07 серпня 2024 року Президентом України подано до Верховної Ради проєкт Закону №11469 про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України, яким пропонується введення інституту множинного громадянства в Україні.
Це вже друга подібна ініціатива Офісу Президента за останній рік. Попередній проєкт закону №10425, який був підготовлений до першого читання та мав кілька альтернативних проєктів Закону, так і не був розглянутий у Верховній Раді. Схожа доля спіткала і проєкт закону №2590, що подавався у 2019 році.
Залишається незрозумілим, чому проєкт №11469 подається як окрема законодавча ініціатива, а не в рамках доопрацювання попереднього проєкту №10425, адже текст проєкту №11469 запозичує більшу частину новацій та пропозицій проєкту №10425.
Введення такого інституту, як множинне громадянство в Україні, на цей момент є спірним питанням, адже в Конституції України закріплено принцип єдиного громадянства. Для уникнення правових колізій і повного запуску механізму множинного громадянства необхідно внести зміни до Конституції, що вже неодноразово обговорювалося.
Механізм отримання українського громадянства, як другого:
Законопроєкт декларує спрощений порядок для громадян деяких країн, які зможуть подавати документи на набуття громадянства України. Однак поки що невідомо, які саме країни будуть у цьому переліку, адже він має бути затверджений окремим законом.
Чи не єдиним чинником, що дає підстави назвати процедуру, прописану в проєкті Закону, спрощеною для таких осіб, це те, що їм для подання документів на громадянство не потрібно складати іспити зі знання української мови, історії та основ Конституції. Натомість на них покладається обов’язок зі здачі іспиту протягом не більш як трьох років з моменту отримання громадянства України.
Ніяких нових підстав для набуття або прийняття до громадянства України не передбачається. Громадянство, як і зараз, можна буде отримати лише трьома шляхами: через набуття, прийняття або поновлення.
Набути громадянство можна за народженням, територіальним походженням, внаслідок усиновлення або встановлення опіки чи піклування.
Бути прийнятим до громадянства України можна на підставі безперервного проживання в Україні протягом останніх п’яти років.
Набуття громадянства за територіальним походженням
Наразі громадянство України можуть набути особи, які самі або їхні родичі народилися чи проживали до 24 серпня 1991 року на територіях, що стали частиною України після набуття незалежності.
Так, проєктом Закону пропонується позбавити права осіб набувати громадянство України, якщо вони або їхні родичі не народилися, а лише проживали на зазначених територіях.
Запропоновані зміни не мають ніякого обґрунтування ні в пояснювальній записці, ні в пресрелізах. На мою думку, в такий складний для України період, коли демографічна та міграційна ситуація є досить критичною, виключення деяких підстав для отримання громадянства зовсім не сприятиме покращенню становища.
Прийняття до громадянства
Зараз право на прийняття до громадянства мають особи, що безперервно проживали в Україні протягом останніх 5 років на підставі посвідки на тимчасове або постійне проживання. Винятком є ті, хто перебуває у шлюбі з громадянином України або проходить військову службу в Україні. Проєкт закону пропонує прибрати можливість прийняття до громадянства для осіб з тимчасовою посвідкою на проживання.
Для отримання громадянства тепер потрібно буде прожити в Україні 10 років: 5 років для отримання постійної посвідки (за відсутності інших підстав для її отримання) і ще 5 для подання документів на громадянство. Це робить процес значно довшим, ніж у багатьох європейських країнах, де умови стають навпаки більш м'якими. Наприклад, у Німеччині термін проживання для отримання громадянства цьогоріч зменшено з 8 до 5 років, а в окремих випадках — до 3 років.
Для осіб, які уклали шлюб з громадянином України, строк перебування у шлюбі для прийняття у громадянство пропонується збільшити з 2 до 3 років.
Мовні іспити
На цю мить іспити з мови, історії та основ Конституції є обов’язковими лише для осіб, що бажають бути прийнятими до громадянства України. Проєкт закону пропонує поширити цю вимогу також на осіб, які подаються на набуття громадянства, за винятком тих, хто отримує громадянство у спрощеному порядку, військових, дітей та недієздатних осіб.
Втрата громадянства
Проєктом Закону пропонується повністю змінити підстави для втрати громадянства України. Так, набуття громадянства однієї з країн із визначеного законом переліку вже не буде підставою для втрати громадянства України.
При цьому добровільне набуття громадянином України громадянства держави, визнаної Україною державою-агресором або державою окупантом, або громадянства (підданства) іншої держави, яка не визначена як держава, громадяни (піддані) якої набувають громадянство України у спрощеному порядку, буде підставою для втрати громадянства. Коментуючи цю норму у проєкті Закону №10425, ГНЕУ зазначило, що за такого підходу створиться ситуація, коли іноземці, які набуватимуть громадянство України у спрощеному порядку, за вітчизняним законодавством матимуть право на законних підставах мати подвійне/множинне громадянство і користуватися всіма права і свободами громадянина України, в той час як громадяни України, які набуватимуть громадянство інших держав, що не включені до переліку держав (прим. піддані яких можуть отримувати громадянство України в спрощеному порядку), підлягатимуть санкціям у вигляді втрати громадянства України. Експертами також підкреслено, що такі новели можуть розцінюватись як порушення принципу рівності громадян перед законом. Із зазначеним неможливо не погодитися.
Серед підстав втрати громадянства проєктом Закону називається використання паспорта іноземної країни на території України, подання неправдивих відомостей/підроблених документів для отримання громадянства, проходження військової служби в державі-агресорі, вчинення злочину проти миру, безпеки людства, міжнародного правопорядку або терористичного акту, а також нескладання особами, що набули громадянство України у спрощеному порядку, іспитів з мови, основ історії та Конституції України у встановлені строки. З плюсів цього проєкту Закону у порівнянні з попередніми законодавчими ініціативами є наявність санкції за нескладені іспити, чого не було прописано раніше.
На жаль, законопроєкт залишив поза увагою таке важливе питання, як строки розгляду заяв про прийняття та припинення громадянства. Кінцеве рішення в обох випадках приймається Президентом України, і через відсутність будь-яких законодавчих механізмів впливу ці заяви, за практикою, розглядаються більше 5 років.
Серед позитивних змін у проєкті закону можна відзначити спрощення процедур для іноземців, які проходять військову службу за контрактом, а також для родин військовослужбовців.
Проєкт Закону №11469 відкриває можливість для введення інституту множинного громадянства в Україні, але водночас текст проєкту містить низку колізій та технічних помилок, які потребують вирішення. Важливо, щоб ці зміни були впроваджені з урахуванням принципів рівності і правової визначеності для всіх громадян України.