Останніми роками ми дуже часто стали чути термін life-work balance. Про те, що ж це таке і як впливає на наше життя, розповідає Наталія Піковець, кар'єрна консультантка, коуч, менторка, експертка платформи з розвитку кар’єри Happy Monday.
Термін life-work balance вперше використали близько 50 років тому в Великобританії. Life-work balance – це підхід, який створює синергію між різними сферами життя: роботою, будинком та сім'єю, спільнотою, здоров'ям та хобі. Грань між нашим особистим і робочим життям ніколи не була більш розмитою ніж зараз, тому реалістичніше (і корисніше) знайти правильне «поєднання роботи та життя» або life-work integration чи life-work blend.
Ідеї про те, що робота та життя розділені, багато років. Вона мала сенс, коли всі працювали за традиційним графіком з 9 до 18. Але в епоху цифрових технологій різні аспекти життя можуть перехрещуватися. Якщо у вас є можливість формувати робочий графік, інтеграція роботи в життя буде зручнішим підходом, ніж їх чіткий поділ.
Наша робота та наше життя існують одночасно. Іноді це означає, що нам доводиться працювати поза звичайним робочим часом, а іноді доводиться займатися «життєвими справами» протягом робочого дня. Поширення віддаленої роботи теж дуже вплинуло на цей процес. Багато наших співвітчизників працює зараз саме віддалено. В інших країнах через пандемію віддалена робота теж стала популярна.
Згідно з результатами дослідження зі звіту Economist Intelligence Unit, одними з головних відволікаючих моментів віддаленої роботи, які впливають на продуктивність, є: спокуса розслабитися – у 28%, домашні справи – у 25%, реагування на прохання членів сім'ї та свійських тварин – 22%.
Якщо ви прийняли рішення інтегрувати роботу в життя, незалежно від того, працюєте ви віддалено чи в офісі, спробуйте дотримуватися цих правил:
Правила life-work balance
- Зізнатися собі та змиритися з тим, що ідеального балансу не існує. Якщо ви хочете інтегрувати роботу в життя, будьте готові вносити корективи до графіка. Можливо, вам доведеться взятися за термінове завдання або ви не зробите своєчасно все, що запланували.
- Здоров'я у пріоритеті. Коли потрібно вибирати між роботою та відпочинком, віддавайте пріоритет здоров'ю. Фізичне, емоційне та психічне здоров'я – наша головна турбота.
- Випишіть усі ваші справи/завдання, розбийте їх у важливі/не важливі і термінові/нетермінові, використовуючи матрицю Ейзенхауера, тобто зробіть пріоритезацію завдань. Зробити це потрібно не лише з робочими завданнями, а й із особистими/домашніми. Ви відразу бачите, яким завданням потрібно приділити увагу в першу чергу. Великі завдання можна розбивати на підзавдання (тобто декомпозувати їх) – так ви бачитимете прогрес у їхньому виконанні.

Матриця Ейзенхауера. Зображення: Вища школа адвокатури НААУ
4. Складіть графік робочих та особистих задач, залиште у ньому «віконця» для незапланованих справ. Важливо не забувати і про час для відпочинку.
5. Виберіть час, коли займатиметься домашніми/особистими справами. Тут можуть бути варіанти, кожен може вибрати придатний для себе:
- робити їх перед або після роботи;
- чергувати робочі завдання із домашніми/особистими;
- користуватися обома варіантами в залежності від ситуації та вашого графіку на день.
6. Делегування. Не треба звалювати на себе всю домашню роботу, допомогу дітям з уроками, догляд за домашніми тваринами та інше. Розподіліть ці завдання на всіх членів сім'ї, можна навіть скласти графік. З робочими задачами треба зробити так само, якщо є така можливість. Тобто розподілити між усіма членами команди. Зробіть це і у вас буде більше часу на відпочинок.
7. Визначте свій найпродуктивніший час і саме в цей час виконуйте найскладніші завдання.
8. Знайдіть комфортний робочий простір. Деяким людям подобається працювати в офісі, тоді як інші почуваються комфортно, коли працюють вдома. Якщо вдома ви не можете зосередитись, а працюєте віддалено, можна знайти альтернативний варіант — коворкінг.
9. Відпочивайте від інтернету, особливо від соціальних мереж. Часто такі відволікання на соцмережі відбуваються несвідомо: варто лише замислитись або опинитися на хвилину без діла, як рука вже сама тягнеться відкрити Instagram. Хорошою ідеєю може бути повна ізоляція від мережі на весь вихідний день.
10. Робіть перерви. Дуже легко запрацюватися, особливо коли працюєте віддалено. Але невеликі перерви потрібні. Спробуйте працювати за графіком 45-60 хвилин роботи – 15-20 хвилин відпочинку. Наприклад, поставте собі одну досяжну мету і присвятіть їй 45-60 хвилин. Після того, як ви зробили завдання, зробіть коротку перерву – налийте собі чаю чи кави, прогуляйтеся, поговоріть із рідними.
11. Пам'ятайте про вашу мету. Вам буде простіше інтегрувати роботу в життя, якщо ви пам'ятатимете, що ваша мета — вести щасливе повноцінне життя. Люди, яким здається нудним те, чим вони займаються, болісно чекають на закінчення дня. Звичайно, роботу важко назвати розвагою, але інтерес до неї є важливим аспектом психологічного здоров'я. Спробуйте знайти сенс у тому, що робите.
Звісно, що одночасно виконати всі ці рекомендації буде важко. Та якщо почнете робити хоча б деякі маленькі кроки вже сьогодні, ви побачите зміни, які покращать якість вашого життя.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора