Фото: google.com
25 листопада 2021 року заплановано запуск Бюро економічної безпеки України (БЕБ) — нового органу державної влади, який займатиметься досудовим розслідування економічних правопорушень та протидією їм.
Уже майже рік український бізнес перебуває у невизначеності щодо того, чого чекати від БЕБ — зрозумілого й ефективного розслідування економічних злочинів чи зосередження контролю за підприємцями в одному органі?
Пропоную розглянути основні аспекти майбутньої діяльності БЕБ і з'ясувати, що варто знати про новий орган.
Як сфера розслідування економічних злочинів працювала раніше
Ми проаналізували практику досудового розслідування кримінальних проваджень економічних правопорушень і дійшли висновку: різні правоохоронні органи мали функції, що дублюювалися, тому могли зловживати повноваженнями.
Податкова міліція, підрозділи з економічних злочинів СБУ й Національної поліції України могли проводити слідчі дії щодо одного й того самого питання.
Яскравий приклад такого стану справ — реєстрація кримінального провадження за фактом ухилення від сплати податків (ст. 212 КК України), коли донараховані податкові зобов’язання місяцями оскаржувалися в суді й були неузгоджені з погляду платника податків.
Такі одночасні дії правоохоронців призводили до незаконного тиску на бізнес, обшуків та інших слідчих розшукових дій, вилучення оригіналів первинної документації та техніки, арешту банківських рахунків.
Як наслідок, робота підприємства блокувалася частково або навіть повністю.
Як буде тепер
Згідно з новим законом, СБУ втратить невластиві спецслужбам функції розслідування корупційних злочинів та організованої злочинної діяльності в економічній сфері. Водночас БЕБ стане фінальною сходинкою на шляху повної ліквідації податкової міліції, яка з початком його роботи припинить свою діяльність.
Як же в законі вирішили питання передання матеріалів кримінальних проваджень до БЕБ?
Упродовж двох місяців від дня ухвалення рішення про початок діяльності БЕБ (тобто з 25 листопада) матеріали справ із розслідування економічних злочинів, які перебуватимуть в іншому органі на стадії досудового розслідування, мають передати відповідному прокурору в кримінальному провадженні для подальшого передання до БЕБ.
На практиці це може означати, що на певний період може залишитися проблема втручання в діяльність бізнесу відразу декількох органів, адже рішення про передання матеріалів і подальшу долю кримінальних проваджень ухвалюватиме саме прокурор.
Що нового в повноваженнях БЕБ
Однак мета створення БЕБ — не лише передання всіх повноважень єдиному державного органу, а й зміна підходу до здійснення досудового розслідування підслідних йому злочинів.
Тож БЕБ відповідно до покладених на нього завдань: досліджуватиме й аналізуватиме причини й умови вчинення економічних злочинів; готуватиме аналітичні матеріали для оцінювання загроз і ризиків їх вчинення; оброблятиме інформацію з реєстрів і баз даних органів влади.
Щоб уникнути зловживань і реєстрації кримінальних проваджень, де очевидно немає складу злочину, а також надати необхідні аналітичні дані для розслідування економічних злочинів, вводять посаду аналітика БЕБ.
До того ж для створення прозорості під час відбору кандидатів на посади в БЕБ проводитимуть опитування із застосуванням поліграфа та психологічного тестування.
Але цей метод застосовуватимуть до кандидата лише за його згодою, тому він навряд чи набуде великого поширення та не зможе вберегти систему від недобросовісних осіб.
Цікаве й повноваження БЕБ використовувати гласних і негласних штатних і позаштатних працівників, матеріально й морально заохочувати осіб, які надають допомогу в запобіганні, виявленні, припиненні та розслідуванні кримінальних правопорушень, що підслідні БЕБ.
Суспільний контроль і прозорість роботи БЕБ
Для забезпечення прозорості та суспільного контролю за діяльністю БЕБ у вересні була утворена Рада громадського контролю в складі 15 осіб строком на 2 роки.
Рада контролюватиме роботу БЕБ, допомагатиме взаємодіяти з громадським організаціями, оцінюватиме звіти органу. Також важливу роль відіграватиме перший склад РГК: по три її представники входять до дисциплінарної комісії та конкурсної комісії, яка відбиратиме працівників БЕБ.
Однак, попри відкритий і прозорий відбір до РГК способом рейтингового інтернет-голосування, громадськість критикувала порядок його проведення: оголошення про початок конкурсу опублікували лише на сайті КМУ, оминувши соціальні мережі та ЗМІ. Експерти підозрюють, що це було зроблено, щоб до РГК увійшли потрібні люди. Тому цілком слушні сумніви в тому, що склад Ради був сформований справедливо та чесно.
Як її представники виконуватимуть свої повноваження та впливатимуть на формування складу БЕБ, побачимо вже скоро.
Куди скаржитися на протиправні дії майбутніх співробітників БЕБ
Дисциплінарна комісія в складі семи осіб розглядатиме застосування дисциплінарних стягнень до працівників БЕБ, які мають спеціальні звання. Можливість звернення із заявою про проведення службового розслідування дій співробітника БЕБ — велика перевага: це допоможе оперативно усувати порушення під час діяльності посадових осіб БЕБ.
Залишається сподіватися, що висновок про наявність чи відсутність у діях працівника БЕБ дисциплінарного проступку буде ухвалюватися після відкритого засідання дисциплінарної комісії за участі особи, чиї права та інтереси були порушені, а не формально у вигляді листа чи звичайної відписки.
Отже, БЕБ як новий орган контролю дійсно може покращити бізнес-клімат в Україні, адже він отримав для цього всі необхідні повноваження та переваги в результаті зміни системи контролю за економічними правопорушеннями.
Звісно ж, під час перехідного періоду можна очікувати на «сюрпризи» не на користь бізнесу. Однак будемо сподіватися на швидку реакцію з боку держави, негайне їх усунення та дії для поліпшення взаємовідносин із бізнесом.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора