Почнемо з того, що важко знайти керівника, який би не хотів мати команду. І якщо запитати, а що ви хочете бачити в людях? Він говорить: «Хочу, щоб на цих людей можна було покластися». Але насправді це все відноситься до дисципліни та здатності співробітників усвідомлювати, що вони роблять.
Враховуючи стан фізичного і психологічного здоров'я, особливо в Україні, то очікувати такої свідомості від людей — все одно, що плювати проти вітру і сподівається, що на тебе нічого не потрапить. Тому що українці багато п'ють, приймають купу ліків і через це здатність свідомо ставитися до своїх дій знижується. Так відбувається не тільки в нашій країні, але і в інших державах. До того ж якість життя в Україні сприяє саме такій моделі поведінки людей. І саме тому виникає питання, як підібрати потрібних працівників в компанію? Де їх взяти? Тому що людей багато, а підходящих мало.
А ось якщо керівників запитати, що саме не так? Зазвичай вони відповідають: «занадто багато думає», «не виконує обіцянки», «не можу до нього донести», «вважає, що нічого не треба робити».
Давайте проілюструємо проблему прикладом. Нещодавно в магазині Ашан я хотіла зробити покупку. Витратила на це півтори години, але так нічого і не купила. Я знайшла потрібний товар, але він виявився іншого кольору. А на табличці було написано — потрібний колір є. Викликала співробітника. Якщо написано, що є відповідний колір, значить його просто треба знайти. На що працівниця розповіла, що вона не знає, чи є потрібний продукт, тому що зараз усі у відпустках, а у неї немає доступу до комп'ютера. Цікава ситуація, правда? Є товар, є клієнт, а продати не можуть (або не хочуть) через відсутність доступу. І все ж співробітниця пішла на склад і знайшла там товар! І ви б знали, скільки труда їй вартувало вивезти його зі складу! Я вже майже зробила покупку. Але виявилося, що куплена річ не влазить в мою машину. А людина, яка відповідає за доставку, на обіді. І коли він прийде ніхто не знає. Спробувала піти іншим шляхом і оформити онлайн доставку, але виявилося, що сайт компанії обвалився. І це, на хвилиночку, Ашан! Одна з найбільших мереж!!!!
Отже, давайте сформулюємо, що таке потрібні люди в команді. В першу чергу це:
- наявність мети, заради якої вони всі б'ються;
- організація роботи таким чином, щоб у кожного була можливість зробити свій внесок;
- координація дій, щоб ці вклади були зроблені вчасно. Тому що, якщо хтось пішов на обід, то інший повинен замінити його. І якщо немає співробітника — це повинен зробити керівник. Якщо він не може встати на заміну, значить повинен привозити обіди своєму співробітникові, щоб організація могла працювати злагоджено.
Це просто маленький приклад, але саме з цього все починається.
Тепер давайте розглянемо, що таке команда і що таке команда мрії. Для початку керівникові треба мати мрію, під яку він збирає команду. Тому що менеджери приходять і кажуть: я хочу команду мрії. Але виходить, що вони мріють про наявність надійних людей, але це не команда.
Командою називається група людей, які мають одну мету, яку вони хочуть досягти і кожен робить свій внесок у її досягнення.
Тому для того, що б створити команду мрії, спочатку потрібно цю мрію мати. І цією мрією керівник свою команду заражає. Він ходить і спонукає їх хотіти цю мрію втілити в життя.
Мрія завжди спочатку з'являється у власника. Він знаходить директора однодумця, який мріє про ті ж самі речі. А потім директор знаходить людей, які теж цю мрію хочуть. Тобто, повинна бути мета, яку всі поділяють. І вона повинна бути така, щоб кожна людина знайшла там свій шматочок.
Тобто, найголовніше, з чого все починається – це мрія, яку ти переводиш в ціль. І кожен співробітник хоче її досягти. Тільки тоді є шанс на появу цієї команди. Бо команда – це мета, організація і координація.
З точки зору організації потрібно створити систему, в якій кожен може виконувати свій шматочок роботи при досягненні мети. Візьмемо, наприклад, футбольну команду іхня мета стати чемпіонами світу. І давайте подивимося, як там організовані ролі. Воротар на своєму місці захищає ворота, а нападник атакує і обходить противника. Ось це і є організація.
А тепер давайте перейдемо до координації. Який сенс в тому, щоб прийти в точку і виявити, що там нікого немає? Як у прикладі з магазином, коли виявилося, що людини, яка займається доставкою зараз просто немає. І покупець, і продавець засмучені. Співробітниці, яка тягнула візок з товаром зі складу, довелося тягнути все назад. І саме так падає мотивація. Можливо ця ситуація повторюється вже не перший раз. Тому продавчині все одно, продасться товар чи ні. Вона на клієнтів дивиться, як на карателів. Однак проблема не в ній. Винен керівник, який знав про нестачу співробітників і не зробив плановість обідів і чергувань. Або причиною цієї ситуації є недбалість іншого працівника, який не залишив на своєму місці заміну. Все це і є координація, де фактор часу неймовірно важливий. Компанія, яка не вміє розраховувати час по хвилинах і діяти за шкалою часу програє, як програв Ашан.
Щоб підібрати потрібних людей в команду керівник повинен добре організувати робочий процес і чітко розуміти, що саме потрібно від кожного співробітника.
Команда – це не набір індивідуальностей. Хороший приклад команди – автомобіль, де всі запчастини відрізняються одина від одної, але виконують свою функцію. Адже кожна маленька деталь повинна працювати на 100% незалежно від розміру. Тому що, якщо хоч один гвинтик відкрутиться, то зламається весь двигун. Тому команда може складатися з маленьких людей, але кожен з них повинен добре виконувати свою функцію в правильний час.
Без мети і скоординованих дій ви не зможете утримати працівників.
Співробітники повинні розуміти свої обов'язки і виконувати скоординовані дії. Люди йдуть туди, де є цілі і не потрібно їх утримувати. Необхідно дати їм можливість реалізовувати себе. Утримання працівників преміями, комфортом, навчанням – дурниця. Тому що це для споживачів, яким все одно, в якому місці працювати. Головне, щоб робота була.
Пам'ятаю прийшов до нас влаштовуватися на роботу хлопець. У нас відбувся наступний діалог. Я його запитала: «Що ви будете у нас робити?»
А він відповів: «Можу копати, можу не копати.»
Я відповіла, що з почуттям гумору у нього, звичайно, все добре, але що все-таки він буде у нас робити?
Хлопець відповів: «Що скажете, те й буду.»
«Тобто, унітази будете мити?»
«Ні»
«Тобто, ви зараз збрехали? Ми хочемо вам платить гроші. Скажіть за що?»
«За мій час.»
«Це як?»
«Я ж, коли буду у вас перебувати, я ж буду витрачати свій час. Ви ж повинні за це заплатити.»
Ось навіщо утримувати таких людей? Щоб йому було чим зайнятися на роботі? Кави попити?
Тому на питання, що утримує людей на робочому місці, відповідаю: їх утримує реалізація себе. От коли вони реалізують себе, тоді це їх утримує!