Facebook Pixel

Чому потрібно розвивати, а не виживати: досвід телеком-оператора Vega

Богдан Лозниця
комерційний директор Vega

Українські бізнеси вже другий рік поспіль проходять випробування на стійкість і адаптивність. А телеком-оператори знаходяться перед неймовірним викликом — утримати стабільність послуг і забезпечити інноваційний розвиток, покращуючи сервіси. Не просто тримати зв’язок, а ще й рухатись уперед.

Чому інвестування в нові технології залишається ключовим стратегічним рішенням, навіть упродовж війни, і як воно допомагає бізнесу в часи турбулентності, розповім на прикладі одного з наших продуктів, що має зараз найбільший попит — гігабітного інтернету за технологією GPON (Gigabit Passive Optical Network). За останній час він зарекомендував себе як один з лідерів сервісів цього сегменту, адже забезпечує абонентам швидкість до 1000 Мбіт/с і здатен працювати до трьох діб без світла. На сьогодні компанія під’єднала до нової мережі понад 780 тисяч домогосподарств у десяти містах України, і ми продовжуємо інвестувати у її розвиток.

Розвиватись, щоб бути актуальним

Quote«Потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти хоча б удвічі швидше!» — чудова цитата з «Аліси в Задзеркаллі» автора Льюїса Керолла, яка характеризує необхідність постійних інновацій та змін.

Кожного дня з’являються сотні стартапів, які хочуть вирішити ту чи іншу проблему. На ринок виходять нові потужні гравці. Компанії, які не бажають поступатися конкурентам, постійно вдосконалюються та посилюють внутрішній ресурс. Водночас є приклади бізнесів, які вчасно не впроваджували зміни і втратили позиції, що здобувалися десятиліттями. Наприклад, Kodak — лідер світового ринку у власному сегменті, який вчасно не відчув переваги цифрового фото. Або ж засновник BlackBerry, що так не хотів бачити веббраузер у своєму на той час мегапопулярному телефоні.

Якщо ж говорити про український контекст, зокрема телекомунікаційний фіксований бізнес, то майже за 33 роки в Україні вже відбулось п’ять змін технологій фіксованого інтернету: Dial-up, ADSL, DOCSIS, FTTx, xPON. Кожна з них вимагала своєчасного впровадження та суттєвих інвестицій. Усі далекоглядні компанії направляли кошти у зміни відповідно до вимог споживачів. Сюди можна віднести зростання потреби у швидкості передачі даних унаслідок зміни ваги контенту, а також кількості девайсів у домогосподарстві.

Проте й зараз в Україні ще залишились провайдери, які надають послуги на застарілих технологіях, але водночас не витримують конкурентних переваг і втрачають клієнтів. Абоненти змінюють свого провайдера, сплачуючи умовно ті ж самі кошти за певні переваги у нового провайдера: краща швидкість передачі даних, стабільність та можливість роботи інтернету навіть за відсутності світла, умови обслуговування тощо.

Визначення правильного пріоритету — вже успіх

Визначення пріоритетів для інвестицій і забезпечення розвитку компанії відбувається відповідно до довгострокових цілей. Це може бути збільшення долі ринку, вихід на міжнародні ринки, зростання доходів, оптимізація собівартості товарів чи послуг або вихід на ІРО.

Щоб обрати правильний напрямок, раджу наступне:

  • Оцініть, які інвестиції найбільше сприятимуть досягненню стратегічних цілей компанії. Ретельно визначте, які аспекти бізнесу потребують підтримки та розвитку, і зорієнтуйте інвестиції на їх вирішення.
  • Врахуйте ризики та можливості, пов'язані з ринком, технологічними змінами та конкуренцією. Зосередьте інвестиції на розв'язанні проблем і використанні можливостей, що найбільше впливають на довгострокову стабільність компанії.
  • Постійно проводьте моніторинг конкурентного середовища та змін поведінкових патернів клієнтів. Він дозволить вчасно зреагувати на зміни у внутрішньому та зовнішньому середовищі, забезпечуючи сталість компанії.

Повертаючись до кейсу з нашою ключовою послугою, то Vega почала інвестувати в інтернет з технологією GPON ще у 2019 році, коли на ринку України він взагалі не мав попиту. Однак для нас його привабливість полягала в перспективності й технологічності: відсутність обладнання, що потребує електроживлення в будинках, швидкість до 1 Гбіт/с з можливістю легкої модернізації, стабільність, менша аварійність. І як результат — щасливі клієнти.

За даними вимірювання швидкості Speedtest, домашній інтернет від Vodafone займає провідні позиції у найбільших містах України.

У внутрішніх обговореннях ми називали це інвестицією в майбутнє. Щоправда, з початком повномасштабної війни воно настало набагато швидше, і ми відчули всю цінність роботи мережі до 72-х годин без світла. Лише за минулий рік компанія інвестувала понад 300 млн грн у розбудову мережі GPON, модернізацію та формування клієнтської бази.

Оскільки нині Vega відповідає за напрямок фіксованого інтернету в ГК Vodafone Україна, ми продовжуємо інвестиції в цю технологію і маємо відповідну ціль — 1 млн абонентів інтернету Vodafone Gigabit Net.

