невидима камера з усіх наявних на ринку. Навіть нагрудна камера поліцейського, який веде зйомку в режимі реального часу, чітко позначена.

Щодо окулярів Facebook & Ray-Ban, то зовні вони виглядають як банальні сонцезахисні окуляри, і звичайна людина навряд чи зможе здогадатися, що в них є вбудована камера, яка може вести зйомку без відома її фігурантів.

Щоб люди навколо знали про зйомку відео, в кутку скелець Ray-Ban Stories є невеликий білий світлодіод, який загоряється щоразу, коли камера ввімкнена. Однак розмір цього індикатора занадто малий, зокрема, порівняно з аналогічним індикатором очок Snapchat, на яких під час зйомки демонструється більше світлове кільце. Тому індикатор на дужці Ray-Ban Stories легко не помітити, особливо якщо не підозрювати, що він там є.

Така невидимість для інших змушує думати про те, як саме кінцевий споживач використовуватиме новий пристрій. Очевидно, що для створення та зберігання спогадів важливих моментів життя. Але цілком імовірно, що ці окуляри можна застосовувати також для зберігання контенту делікатного, жорстокого чи іншого спірного характеру.

Відповідно, власник окулярів стає людиною, яка транслює неприємні моменти життя оточення без його відома, одночасно наражаючи себе на небезпеку гніву з боку фігурантів такої зйомки.

Кейсі Ньютон (Casey Newton) у своїй розсилці розповідає про те, як він тестував окуляри:

Quote«За пару годин, які я провів на вечірці в Ray-Ban Stories, жоден із моїх десятків друзів не прокоментував мої сонцезахисні окуляри та, здавалося, взагалі не помітив їх — навіть коли я натиснув кнопку запису. Я був не єдиний, хто опинився в такій самій ситуації. Джоанна Стерн (Joanna Stern) із Wall Street Journal таємно записала свою матір, інших родичів, баристу та відвідувачів кафе і навіть агресивних білок у Центральному парку. Пітер Рубін (Peter Rubin) із Wired відобразив своїх друзів без їхнього відома за вечерею, а Лорен Гуд (Lauren Goode) із того ж Wired зняла секретне відео свого редактора».

Кеті Нотопулос (Katie Notopoulos) із BuzzFeed додає:

Quote«Є різниця між просто моторошною технологією і чимось, що завдає реальної шкоди. А ймовірність реальної шкоди з цими окулярами надто очевидна. Фотографувати людей без їхнього відома просто огидно. Але більш шкідливо та навіть небезпечно, коли мстивий колишній або ревнивий партнер використовуватиме цю технологію для погроз і шантажу. І цей другий сценарій, мабуть, буде реалізований у реальному житті... Отже, за допомогою Ray-Ban Stories компанія Facebook перетворює кожного з нас на ходячого порушника конфіденційності».

Кеті Нотопулос для свого матеріалу взяла коментар в Алекса Хімела (Alex Himel), віцепрезидента з доповненої реальності Facebook Reality Labs, який сказав, що після консультації з кількома групами, що займаються конфіденційністю, компанія додала індикатор камери в Ray-Ban Stories.

Форум «Майбутнє конфіденційності» (Future of Privacy Forum), проєкт, який частково фінансує Facebook, був однією з таких груп, і його юрисконсульт Джеремі Грінберг (Jeremy Greenberg) запропонував додати якусь ознаку факту зйомки як візуальну підказку, а також потурбуватися про ситуацію, коли власник окулярів вимкне цей індикатор.

Ще на початку року Facebook повідомляла про те, що її розумні окуляри зможуть не просто вести зйомку, а ще й розпізнавати людей на фотографіях і відео. Тоді про ризики впровадження такого функціоналу говорили і українські, і закордонні експерти. У реалізованій моделі нічого не згадується про такі можливості. Можна припустити, що згадані вище консультації з експертами з конфіденційності переконали Facebook відмовитися від своїх намірів.


Масове поширення Ray-Ban Stories викликає й інші запитання. Наприклад, про те, чи готові Facebook і Instagram впоратися з напливом спірного контенту? Що станеться, якщо автор такого контенту вестиме зйомку інших людей без їхньої очевидної згоди? Ну і останнє, можливо, найважливіше запитання щодо будь-якого продукту, створеного під егідою Facebook: який обсяг наших із вами даних отримує Facebook, коли ведеться зйомка відео та його власник передає його через застосунок Facebook View?

Коментарі

Всі новини