Facebook Pixel

Як спорт змінює життя дітей з особливими освітніми потребами

Катерина Білоруська
засновниця Kateryna Biloruska Foundation

У сучасному світі суспільство часто не помічає дітей з ментальною інвалідністю та інтелектуальними порушеннями. Вони досі зіштовхуються з упередженнями, стигмами, дискримінацією. У багатьох регіонах сервіси для людей з інвалідністю все ще недостатньо розвинені чи взагалі відсутні. Діти не мають повноцінної можливості займатися руховою активністю чи спортом. Усі ці виклики та перешкоди впливають на фізичний та емоційний розвиток дітей.

Станом на 2021 рік в Україні зареєстрували 2 мільйони 703 тисячі людей з інвалідністю. З них – 163,9 тисячі дітей (23%). Разом з тим, до фізичної активності або спорту залучені лише від 3 до 10% українців з інвалідністю. Дослідження підтверджують, що саме рухова активність та спорт може мати позитивний вплив на дітей, розкриваючи їхній потенціал та надаючи нові можливості. Навіть більше, фізична активність може змінити життя, покращити розвиток соціальних навичок та психологічну стійкість дітей з особливими освітніми потребами.

Попри виклики зростає й усвідомлення про важливість спорту для дітей з ментальною інвалідністю та інтелектуальними порушеннями як засобу покращення якості життя та сприяння їхньому повноцінному інтегруванню у суспільство. Разом з тим, рухова активність для дітей з особливими освітніми потребами потребує індивідуального підходу та тренування із досвідченими фахівцями. Тренери, які розуміють особливості розвитку цих дітей, відіграють ключову роль у створенні безпечного та здорового середовища.

Особливості роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку (ПІР)

Робота з дітьми, у яких є порушення інтелектуального розвитку, вимагає спеціального підходу та уваги. Кожна дитина має свої унікальні особливості та потреби. Безумовно, декому потрібен окремий, індивідуальний підхід. Однак соціальна взаємодія дітей з порушеннями інтелектуального розвитку з часом має позитивний вплив. Та найголовніше – це підтримка з боку батьків та тренерів.

Адже професійний спорт – не основне завдання. Навіть мінімальна рухова активність впливає на:

  • соціалізацію;
  • адаптацію;
  • розвиток навичок;
  • зниження рівня тривожності;
  • розвиток тактильних відчуттів та спокійна реакція на них.

Це тільки частина позитивного впливу фізичної активності на людей з ментальними нозологіями, зокрема з розладом аутистичного спектра.

Спеціальна Олімпіада: як спорт допомагає у соціалізації дітей

Згідно зі статистикою, лише в Україні 480 тисяч дорослих та дітей мають особливі освітні потреби та інтелектуальні нозології й, на жаль, більшість з них досі ізольовані від суспільства і не можуть розвивати свої здібності. У світі ж загалом – 190 мільйонів людей з відхиленнями у розумовому розвитку.

Щоб надати їм можливість відчути себе рівними та поцінованими членами суспільства по всьому світі, у 1968 році в США було створено Спеціальну Олімпіаду. Ініціативу створила Юніс Кеннеді Шрайвер, сестри Президента США Джона Кеннеді. Це організація для підтримки й спортивного розвитку людей з ментальною інвалідністю, зокрема через тренування та змагання різного рівня: від регіональних до міжнародних.

QuoteСпеціальні олімпіади проводять тренування та змагання з 32 олімпійських видів спорту для дітей та дорослих з порушеннями інтелектуального розвитку. Так, люди з ментальною інвалідністю мають можливість постійно вдосконалювати свою фізичну форму, проявляти мужність, отримувати відчуття радості та розділяти свої досягнення з рідними та друзями.

Завданням СОУ є залучити якомога більшу кількість людей з ментальною інвалідністю до рухової активності, незалежно від рівня їхніх розумових та фізичних можливостей. Адже люди з відхиленнями у розумовому розвитку є найбільш незахищеними. Їм складно щодня, а особливо зараз, під час повномасштабного вторгнення.

Інклюзивні тренування

QuoteСпорт надає дітям з особливими освітніми потребами та інвалідністю можливість не тільки фізичного розвитку, але й ментального та емоційного добробуту. Він сприяє активізації нейронних зв’язків, що є дуже важливим для дітей з ментальними нозологіями.

Завдяки залученості до суспільства та дітей формується впевненість та підвищується самооцінка. Крім цього, спорт допомагає встановити соціальні зв'язки та розвиває навички співпраці та командної роботи.

Тому приділяти увагу фізичним навантаженням є першочерговим та важливим завданням. Однак батьки самі часто зіштовхуються з упередженнями, гіперопікою чи відсутністю сервісів для своїх дітей. Однак вихід – є! Спершу врахуйте особливості дитини та порадьтесь з лікарем. Знайдіть, де у вашому регіоні проходять регулярні безплатні тренування з різних видів спорту, аби надати дітям можливість соціалізуватись та покращувати здоров’я. Наприклад, у деяких регіонах України діє програма фізичного розвитку та підтримки дітей з інвалідністю та особливими освітніми потребами за допомогою спорту «Так, я можу!».

QuoteІ памʼятайте, що високі досягнення у спорті – не найголовніше завдання. Набагато важливіше розкрити потенціал, покращити фізичне та ментальне здоровʼя дітей.

Відтак, сформувати толерантне ком’юніті та позитивні зміни у ставленні українців до людей з інвалідністю, адже кожен має право на спорт та рухову активність, безбар’єрне та якісне життя без упереджень й обмежень. Адже фізична, рухова активність та спорт – рушійна сила та інструмент, який справді може змінювати життя майбутнього покоління на краще.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора