Сьогодні багато компаній опинилися в ситуації, коли вони до пуття не знають, який офіс їм буде потрібен через рік: якого формату й головне — на яку кількість співробітників.
Тому бізнес-центри, розуміючи це, пропонують на наступний 2021 рік великі знижки аж до 20-25% поточної ціни, яка в багатьох БЦ уже й так нижча за березневу.
Це цілком логічна реакція на наслідки тривалого карантину – вакантність зростає, ставки знижуються, а бізнес має й далі працювати. Й індивідуальний підхід до кожного конкретного орендаря в цьому дуже допомагає.
Нова тенденція на ринку – готовність робити ремонт під орендаря. До того ж як в офісах взагалі без оздоблення, так і зі старим оздобленням – повна адаптація приміщення, а часом навіть із меблюванням. Усе для того, щоби переїзд був максимально комфортним, швидким і не витратним.
Насправді ринок офісної нерухомості більш ніж живий, і старт нових проєктів є цьому підтвердженням. Найперспективнішою сьогодні є комплексна забудова так званими бізнес-парками. Ця історія відпрацьована в Європі та Америці, і вже через 3-5 років усі великі українські та міжнародні компанії розміщуватимуть свої офіси саме в таких об'єктах.
Як не парадоксально, але офіси у квартирах теж залишаться. Причина банальна – це дешево. Квартира площею 50 кв. м, у якій можуть розміститися 7 осіб, обійдеться в $600, кімната для такої ж команди в коворкінгу коштуватиме вже $1500, а в бізнес-центрі — ще дорожче.
Так, це абсолютно інша якість, немає всієї супутньої інфраструктури та дружнього ком'юніті, але ціна поки що й далі тисне на вибір.
Значно складніше доведеться бізнес-центрам низької якості з коридорною системою, колишнім адміністративним будівлям, інститутам та іншій радянській забудові віком 30+. Реконструкція таких будівель часто коштує рівно стільки, скільки й будівництво нових. Якщо це не суперлокація, то власники та девелопери навряд чи візьмуться за реновацію, отже, ставки в них просідатимуть і надалі.
Карантин рано чи пізно закінчиться, люди повернуться до офісів і почнуть працювати з новою силою. І саме коронакриза зробить ринок цивілізованішим і якіснішим незалежно від місця розташування.
Уже зараз немає великої різниці для компаній, у якій локації розміщувати свій офіс – біля станції метро «Палац «Україна», «Кловська», «Політехнічний інститут» чи «Позняки». Якщо це красива будівля з якісними площами, розвиненою інфраструктурою і правильними сервісами, вона матиме попит де завгодно.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора