Facebook Pixel

Чи повернемося ми до офісів у 2021 році?

Андрій Рижиков
СEO і керуючий партнер девелоперської компанії DC Evolution

Ковід поставив ринок офісів у цікаве положення: навесні три місяці ми просиділи на жорсткому карантині, по суті, це був локдаун. Велика частина офісів фактично не функціонувала – фізично туди, звичайно, можна було потрапити, але, оскільки не працював громадський транспорт, зробити це було вкрай складно. Ця ситуація не була визнана форс-мажором, тому орендодавці жорстко намагалися отримувати свою орендну плату.

Держава зробила пом'якшення у вигляді скасування орендної плати за землю, що давало можливість орендодавцю дати знижку орендарю в розмірі близько 7%. Але, по-перше, це зробили не всі, по-друге, прогресивні орендодавці й без цього йшли назустріч орендарям і давали знижки від 20 до 70% в залежності від договірних умов. Деякі ж тримали вартість оренди жорстко на 100% – бізнес зазнавав збитків, і це все провокувало розірвання договорів і переїзди.

Основною тенденцією відразу після виходу з локдауну стала оптимізація витрат – компанії скорочували персонал або частково переводили його на віддалену роботу, в зв'язку з чим намагалися домовитися з орендодавцями про зменшення орендних платежів, менші площі або зміну локації.

Навесні всі були впевнені, що історія з ковідом швидко закінчиться, але цього не сталося, і на кінець року ми мали просідання ринку за орендними ставками в середньому 10-15%. Вакантність, за різними оцінками, зросла до 12-14% з 5-6%, які були до карантину.

У Новий рік ми ввійшли з не жорстким локдауном і непередбачуваним розвитком подій у лютому-березні, відповідно, бізнес запасається фінансовим ресурсом, щоб у ці місяці мати можливість оплачувати основні витрати.

Ті ж бізнеси, в яких фізично закінчувалися досить жорсткі нерозривні договори в грудні, з нового року почали шукати собі більш комфортні умови, тому активність на ринку оренди офісів із ремонтом продовжиться – влітку і восени невеликі офіси з ремонтом йшли, як гарячі пиріжки.

Прогноз на 2021 рік робити складно. В будь-якому разі бізнесу потрібно працювати. Карантин показав, що стовідсоткова онлайн-робота у більшості не виходить, офлайн все одно потрібен. Тому ми переорієнтуємося на гнучкі офіси, куди співробітники приходитимуть на зустрічі та для комунікації.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора