Підсумки туристичного сезону в Хорватії: уперше без туристів із Росії

Юрій Уздемір
Журналіст, медіаменеджер
Фото: Free-Photos/Pixabay

Фото: Free-Photos/Pixabay

Українська авіакомпанія Windrose 4 вересня виконала перший регулярний рейс за маршрутом Київ — Загреб. Салон турбогвинтового ATR-72-600 був заповнений на 100%. І це не випадково.

Цього літа українці, а також поляки, словенці, чехи та, звісно ж, німці врятували туристичний сектор Хорватії.

Quote«Ми реалізували приблизно 230 тис. ночівель гостей з України протягом серпня 2020 року, що становить відмінні 80% торішнього результату серпня», — похвалився директор Хорватської ради з туризму (HTZ) Кристьян Станічич (Kristijan Staničić).

Він вважає, що відкриття регулярного рейсу між двома столицями збільшить турпотік з України до Хорватії.

Telegram Logo

Максимум із можливого

Як стверджує міністерка туризму країни Ніколіна Брняц (Nikolina Brnjac), туристичний сезон в умовах пандемії виявився для Хорватії стерпним.

Як порівняти з ключовими конкурентами в Середземномор'ї, Хорватія в першій половині літнього туристичного сезону досягла одного з найкращих результатів із погляду абсолютної кількості прибулих і ночівлі іноземних туристів.

Quote«У нас 54% торішнього трафіку за прибуттям і 62% ночівель у липні — серпні», — відзвітувала Ніколіна Брняц на пресконференції, додавши, що це на 20% більше, ніж очікувалося.
  • 1. Рівень відвідувань іноземними туристами окремих країн Середземномор'я
Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!
znimok-ekrana-2020-10-06-o-140159.png

Функціонери хорватської туріндустрії стверджують, що запорукою загалом успішного туристичного сезону в їхній країні в умовах пандемії послужили три чинники: зручна логістика, специфічна інфраструктура та грамотна маркетингова стратегія.

Буквально після перших звісток про пандемію в сусідній Італії навесні 2020 року хорватська влада ввела дуже суворий карантин, досягнувши до початку літа майже нульового приросту щоденних заражень коронавірусом.

Зрозумівши, що структура розміщення туристів і стиль їхнього відпочинку зміняться, Хорватія почала просувати свої курорти на основних ринках як найближчий, найдоступніший і безпечний напрямок Середземномор'я.

В умовах закриття авіасполучення хорвати не стали сподіватися на організованих туристів, яких доставляли до моря авіачартери.

Промокампанії були орієнтовані на найближчі європейські країни, які пов'язані з Хорватією автомобільними шляхами: Німеччину, Словенію, Австрію, Польщу, Чехію, Словаччину, Угорщину, Україну.

Інформаційні кампанії почалися одразу ж після ослаблення заборони на поїздки до Хорватії.

Quote«З кінця травня до сьогодні нашу рекламу в соціальних мережах побачили майже 70 млн людей, водночас відеоролик на платформі YouTube подивилися понад 38 млн осіб», — відзвітувала Ніколіна Брняц.

«Відпустка, на яку ви заслуговуєте, ближче, ніж ви гадаєте», — переконував європейського обивателя рекламний слоган хорватської промокампанії з екранів ТБ і сторінок інтернету. І європейці повірили й поїхали до моря тільки-но уряди послабили карантин.

Тагіл у Хорватії не рулить. Хто поїхав до Хорватії та чому?

За даними мінтуризму Хорватії, у період із липня до серпня 2020 року найуспішніший показник туристичного потоку проти 2019 року було зафіксовано на внутрішньому ринку Хорватії (понад 100% відвідувань від рівня 2019-го), за ним йшли Польща (понад 90% від 2019-го), Словенія, Німеччина та Чехія (майже 80%), Україна (65% від 2019 року).

А ось російських туристів практично не було. Туристичний потік із Росії до Хорватії склав 2020 року сміховинні 16% від рівня 2019 року.

Уперше за багато років кількість українців, які відпочивали на Адріатичному морі, перевищила кількість курортників із Росії. І це не дивно.

Адже дорога на авто зі Львова до Рієки займає 12 годин, а з Москви — 26 годин. В умовах протиепідемічних обмежень значна частка туристів прибула до Хорватії самостійно автомобілями.

Як і припускали хорватські фахівці, структура розміщення туристів і стиль їхнього відпочинку змінилися.

Так, наприклад, красивий, але далекий Дубровник, який завжди привертав натовпи організованих авіатуристів, в умовах коронавірусної істерії істотно втратив у відвідинах (50% відвідувань від рівня 2019 року). А ось близька та знайома європейцям Істрія стала найвідвідуванішим регіоном Хорватії.

