Facebook Pixel

Як протидіяти репутаційним атакам на бізнес в Telegram

Жанна Заєць
старша юристка, Sayenko Kharenko

Протягом останніх декількох місяців в українському суспільстві активно обговорюється тема заборони або обмеження месенджера Telegram на загальнодержавному рівні. В той час як згідно з соціальними дослідженнями станом на грудень 2023 року для 72% українців ця соцмережа була головним джерелом отримання інформації, саме через анонімні Telegram-канали поширюється значна кількість дезінформації, яка дискредитує українську владу та розповсюджує фейки щодо війни в Україні.

Водночас з огляду на загальновідомий факт заснування Telegram росіянами та повідомлення щодо співпраці соцмережі з російським окупаційним режимом – обговорювана реакція держави у стані війни видається цілком логічною. Втім, наразі інших кроків у правовій площині, окрім реєстрації законопроєкту, яким пропонується прирівняти Telegram до суб’єкту у сфері медіа, помічено не було.

Говорячи про шкоду неконтрольованого потоку інформації державним інтересам, неможливо не звернути увагу на замовні інформаційні напади на український бізнес, які набули особливої популярності в умовах війни. З останніх – це атака на український онлайн-сервіс з таксі-перевезень та на відомого українського бізнесмена та громадського діяча.

Безсумнівно, початковою метою таких протиправних дій є створення негативної репутації відповідної компанії або бізнес-діяча та привернення непотрібної уваги правоохоронних органів. Водночас подібні інформаційні атаки зазвичай переслідують більш небезпечні мотиви – подальше протиправне захоплення бізнесу, витіснення конкурента з ринку або вимушений продаж бізнесу.

Постає питання – чи можливо в українському правовому полі вплинути на ситуацію з розповсюдженням замовної негативної інформації анонімним Telegram-каналом? Спойлер: можливо – в судовому порядку.

Telegram – що це за звір у розумінні українських судів?

Українські суди, розглядаючи справи щодо спростування недостовірної інформації, опублікованої в Telegram, виходять з наступного:

  • Telegram – це багатоплатформовий клауд-месенджер з функціями VoIP (Voice over Internet Protocol) для смартфонів, планшетів та персональних комп'ютерів, який дозволяє обмінюватися текстовими, голосовими та відеоповідомленнями, наліпками та фотографіями, файлами багатьох форматів. Також він має функції відео- і аудіодзвінків, організації відеконференцій у групах і каналах;
  • чинне законодавство не містить таких понять, як «месенджер» чи «Telegram-канал»;
  • для користування Telegram особа має завантажити застосунок. Також в процесі завантаження необхідним є доступ до мережі інтернет, а для реєстрації у месенджері необхідно вказувати мобільний номер телефону;
  • однією з функцій Telegram є створення каналу, на якому його власник та/або адміністратор, якому власником надано відповідні права на керування каналом, мають можливість розміщувати та видаляти інформацію, відео, фото тощо.

Отже, суди констатують, що технічна можливість розміщення інформації у Telegram-каналі є у його власника та/або адміністратора, але підписники каналу позбавлені технічної можливості розміщувати інформацію на відповідному телеграм-каналі.

Визначення відповідача – задача із зірочкою

Якщо ми говоримо про судовий захист – зазвичай розуміємо звернення до суду з позовною заявою. Ключовим в цьому питанні є вірне визначення відповідача. В категорії дифамаційних спорів з поширенням недостовірної інформації в мережі інтернет – це автор інформаційного матеріалу та власник вебсайту, на якому розміщено публікацію, оскільки саме він створив технологічну можливість та умови для поширення недостовірної інформації.

В такому випадку дані про власника вебсайту можуть бути отримані в Українському мережевому інформаційному центрі, який здійснює управління адресним простором українського сегмента мережі інтернет. Але якщо ми говоримо про Telegram, який є багатокористувацькою платформою, користувачі якої мають технічну можливість створювати власні сторінки (Telegram-канали) без їхньої офіційної реєстрації – встановити власника каналу практично неможливо.

QuoteПопри те, що наразі існує процедура реєстрації Telegram як онлайн-медіа (з поданням всієї інформації про його власника), станом на 21 червня 2024 року в Україні офіційно зареєстровано лише три Telegram-канали.

Фактично, саме цим і пояснюється така популярність месенджера – будь-яка особа має можливість завести свою платформу, маючи змогу абсолютно анонімно розміщувати інформацію будь-якого змісту, необов’язково переслідуючи легітимну мету.

Та чи дорівнює анонімність безкарності?

Українські суди не виключають можливості судового захисту честі, гідності та ділової репутації і в тому випадку, якщо особа-поширювач інформації невідома. Водночас згідно з останніми правовими висновками Верховного Суду відсутність відомостей про власника вебсайту (в нашому випадку – Telegram-каналу) не є підставою для відмови у задоволенні заяви про встановлення факту недостовірності інформації. Відсутність можливості встановлення відомостей так само підтверджується довідкою Українського мережевого інформаційного центру, який здійснює управління адресним простором українського сегмента мережі інтернет.

QuoteУ такій ситуації постраждала особа має право звернутися до суду із заявою про встановлення факту недостовірності цієї інформації.

У разі доведеності обставин, на які посилається заявник, суд у своєму рішенні констатує факт, що поширена інформація є неправдивою, та спростовує її. При цьому тягар доказування недостовірності поширеної інформації покладається на заявника.

Водночас у практичній площині захисту ділової репутації після отримання рішення суду про визнання відповідної інформації недостовірною ми радимо звернутися до відповідних PR-інструментів. Наприклад, опублікувати пресреліз у декількох бізнес-виданнях та на офіційному сайті компанії з коротким описом справи та посиланням на повний текст рішення суду.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]