Інвестиції у стосунки з клієнтами

У час війни та нестабільності бізнеси мають можливість використовувати інвестиції як стратегічний інструмент для покращення відносин з клієнтами та забезпечення надійних послуг. Як це працює на практиці?

Наприклад, ще влітку 2022-го ми почали інвестувати в енергоефективність і забезпечення зв’язком людей через можливий блекаут. Закупили відповідне обладнання, генератори та акумулятори, протестували техніку, підготували інструкції з практичними порадами та вийшли з відповідною комунікацією до наявних і потенційних абонентів. Завдяки цим діям суттєво зріс попит на послугу та навіть сформувалась черга на підключення. Адже люди обирають бізнеси, які реально оцінюють потенційні ризики і турбуються про завтрашній день.

У 2023-му ми ще збільшили інвестиції і вклали мільйонні бюджети у стабільність роботи наших сервісів. Абоненти, що користувались інтернетом за відсутності світла, давали позитивну оцінку сервісу, а у пікові місяці навантаження ми мали найвищий NPS. Так, завчасні інвестиції привели не лише до збільшення доходу, а й до підвищення репутації компанії на ринку. Наразі резервування живленням обладнання провайдера сприймається абонентами як ‘must have’ опція і більшість учасників телеком-галузі інвестують кошти в цей напрямок, що значно покращує якість послуг для всіх абонентів.

Другий приклад. Раніше Vega формувалась з невеликих провайдерів, які надавали послуги з технологією FTTx та мали різні стандарти будівництва: топологія мережі, матеріали, обладнання тощо. Після дослідження рівня задоволеності своїх клієнтів (NPS) та оцінки результатів виявилось, що GPON має у 8 разів вищий показник задоволеності клієнтського сервісу.

Тож, побачивши пряму залежність, ми вирішили модернізувати основні мережі FTTB і перемикати теперішніх абонентів на GPON. Завдяки цьому інвестиційному рішенню ми суттєво покращили рівень задоволеності клієнтів, знизили відтік своєї абонентської бази, а задоволені клієнти почали активно рекомендувати сервіс сусідам та знайомим. У компанії діє програма для наявних абонентів «Ділись Gigabit»: за умови рекомендації/підключення старий та новий абоненти отримують по 2 місяці безкоштовного інтернету. Коли абонент дійсно задоволений сервісом — він сміливо рекомендує його знайомим.

Як результат, у модернізованих будинках абонентська база набирається швидшими темпами, ніж під час нового будівництва, коли знання потрібно створювати з нуля. У 2023 році близько 10% нових клієнтів прийшли до нас завдяки цій програмі. Загалом за рік клієнтська база GPON збільшилась утричі.

Наразі ми розробляємо конвергентну послугу, яка буде об’єднувати мобільний зв’язок, фіксований домашній інтернет Vodafone Gigabit Net і телебачення. Окрім технологічних, основними перевагами для абонентів будуть отримання всіх трьох сервісів від одного постачальника, економія витрат і зручність сплати за послуги на один рахунок.

Тобто можу впевнено сказати, що всі актуальні інвестиції бізнесу сприяють позитивним взаємодіям з клієнтами, будуючи довгострокові стосунки.

Інноваційний бізнес — опора для держави

Основа держави — це сильний бізнес, який розвивається, тримає економіку та відповідає найвищим міжнародним стандартам. Особливо критична інфраструктура. Тож важливо, щоб він не виживав, а розвивався, інвестував у новітні рішення, адже це допомагає українцям пережити складні часи. Є процеси, до яких український бізнес йшов десятиліттями, а потім стається потужний поштовх, спершу пандемія у 2020 році: перехід на віддалену роботу та освоєння інструментів для онлайн зустрічей; зростання долі населення, які замовляють товари онлайн; розвиток кур’єрських служб. З 24 лютого 2022 року надійний та якісний зв’язок є опорою для всієї економіки країни та інструментом турботи про рідних та близьких.

Компанія вже виконала інтеграцію з єдиним порталом державних послуг «Дія», що суттєво спростило та пришвидшило час підключення сервісу.

Оптика, якою ми будуємо зараз гігабітний інтернет, може бути використана під час підключення базових станцій 5G, які є в етапах технологічного прогресу нашої цифрової держави.

Для покращення інфраструктури у багатоквартирних житлових будинках ми впроваджуємо оптичну структуровану кабельну систему, яка дозволяє упорядкувати внутрішньобудинкові комунікації та стандартизувати підключення інтернет-сервісів. Завдяки таким рішенням різним провайдерам немає потреби прокладати нові лінії до квартир, а зміна провайдера відбувається перемиканням патч-кордів. Така концентрація операторського обладнання в одному місці підвищує зручність експлуатації та зберігає естетичний вигляд інтер’єру будинків.

Отже, у своїх інвестиціях ми повинні бути не лише далекоглядними, а й актуальними в контексті, думати на роки вперед попри невідомість.

Вірте у власні сили, вірте в ЗСУ й інвестуйте в Перемогу!

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]