За останні два роки Україна пережила значні зміни не лише в політичному та соціокультурному контексті, але й у сфері підприємництва. Цінності, пріоритети та прагнення українців зазнали значної трансформації. З абстрактних мрій вони переходять до конкретних цілей та прагнуть реалізувати себе навіть в умовах війни та економічної нестабільності.
Підприємці шукають способи розв’язання конкретних проблем, включаючи питання самореалізації, work-life балансу та розвитку бізнесу. Для багатьох з них звернення до менторів та наставників стає ключовим етапом у досягненні успіху.
За останні пів року на менторських сесіях з підприємницями я склала свій топ запитів, з якими звертаються найчастіше, та надаю короткі поради щодо кожної з описаних проблем.

Біль №1: подолання вигорання та пошуки балансу
Поєднання різних ролей, виклики в підприємництві, нові умови життя можуть призвести до вигорання та втрати мотивації. З цими проблемами найчастіше стикаються підприємці-початківці, які одночасно об'єднують в собі кілька ролей. А я зазвичай говорю, що саме на енергії власника тримається успіх бізнесу, принаймні на його початку, так точно
Важливо визначити, куди витрачається енергія, та знайти заняття, які заряджатимуть і надаватимуть натхнення. Подбайте про свій внутрішній Power bank, нейтралізуйте «енергожери» і не забувайте про відпочинок та хобі.
Біль №2: масштабування бізнесу та навчання делегуванню
Попри складні умови багато підприємців прагнуть розвивати свій бізнес, і без влучного делегування це майже неможливо. Як цього досягти? Важливо розбити велике завдання на менші, простіші для виконання пункти та розробити покроковий план дій. Довіряти команді, але робити проміжні контролі, між «зробити сам» та делегувати обирати останнє. Нещодавно до мене звернулась Ольга, у неї ювелірний бізнес, з бажанням ввести партнера в бізнес та запитом, як це зробити максимально коректно. В процесі спілкування виявилось, що не партнер потрібен підприємиці, а СОО, якому можна делегувати всю операційку.
Часом за небажанням делегувати ми ховаємо свої можливості масштабування.
Біль 3: відсутність знань щодо залучення інвестицій та участі у грантових програмах
Я це відчула на запитах менті під час консультацій, а дослідження, яке провів Український офіс Women's Voice in Action, підтвердило мої спостереження: велика кількість жінок-підприємиць у нашій країні виявили глибокий інтерес до процесу залучення грантів та інвестицій. Вони також визнали необхідність підвищення своєї експертизи у сфері управління бізнесом. Це свідчить про необхідність розробки та запровадження навчальних програм, спрямованих на відповідь на ці потреби. Зважаючи на характер потреби, на зараз ось кілька коротких порад: Слідкуйте за грантовими агрегаторами. Долучайтесь до акселераційних програм. Беріть участь у навчальних програмах для підприємців: будьте проактивні.
Біль №4: забезпечення лояльності клієнта
Донести клієнту цінність — ще один з частих запитів підприємців, що розвиваються. Цінність вашого бізнесу для клієнта — важлива складова успіху. Визначте конкурентні переваги вашого бізнесу, бажано з командою, клієнтами, та побудуйте стратегію, яка підсвітлює ці переваги. Недостатньо стратегію лише заявити, варто «прошити» всі точки дотику клієнта.
Так було і з однією з команд стартаперів, які звернулися до мене з запитом, що досягли певного рівня, «вперлися в стелю», є стратегія та розуміння результату, а що робити, не знають: тут якраз і дієва порада: стратегія має бути закріплена певними планами та діями, націленими на результат.
Біль №5: стійкість команди
Організації починають більше турбуватися про свій персонал та працюють над профілактикою вигорання. Піклуйтеся про свій рівень енергії та турбуйтеся про команду. Попереджайте вигорання та забезпечуйте підтримку для вашого колективу.
Замість післямови
Українські підприємниці демонструють велику рішучість та готовність до розвитку, навіть у найскладніших умовах. Вони активно навчаються, шукають підтримку та вірять у майбутнє українського бізнесу. У власну справу!