Зміни торкнулися також і структури розміщення туристів за різновидами житла. Найбільше постраждали багатолюдні готельні комплекси, орієнтовані на організований масовий туризм. Люди вважали за краще зупинятися в невеликих приватних апартаментах або мініготелях (див. таб. 2), де не передбачалося скупчення людей.

2. Прибуття та ночівля за різновидом об'єктів, в яких перебувають туристи, липень — серпень 2020 р. до 2019 р.

znimok-ekrana-2020-10-06-o-142744.png

Серед постраждалих — турагентства, великі готелі та віддалені регіони

Офіційні особи поки не оголошують фінансові результати туристичного сезону, пропонуючи дочекатися кінця року, проте деякі місцеві експерти вже зараз стверджують, що доходи від туризму в Хорватії поточного року складуть лише 4,5 млрд євро проти 10,5 млрд торік.

Найбільш постраждалими секторами галузі є туристичні агенції та готельні комплекси.

.

Quote«Тільки до середини серпня ми втратили 1,9 млрд кун (приблизно 270 млн євро)», — заявив президент Хорватської асоціації туристичних агентств (UHPA) Томіслав Файн (Tomislav Fain).

«За підсумками року ми очікуємо, що виручка буде на 88% менше, ніж торік, з огляду на те, що з 15 серпня кількість бронювань стало значно падати», — розповів він в інтерв'ю місцевому виданню.

Причина та сама, яку було вказано вище — крах організованого масового туризму.

Так, наприклад, за словами Томіслава Файна, усі шкільні екскурсії, які було зарезервовано на 4-й і 5-й місяці року, було перенесено на кінець 8-го і 9-го місяців, але наприкінці серпня відбулося різке погіршення епідемічної картини, й екскурсії було взагалі скасовано.

Він підкреслив, що тільки заходи державної допомоги дають змогу турагентствам вижити, бо вони стикаються з падінням відвідуваності більш як на 80%.

З президентом UHPA солідарний і директор Хорватської туристичної асоціації (HUT) Велько Остоїч (Veljko Ostojić).

За його словами, за вісім місяців 2020 року в багатозіркових готелях кількість ночівель становить лише 30,4% показників 2019 року.

Quote«Дослідження HUT показує, що фінансовий ефект у готельній індустрії буде на 5-15% нижче за фізичні результати», — нарікає Велько Остоїч.

Незадоволені сезоном і приватні орендодавці апартаментів у центрі та на півдні Адріатичного узбережжя Хорватії, яке розташоване на значній відстані від головних ринків.

За словами президента Асоціації сімейного туризму Хорватської торгової палати Мартіни Німац Кальчини (Martina Nimac Kalcina), туристів у віддалених районах Хорватії влітку 2020 року було від сили 40% торішньої кількості.

Скорочення турпотоку вдарило по всьому «туристичному харчовому ланцюгу». Адже, за підрахунками фахівців турбізнесу, іноземний турист щодня витрачає на морському курорті до 180 євро.

Коронавірус також скорегував ціни на проживання.

Quote«Житло (в приватних апартаментах — The Page) можна знайти за ціною до 30-40 євро, що було неможливо торік. Але ціни й на всі інші варіанти житла занижені», — поскаржилася Мартіна Німац Кальчина.

Орієнтир — на сталий туризм

В умовах кризи уряд Хорватії змушений був послабити податковий тиск на турбізнес.

Як розповіла міністерка туризму Ніколіна Брняц, готельні об'єкти було звільнено від сплати половини річної суми туристичного податку за основні спальні місця, а за допоміжні — усієї суми.

Крім того, суб'єктів туріндустрії звільнено від сплати половини суми членського туристичного внеску та від сплати змінної частини концесійного збору на 2019 рік за використання концесії на туристичних землях у кемпінгах, що належать органам місцевого самоврядування.

Міністерка вважає, що уряд вжив правильних заходів у потрібний час для збереження ліквідності в туризмі, а поступове відкриття кордонів стало стимулювати туристів до поїздки до Хорватії.

За її словами, хорватська туріндустрія зробила висновки з минулого сезону. Тепер країна робитиме акцент на сталому туризмі. Під сталим туризмом міністерка має на увазі близький усвідомлений туризм.

Як влучно зауважила віцепрезидентка федерації кооперативів італійського регіону Фріулі (Legacoop FVG) Рафаелла Таміоццо (Raffaella Tamiozzo) на конференції в рамках Фестивалю сталого розвитку:

Quote«Стійкий туризм також означає відмову від масового туризму, який негативно впливає на якість життя місцевих жителів, як це було до пандемії у Венеції, Барселоні або Амстердамі».
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини