Транскордонні банкрутства в епоху COVID: які авіакомпанії вижили

д.ю.н., радник Юридичної групи LCF

Фото: Free-Photos/Pixabay

Найбільше від карантину в період дії обмежень у сфері ведення бізнесу постраждали підприємницькі організації, які надають послуги в окремих галузях економіки, наприклад, авіаперевізники.

Сьогодні практично всі авіакомпанії або значно скоротили свою діяльність, або зіткнулися з необхідністю припинення своєї діяльності. Є непоодинокі приклади того, як провайдери послуг у сфері пасажирських перевезень уже ініціювали процедури банкрутства.

Через те важливо зазначити, що ринок пасажирських перевезень за своєю природою є міжнародним. Це створює певні додаткові складнощі для реалізації процедур банкрутства.

У цьому контексті буде цікавим розглянути окремі приклади того, як правила у сфері транскордонних банкрутств допомагають розв’язати ще і правові колізії, які зазвичай значно ускладнюють ефективне проведення процедур банкрутства.

Метою таких процедур передусім є забезпечення однакового поводження з усіма кредиторами, де б вони не перебували. Таким прикладом, здається, може стати порушення процедури врегулювання боргів «Тайських авіаліній» — Thai Airways International Public Company Limited (Thai Airways).

Провадження відповідно до законодавства Таїланду про банкрутство було ініційоване 26 травня 2020 року. Було запропоновано ввести процедуру реорганізації боржника. Центральний суд із питань банкрутства Таїланду 27 травня 2020 року порушив справу про неспроможність боржника та ввів мораторій.

У справі про неспроможність компанії Thai Airways був розроблений план реорганізації, який мали схвалити основні кредитори – кредитори з найбільшими вимогами.

Важливо зазначити, що схвалення умов реорганізації є необхідною процедурою, оскільки планом передбачалося скорочення кількості літаків компанії-боржника. Крім того, план реорганізації містив пропозицію залишити бюджетного перевізника Thai Smile як операційну одиницю для подальшого використання частини авіапарку компанії.

Для виконання цієї вимоги законодавства про банкрутство в Австралії була ініційована процедура визнання неспроможності зазначеного провадження в справі.

Ініціатори визнання неспроможності іноземної процедури посилалися на відповідні положення Типового закону ЮНСІТРАЛ, який був інкорпорований у чинне законодавство Австралії про банкрутство. Іноземні представники клопотали перед Федеральним судом Австралії про визнання іноземного провадження як основного.

3 серпня 2020 року суд видав наказ про зупинення розпорядження майном боржника, що перебуває на території Австралії.

Цікавим видається обґрунтування того, чому суд, визнаючи неспроможність іноземного провадження в справі, встановив, що воно підпадає під критерії, наведені в Типовому законі ЮНСІТРАЛ і законодавстві про банкрутство Австралії.

Так, суд погодився з тим, що процедура, яку було порушено в Таїланді, є колективною процедурою. Вона здійснюється згідно з правилами законодавства про банкрутство, майно боржника перебуває під контролем суду, активи боржника використовуватимуться для цілей, передбачених відповідним законодавством, згідно з правилами, що регулюють проведення процедур реорганізації та ліквідації.

Аналогічна процедура триває у Великій Британії із жовтня 2020 року.

Визнання неспроможності провадження в справі в іноземних юрисдикціях є необхідною процедурою в цій справі та важливим кроком до успішного затвердження плану реорганізації компанії Thai Airways, яке планується завершити в березні-квітні поточного року.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора