Facebook Pixel

Опціони в бізнесі: як це працює та кому потрібно

Євген Артюхов
Співзасновник та старший партнер ASA Group

Бізнес приносить прибуток тоді, коли вся команда налаштована впахувати, щоб заробляти. Мотивація у партнерів і співвласників очевидна: зусилля кожного з них впливають на те, яку частину із загального кошика грошей вони отримають. Але як мотивувати працівників, особливо топів, які мають лише заробітну плату, бажають сидіти в кріслі рівно і не перепрацьовувати просто так?

Для цього вигадали опціони — інструмент, який дає співробітнику можливість отримати акції чи частку в бізнесі за виконання конкретних умов. Для українців опціони не є чимось екзотичним, сьогодні вони досить популярні в ІТ-сфері та серед стартаперів. Але з мого 6-річного досвіду роботи з партнерством у бізнесі я побачив, що підприємці рідко розуміють суть опціонів і використовують їх неправильно. В результаті це взагалі замість користі може принести шкоду компанії.

Як працюють опціони

Простими словами, опціон — це обіцянка власника бізнесу надати працівникові доступ до власності компанії, тобто стати її співвласником в майбутньому за певних умов.

Отримати опціон може:

  • топовий працівник за великі досягнення;
  • будь-який працівник за дотримання єдиних для всіх умов;
  • чинний партнер чи співвласник.

Як можна отримати опціон

У моєму досвіді українські підприємці використовують як усі три умови активації опціону, так і їхнє поєднання.

Лояльність бізнесу

Безперервна робота упродовж певного часу. Цей період називається кліфф, і лише після його досягнення власник отримує змогу викупити перший пул акцій. В українських компаніях він зазвичай становить три роки.

Ви маєте чітко зафіксувати, коли саме опціон активується. Є варіанти, коли вони починають працювати одразу, в інших випадках власники самі вирішують, якому працівнику запропонувати опціон, якщо він класно себе проявив. Тоді умови опціонів зберігаються конфіденційно та розкриваються тільки обраним.

Що цікаво, навіть після досягнення визначеного строку власник опціону може не одразу отримати частку повністю. В умовах з ним і партнерами погоджується вестинг — спеціальний період, упродовж якого акції або частки компанії нараховуються власнику порційно. Стандартний період вестингу становить чотири роки, і впродовж цього часу власник отримує право викупити наступний пул акцій щоквартально, щопівроку або раз на рік.

Результат

Ви маєте досягти певного КРІ. Приклади таких КРІ різноманітні. У нашій практиці зустрічалися такі умови:

  • реалізація проєктів у фіксовані строки;
  • кількість продажів;
  • оборот компанії;
  • чистий прибуток за певний період;
  • відкриття нових відділів, точок, масштабування в нові регіони;
  • досягнення за визначений строк посад на рівні топменеджерів;
  • пропозиція та супровід запуску нового напряму.

Ціна викупу

Найбільш спірна частина. В оплатних опціонах працівник має сплатити певну суму, щоб отримати бажану частку у бізнесі. Часто така ціна визначається на самому початку. Згодом бізнес може значно зрости у вартості, але завдяки домовленостям з власниками співробітник може викупити опціон саме за фіксовану ціну.

Що може викликати сумніви з цією умовою: одні власники вважають, що встановлення для використання опціону, окрім певного часу лояльності та КРІ, ще й викупної суми перетворює його з інструменту мотивації на джерело демотивації. Інші партнери дотримуються думки, що будь-яка річ, отримана безоплатно, знецінюється, а тому викупна ціна необхідна.

Що саме отримує власник опціону

Винагорода для власника залежить від форми опціону, який видає компанія. Підсумую найпоширеніші форми опціонів:

Право придбати акції за зниженою ціною

Це класична форма опціону, за якою працівник отримує право викупити акції чи частку компанії за узгодженою попередньо ціною.

Наділення акціями у вигляді бонусу

Власник отримує акції чи частку статутного капіталу компанії як подарунок відповідно до погодженого графіка.

Фантомний опціон

Ця форма не передбачає можливості для працівника отримати акції компанії. Натомість власнику «фантомного» опціону компанія нараховує умовні («фантомні») акції, які надалі можуть бути обміняні на грошовий бонус. Цей бонус, залежно від умов опціону, може бути встановлено як у фіксованій сумі, так і у формі відсотка від вартості компанії на момент видачі фантомного опціону.

Коли необхідно впроваджувати опціони

Ці правила можуть поєднуватися та застосовуватися залежно від етапів життєвого циклу бізнесу. Але завжди треба пам'ятати про те, коли саме варто вводити опціони в бізнес.

Я раджу партнерам визначати це одразу на етапі створення бізнесу та прописувати можливість отримання опціонів у партнерській чи корпоративній угоді. Для цього зазвичай відокремлюють певну частку бізнесу, з якої й будуть видаватися опціони у майбутньому.

У вас завжди є шанс знайти крутого спеціаліста, який запропонує нові дієві стратегії збільшення прибутків і масштабування бізнесу. Вкладаючи власні значні зусилля в розвиток компанії, він цілком слушно захоче отримати не просто якусь винагороду, а й стати співвласником.

Але якщо ви не зафіксували умови видачі опціонів на березі, ви ризикуєте втратити цього експерта. У нашій практиці клієнт приходив уже на цьому етапі, але цінний працівник через прорахунки партнерів прийняв рішення піти з проєкту. У такому разі крутий спеціаліст залишить вас і піде в компанію, де його ідеї та можливості зможуть оцінити гідно та посадити за закритий стіл.

Коли опціони приносять користь

Як власник ви маєте розуміти 3 головні переваги опціону в залученні цінних кадрів.

  • Коли у вас стартап, ви не можете конкурувати за видатних гравців зарплатою, великі бізнеси їх банально перекуплять. З опціонами ж ви отримаєте конкретний бонус, який зацікавить і замотивує таких експертів іти до вас і запалить їх на самовіддану роботу, щоб у майбутньому отримати бажану плюшку.
  • Опціон має формувати в людей ownership mentality — розуміння, що їхні конкретні дії можуть принести компанії успіх, а їх — винагородити за це та зробити співвласниками. Особливо це мотивує власників опціонів на перших етапах розвитку бізнесу, до залучення великого фінансування: тоді пиріг ще не дуже роздроблений, працівники можуть отримати більші частки і в майбутньому стати мільйонерами. Інвестори, особливо іноземні, високо оцінюють наявність у бізнесу опціонів і враховують це під час вибору проєктів для вкладення коштів.
  • Опціон відіграє роль фільтра для людей, які не до кінця вірять у ваш бізнес, але готові працювати за певну плату, яка їх влаштовуватиме. Так ви вибудовуєте свою систему розвитку через невисоку зарплату, але даєте можливість працівникам у майбутньому стати співвласниками.

Що робити, коли власник опціону йде з бізнесу

У моїй клієнтській історії є кейси демотивації топових працівників після отримання опціону. Так, вони упродовж кількох років просто впахували, вкладали всю свою енергію, час, сили в досягнення результату і нарешті здобували такий бажаний трофей. Однак після цього їхнє бажання працювати, творити, створювати надрезультат починало різко зникати.

На цьому етапі працівник може прийняти рішення залишити проєкт і спробувати себе в іншому місці, щоб не втрачати часу на ту роботу, яка вже не запалює у ньому іскру. Але яка доля отриманої ним частки?

Обов'язковий продаж

Власник опціону повинен продати свою частку всередині компанії. Сума такого викупу визначається по-різному: іноді це фіксована ціна на момент погодження умов, іноді вона перераховується за поточною вартістю бізнесу на момент виходу, а в деяких випадках взагалі власника можуть покарати за достроковий вихід і змусити продати набір акцій бізнесу за 1 грн.

Обов'язковий lock-up

Звісно, партнери не дуже зацікавлені в тому, щоб гарний спеціаліст після досягнення результату одразу залишав бізнес. Саме для цього вони передбачають певний період після отримання опціону, який співробітник повинен обов'язково відпрацювати. Ми зустрічали lock-up тривалістю в основному від 1 до 3 років.

Lock-up із заміною

У цьому випадку власник опціону має не лише відпрацювати певний час, а й знайти на своє місце рівноцінну заміну за скілами та перспективами, яку погодять інші партнери. Цей спосіб виглядає досить складним, тому й використовується рідше.

Короткий висновок

Це лише базові правила, які має знати кожен власник, що розглядає опціони як засіб мотивації для своїх працівників. Звісно, ви цілком можете самостійно впровадити їх і без залучення юристів. Але експерти зі структурування партнерства допоможуть вам правильно юридично прописати умови отримання опціонів та впровадити їх так, щоб вони зберегли баланс бізнесу і однозначно виконали свої цілі.

Ви в будь-якому разі прийдете до юристів і заплатите їм: або на початку і вчасно, або коли вже буде пізно і доведеться переплачувати.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]