Facebook Pixel

Як наймати і керувати міленіалами та зумерами на робочому місці?

Олена Куцоконь
керівниця відділу рекрутменту компанії Smart Solutions

Ринок праці стрімко змінюється, і на чолі цих змін стоять міленіали та зумери (народжені приблизно між 1981 та 1999 роками і 2000 та 2015 роками відповідно). Ці дві демографічні групи становлять значну частину сьогоднішньої робочої сили, і їхні очікування та цінності суттєво відрізняються від попередніх поколінь. Для досягнення успіху в сучасному бізнесі роботодавцям необхідно глибоко розуміти їхні особливості, а також володіти найкращими практиками найму та управління.

Оцінка демографічної ситуації в Україні та її впливу на ринок праці

Майже весь час свого існування Україна бореться з демографічними проблемами. Стрімке скорочення розпочалося ще у 1993 році. Це сумна реальність, викликана низкою довготривалих всебічних проблем.

Щоб населення країни просто відтворювалося, сумарний коефіцієнт народжуваності повинен становити 2,1. Тобто в середньому на одну жінку має припадати 2,1 дитини. У 1991 році ця позначка була на рівні 1,8, а у 2021 році опустилася до 1,2. За останніми ж оцінками, зробленими після початку повномасштабного вторгнення, маємо показник 1,0. Це призвело до того, що сьогодні частка молодих чоловіків віком від 20 до 30 років в Україні досягла свого історичного мінімуму.

Тенденції на кадровому ринку

Ці тенденції, у поєднанні з іншими чинниками, формують сучасний ринок праці:

  • Масова вимушена еміграція населення. За даними середини 2023 року за кордоном перебуває 8 млн 177 тис. українців.
  • Масштабне внутрішнє переміщення населення. У 2024 році в Україні офіційно зареєстровано 4,9 млн ВПО.
  • Високий рівень передчасної смертності.
  • Демографічне старіння населення.
  • Збільшення кількості людей з інвалідністю.
  • Мобілізація осіб працездатного віку.
  • Скорочення кількості підприємств тощо.

Однак, навіть попри війну, ринок праці України демонструє ознаки відновлення. За даними основних порталів з пошуку роботи, наразі кількість вакансій сягає 75-80% від довоєнного рівня, а кількість шукачів роботи становить 73%. Цей факт призводить до жорсткої конкуренції за кваліфікованих фахівців, адже роботодавці прагнуть якнайшвидше заповнити вакансії та відновити ефективну діяльність.

Стратегії пошуку та утримання талантів

Підхід роботодавців до пошуку талановитих кадрів дещо змінився. Серед головних особливостей:

  • Зменшення кількості кандидатів змушує використовувати нові джерела для залучення кадрів (міжнародний рекрутинг, внутрішній резерв, активна реклама).
  • Конкуренція за фахівців зростає, компанії пропонують кращі умови (зарплата, графік, корпоративна культура тощо).
  • Більше уваги приділяється розвитку внутрішніх кадрів, що передбачає інвестиції в навчання та удосконалення навичок внутрішнього штату.

Ефективне утримання молодих фахівців сьогодні неможливе без таких аспектів:

  • Гнучкість та баланс. Важливо забезпечити гнучкі умови праці та підтримку здорового балансу між роботою та особистим життям.
  • Лояльність та визнання. Зверніть увагу на програми лояльності, форми надання зворотного зв'язку, визнання за досягнення. Стимулюйте та мотивуйте спеціалістів за допомогою бонусів, корпоративних пільг, навчання, менторства тощо.
  • Розвиток кар'єрних можливостей. Заохочуйте створення програм навчання та розвитку, що відповідають потребам та інтересам молодих фахівців.
  • Сприятлива атмосфера. Впроваджуйте позитивну та підтримуючу корпоративну культуру. Заохочуйте взаємодію та співпрацю між співробітниками.

Адаптація рекрутингових стратегій до потреб міленіалів та зумерів

Не дивлячись на певну різницю у віці, міленіали та зумери мають одну важливу спільну рису – обидві категорії людей виросли в епоху стрімкого розвитку інтернету та технологій, що сформувало їхні цінності, світогляд та стиль роботи.

При наймі зумерів і міленіалів важливо враховувати їхні особливості. Ці покоління цінують швидкість, тому процес відбору має бути оперативним, з лаконічними описами вакансій, стрімким зворотним зв'язком та джоб-оффером. Вони також виросли в епоху технологій, тому шукають роботу онлайн, віддаючи перевагу job-порталам, Linkedin, чатам, університетським групам та соцмережам. Відповідно, оголошення про вакансії, тестові завдання та співбесіди мають бути максимально цифровізованими.

Але при цьому не слід забувати, що зумери та міленіали – це все ж два різні покоління з дещо відмінними потребами та очікуваннями. Тому рекрутингові стратегії мають бути гнучкими та адаптивними.

Що вони цінують та що пропонувати?

Традиційна модель «робота на все життя», яка була притаманна старшим поколінням, для них вже неактуальна. Ці молоді люди прагнуть до постійного розвитку, змін та нових знань.

Дослідження, проведене Deloitte, опитало понад 23 тис. зумерів і міленіалів у 46 країнах, аби дізнатися чим вони керуються при виборі постійного місця роботи. Серед найпоширеніших і важливих відповідей були – зарплата, баланс між особистим життям і роботою та можливості для розвитку.

Відповідно, це те, на що компаніям варто звернути увагу першочергово для залучення молодих спеціалістів. Запропонуйте їм:

  • Гнучкий графік і віддалений або гібридний режим роботи.
  • Цікаві та складні завдання, які сприятимуть розвитку їхнього потенціалу.
  • Навчання та карʼєрний розвиток.
  • Інноваційну робочу атмосферу з сучасними інструментами та технологіями.

Важливо пам'ятати, що ці покоління цінують не лише матеріальні блага. Вони виросли в епоху глобальних змін та мають сильне прагнення до самореалізації та впливу на суспільні актуальні запити. Для них недопустима нерівність та дискримінація, відсутність інклюзивності, надмірна бюрократія тощо.

Кар'єрний розвиток міленіалів та зумерів: найкращі практики

Важливо пам'ятати, що зумери та міленіали – це не просто нове покоління працівників, це нове мислення. Роботодавцям, які хочуть бути успішними, необхідно адаптуватися до їх потреб та очікувань.

Ось декілька ключових моментів, які слід враховувати при розробці кадрової стратегії:

  • Персоналізація. Створюйте індивідуальні плани розвитку для кожного працівника на основі їхніх цілей, навичок, інтересів та потенціалу.
  • Гнучкість. Забезпечте можливість працівникам випробувати різні ролі та напрямки в компанії.
  • Підтримка з боку керівництва. Заохочуйте наставництво, зворотний зв'язок, постійну допомогу.
  • Стимулююче середовище. Створіть атмосферу, де люди відчувають себе комфортно, ділячись ідеями, співпрацюючи з колегами та навчаючись один в одного. Дозвольте співробітникам пробувати нове, помилятися та вчитися на своїх помилках.

Замість післямови

Інвестуючи у своїх людей, ви інвестуєте в майбутнє вашої компанії. Вдихніть життя у ваш бізнес завдяки енергії та ентузіазму нового покоління!

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]