Карантин збільшив вакантність офісів удвічі

Володимир Гелюта
Керуючий партнер UTG Offices
Фото: StartupStockPhotos/Pixabay

Фото: StartupStockPhotos/Pixabay

Офісна нерухомість Києва – це приблизно 2 млн кв. м, акумульованих у більш ніж 200 бізнес- і офісних центрах різних класів. І хоча навесні, на самому початку карантину, столичні БЦ офіційно не припиняли роботу, більшість співробітників компаній, що розміщують у них свої офіси, працювали віддалено.

З огляду на те, що було незрозуміло, як довго триватиме карантин і наскільки швидко й ефективно компанії зможуть адаптуватися до нових умов, багато хто почав скорочувати свої офісні площі або взагалі відмовлятися від них.

Але проблема полягає в тому, що в більшості випадків одразу розірвати контракт дуже складно і вкрай невигідно. Тому багато хто намагався домовитися хоча б про знижки на поточні обсяги площ або ротацію всередині бізнес-центру.

Telegram Logo

Зацікавленими в цьому були обидві сторони: орендодавці не хотіли залишитися в порожній будівлі з поганою славою, орендарі – хоч якось оптимізувати кошти в умовах падіння економіки.

Усе це спровокувало зростання вакантності – з початку карантину вона загалом зросла вдвічі, до 20%. Ще більше просіли бізнес-центри В і С класу, бізнес-центри старого зразка і, звісно, усі ті, хто відмовився йти назустріч своїм орендарям.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Безумовно, є й такі, які під час карантину не втратили жодного орендаря або оперативно встигли їх ротувати – у них вакантність практично на нульовому рівні.

Найчастіше свої площі скорочували ІТ-компанії, адже вони виявилися найбільш підготовленими до тривалого віддаленого формату роботи.

А ось деякі компанії продуктового, агро- та виробничого секторів тільки покращували свої офіси – як збільшуючи площі, так і просто переїжджаючи на аналогічний метраж, але в кращі умови за таку саму вартість квадратного метра.

Водночас заявлені ставки оренди практично не змінилися. Сьогодні тренд за індивідуальним підходом. Залежно від умов і домовленостей ставка може змінюватися аж до 15 — 30% від заявленої вартості об'єкта.

Повне переформатування

Уже зараз з'явилися нові формати – гнучкі робочі місця, коли на одному місці сидять декілька людей, а простором користуються кілька проєктних команд, а дехто взагалі переформатовує open space на кабінетну систему.

Найбільшою популярністю користуються офіси, у які можна в'їхати, не вкладаючи додаткові кошти в адаптацію – тобто повністю готові для роботи, часто навіть із меблями. Під такі вимоги підходять коворкінги та офісні приміщення в бізнес-центрах.

Глобально коронакриза переформатувала ринок офісної нерухомості з ринку орендодавця на ринок орендаря. Якщо раніше спостерігався брак якісних офісних площ і бізнес-центри диктували свої умови, то сьогодні орендар вільно обирає, з яким БЦ і за яким контрактом йому працювати.

Тому зараз БЦ борються за кожного орендаря, пропонуючи різні умови та послуги, які могли б його залучити.

Ясний погляд у світле майбутнє

Карантин рано чи пізно закінчиться, люди повернуться до офісів і почнуть працювати з новою силою. І саме коронакриза зробить ринок цивілізованішим і якіснішим незалежно від місця розташування.

Уже зараз немає великої різниці для компаній, у якій локації розміщувати свій офіс – біля станції метро «Палац Україна», «Кловська», «Політехнічний інститут» чи «Позняки». Якщо це красива будівля з якісними площами, розвиненою інфраструктурою та правильними сервісами, то вона матиме попит де завгодно.


У 2021-2022 рр. у Києві мають відкритися приблизно 30 бізнес-центрів загальною площею понад 600 тис. кв. м, що ще більше переформатує ринок офісної нерухомості. Відповідно ринок стане ще більш конкурентним і складним для орендодавця.

Водночас це стимулюватиме до якісного зростання майбутні проєкти і стане точкою для розвитку наявних БЦ. Я прогнозую, що 2021 року багато бізнес-центрів підуть на реконцепцію, реконструкцію або хоча б мінімальну адаптацію, щоб бути якщо не на рівні з новими, то хоча б мінімально підтягувати себе, щоб претендувати на нормальні ставки й утримувати наявних орендарів.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини