Повномасштабна війна стала найбільшим випробуванням українського бізнесу на стійкість за часів незалежності. Посилення напруги та невизначеність торкнулись також глобальних ринків, які, не оговтавшись від пандемії, зіткнулися з новими геополітичними кризами. Прогнози в рамках класичних економічних моделей більше не працюють. Інвестори та споживачі змінюють логіку прийняття рішень та оцінки ризиків.
Якщо людей природньо цікавить прогнозування змін та їхніх наслідків, то бізнесу варто фокусуватись на тому, що залишається сталим — віднайти незмінні фактори, які будуть важливими для клієнта попри обставини.
На ринку нерухомості це – бажання мати власне житло, яке є одночасно фізичним активом, інвестиційним інструментом та тим самим фактором стабільності, що дає відчуття безпеки та опори в прийнятті рішень. Зараз ринок в процесі стрімкого відновлення і демонструє щоквартальне зростання вартості квадратного метра.
У фокусі – індивідуальний підхід та вимоги часу
Кожне потрясіння – це виклик для бізнесу з точки зору пріоритетів споживачів, необхідності відчувати їх потреби і оперативно підлаштовуватись. До прикладу, в часи пандемії люди прагнули до максимально відкритих просторів. Під час війни, постійних повітряних тривог та ракетних атак на міста в пріоритеті енергоефективність та наявність автономних джерел, швидкий доступ до укриттів. Але українці вже адаптувалися до думки, що життя не варто відкладати на потім.

При цьому бізнесу в таких умовах як ніколи потрібний індивідуальний підхід до клієнтів. Адже ситуації і обставини, в який приймається рішення про покупку, у всіх дуже різні.
Отже, віра в базовий актив, розуміння суті продукту, робота з його адаптацією та покращенням відповідно викликам часу – три стовпи, на яких бізнес може балансувати в «зоні турбулентності».
Виклики повномасштабної війни для ринку нерухомості
Безперечно, воєнний стан уже є викликом. Адже в першу чергу все впирається в фінансовий аспект. Компанії важливо акумулювати кошти, постійно працювати з собівартістю, авансувати матеріали – тобто виконувати стандартні кроки для проходження економічної кризи.
Наступна важлива зона уваги – якісні комунікації. Повідомлення та тональність, якими спілкується бізнес з клієнтами до і після початку повномасштабного вторгнення, мають відрізнятися. І якщо до війни компанія говорила переважно про концепцію, інновації і драйв, то зараз варто сфокусуватись на стабільності, безпечних інвестиціях, надійності забудовника та вкладення коштів у його проєкти.
Ще один виклик — операційна діяльність. Тут варто чітко визначити можливості оптимізації бізнесу та процесів, навіть якщо доводиться йти на непопулярні кроки. Допускати фактично «проїдання» запасу капіталу для закриття внутрішніх потреб – критично небезпечний крок. Головне завдання девелопера в такі часи – виконати свої зобов’язання перед клієнтами і зберегти репутацію на ринку.
Бізнес в індустрії етичного ризику – як із цим працювати?
Не секрет, що ринок нерухомості України вважається репутаційно-складним. Це комплексна проблема як гравців ринку, так і регуляторних органів. На жаль, ще мають вплив відголоски десятилітньої давнини, коли забудовник фактично не мав жодних серйозних зобов’язань, за порушення яких гарантовано наступала відповідальність. За цей час ринок пройшов еволюційний шлях – від продажу самих лише «квадратів» на фундаменті до уваги забудовників до планування прилеглих територій, архітектурних та технологічних деталей, а також відповідності реаліями воєнного часу, які вже стали гігієнічною нормою.
Після 2014 року функціонування ринку стало більш прозорим та врегульованим, в тому числі завдяки покроковому впровадженню Містобудівної реформи та її інструментів (ДІАМ, ЄДЕССБ тощо). А прийняття в жовтні 2022 року закону про МОН (майбутні об’єкти нерухомості), що передбачає нотаріальну реєстрацію прав власності на житло в процесі будівництва, є ще одним позитивним сигналом, що наближає український ринок до європейських стандартів.
Разом з тим для відповідальних та доброчесних учасників діє своєрідна кругова порука – розуміння, якщо один починає «сипатись», довіра втрачається до всього ринку.
В такому випадку фінансові зобов’язання девелопера, які він не в змозі виконати, мають закриватись спільними зусиллями і витратами інших гравців, а також місцевої та державної влади, як вже неодноразово траплялося, хоча успішних прикладів виходу з таких ситуацій небагато.
Гра в довгу
Це ще одна причина глобальної недовіри покупців до девелоперів – невідповідність поточних реалій та майбутніх вигод. Платити потрібно зараз, а вигода від власного помешкання станеться тільки в майбутньому. Задоволення від нього поки далеке і неосяжне. Чи перекриє ця майбутня вигода сьогоднішній дискомфорт? Це головне питання, яке ставить собі власник. І якщо він не має на нього чіткої позитивної відповіді, виникає відчуття тривоги, відповідальність за яке перекладається на девелопера.
Наступний потенційний етап розвитку ринку і, відповідно, бізнесу – це перехід до продажів квартир з чистовим ремонтом.
На сьогоднішній день великі гравці, особливо з іноземним капіталом, не зацікавлені купувати пул квартир без ремонту і винаймати підрядні організації, які доведуть їх до ладу. Після повномасштабного вторгнення такі угоди фактично відсутні.
Щоб отримати їхні інвестиції, нерухомість повинна бути готова до комфортного проживання. Приїхав, подивився, придбав – можна заїжджати або здавати в оренду.
Тому в найближчому майбутньому ми спостерігатимемо зміни ринку в бік готових до життя осель. Це буде поступово задовольняти попит, а також стимулюватиме системні інвестиції в галузь, що особливо важливо для виснаженої війною економіки.