Електричні автомобілі, громадський транспорт, морські судна та літаки, які використовують лише екологічно чисті види палива, – справа найближчого десятиліття. На кліматичному саміті ООН у Глазго понад 100 урядів, муніципалітетів і компаній заявили, що вже ведуть чи розпочали роботу над новою реальністю. Підписавши Декларацію про автомобілі та фургони з нульовим рівнем викидів, вони ставлять за мету до 2035 року припинити продаж двигунів внутрішнього згоряння на основних ринках світу, а до 2040 року – у всьому світі.
Великі інвестиції
Відповідні зобов'язання взяли на себе Австрія, Данія, Бельгія, Канада, Нідерланди, Норвегія, Польща, Швеція, зокрема й Україна, а також великі гравці: Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Volvo, Ford, Uber, Siemens тощо.
Усе це означає, що найближчим часом ми побачимо хвилю стимулів, інвестицій і патентної активності цих гравців. Ford Motor Company днями вже оголосила про плани інвестувати $11,4 млрд у прискорення виробництва електромобілів, що є найбільшою інвестицією за всю історію компанії. Автогігант будує акумуляторні заводи, адже потрібно мати власне виробництво, щоб виробляти електрокари у великих обсягах. А він хоче випускати щонайменше мільйон електромобілів на рік.
General Motors пообіцяла інвестувати $27 млрд в автономні та електрокари в найближчі п'ять років. До 2025 року компанія планує випустити на світовий ринок 30 електричних моделей. А до 2030-го всі автомобілі іншого виробника – шведського Volvo – стануть повністю електричними. Реалізації такої стратегії сприяють і законодавство, й інфраструктура зарядних станцій.
Хто й що патентує
Автомобільні бренди вкладають мільйони доларів у дослідження та розроблення. Щороку вони подають тисячі патентів для захисту своїх технологій, що дає їм виняткове право використовувати і впроваджувати їх у своїх автомобілях.
Найбільше патентів, за даними різних досліджень, у Toyota. Ця японська марка обганяє навіть американські на їхній же території. Наприклад, у 2020 році інженери та вчені Toyota отримали понад 2800 патентів – це більше, ніж у будь-якого іншого виробника. Водночас раз на кілька років фірма відкриває, тобто дає в користування без ліцензійних відрахувань, тисячі патентів на технології, пов'язані з електрифікацією транспортних засобів. Зокрема, на електродвигуни, системи керування, трансмісію, зарядні пристрої, паливні елементи тощо.
Тим часом південнокорейські Hyundai та Kia Motors удосконалюють технологію теплового насоса, яка використовується в електромобілях обох марок і дає змогу значно збільшити запас ходу в умовах низьких температур. Компанії також подали заявку на систему керування стоп-сигналом електромобіля в разі використання рекуперативного гальмування, а цього року отримали патент на інтелектуальну систему запобігання ривкам – так звану anti-jerk функцію, яка може виконуватися точніше й ефективніше завдяки зміні ваги електромобіля в реальному часі. Має бути комфортно.
Але патентують не лише автовиробники, а й виробники запчастин і консалтингово-технологічні компанії. Наприклад, японська Denso Corp. у листопаді 2021 року запатентувала в США зарядку автомобіля під час руху. Для цього в дорожнє полотно вбудовується багато спеціальних пристроїв і котушок. Передбачається, що в разі виходу з ладу одного із сегментів зарядної мережі автомобіль одразу проінформує про це дорожні служби, а також зможе визначити, чи не забракне йому енергії, щоб доїхати до наступного сегмента.
А ірландська Accenture Global Services Ltd, що спеціалізується на IT-сервісі та консалтингу, запатентувала інтелектуальну систему управління мережею зарядних станцій, яка дає можливість прогнозувати потребу в потужності, планувати місця та час заряджання, перерозподіляти необхідну потужність.
Технології на карті світу
Якщо дивитися на карту очима UK Intellectual Property Office, який досліджував «зелені» патенти в автомобільній галузі, то лідирують Китай і Японія, де крім Toyota є низка великих автовиробників, а також компанії, що розробляють компоненти для електромобілів. Наприклад, технології виготовлення акумуляторів.
Зокрема, у період із 2001 до 2018 рр. у США та Китаї видано понад 100 тис. патентів на екологічні транспортні засоби та автомобільні технології. Це два найбільші ринки, а також дві країни з найбільшою патентною активністю. За ними йдуть Японія, Німеччина та Південна Корея.
Навіщо Велика Британія провела таке дослідження? Річ у тім, що держава має намір повністю заборонити продаж дизельних і бензинових авто до 2030 року, а до 2050-го зобов'язалася досягти нульових викидів парникових газів. Відповідно, щоб розуміти картину загалом і вчиняти будь-які дії – чи то інвестиції в громадський транспорт із нульовим рівнем викидів, чи то пільги для виробників чистої енергії, – потрібен патентний ландшафт як повноцінне аналітичне дослідження конкурентоспроможності перспективних технологій, продуктів і сервісів.
Так, наприклад, якщо компанія-розробник має технологію, напрацювання, які дають змогу прискорити перехід на електрокари або, скажімо, до кінця цього десятиліття побудувати перше місто, що опалюватиметься воднем, то важливо зрозуміти, кому вони можуть бути цікавими, з ким укласти стратегічний союз, хто може стати інвестором тощо. Задля цього проводяться патентні дослідження, за результатами яких можна побачити ключових і нових гравців у певній сфері, тренди, а також «білі плями», тобто рішення, над якими поки що ніхто не працює, і є можливість бути першим.
Зелені стимули
Ще рішучіше, ніж Британія, налаштована Норвегія. Ця країна хоче повністю перейти на електротранспорт до 2025 року і вже знайшла спосіб пересадити своїх водіїв на екологічніший транспорт. Її називають неофіційним світовим лідером у сфері електромобілів, адже понад 40% проданих тут нових авто є електричними.
Що переконало населення перейти на автомобілі без шкідливих викидів? По-перше, норвежці справді люблять природу і дбають про неї. По-друге, електромобілі стають дедалі досконалішими з погляду швидкості, дальності поїздки та естетики. По-третє, пільги. Раніше купівля всіх нових авто в Норвегії оподатковувалася в розмірі 25%. Але для електрокарів цей податок скасували ще 1990 року, а за ним і ПДВ. Крім того, муніципалітетам дозволили стягувати з власників таких авто не більш як 50% стандартної плати за проїзд платними дорогами та паркування.
Водночас у сусідній Швеції всі добре знають слово klimatbonusbilar. Для сприяння збільшенню продажів і використання нових автомобілів із низьким впливом на клімат фізичним і юридичним особам, які купують такі автомобілі, може бути надано бонус – до 70 тисяч шведських крон.
Нові можливості
Автомобільна індустрія зараз демонструє високу патентну активність у всьому світі, а це – показник інноваційності. Саме час не просто спостерігати тренд, а розуміти, які можливості відкриваються та в якому напрямку варто створювати новий бізнес, розширювати чи трансформувати наявний. Адже з електрокарами зміняться й дороги, і стандарти, що застосовуються щодо зарядок, заправок та інших інфраструктурних об'єктів. Це позначиться й на такій індустрії, як будівельна – нові мікрорайони, житлові комплекси, бізнес- і торгові центри мають враховувати нові реалії. І тут також відкриваються перспективи для колаборацій новаторів.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора