Facebook Pixel

Експортно-імпортні операції: аналіз закону про криміналізацію контрабанди

Станіслав Єна
Адвокат, радник VB PARTNERS

Декілька тижнів тому Президент підписав Закон України № 3513-IX щодо криміналізації контрабанди товарів. Документ змінює законодавство в частині відповідальності за контрабанду та уточнює саме її поняття, розширює перелік товарів, які можуть бути предметом контрабанди. Законодавча ініціатива значно підвищила кримінальні ризики експортно-імпортних операцій для бізнесу.

Які дії вважаються контрабандою

Відповідно до визначення Контрабандою визнається переміщення товарів через митний кордон України (1) поза митним контролем або (2) з приховуванням від митного контролю.

Внесені зміни, на відміну від попередньої редакції закону, уточнюють значення понять:

  • «переміщення поза митним контролем» – умисне переміщення предметів контрабанди (1) поза місцем розташування митного органу або поза його робочим часом; (2) без виконання митних формальностей або з незаконним звільненням від митного контролю;
  • «приховування від митного контролю» – умисне переміщення предметів контрабанди (1) з використанням схованок (тайників), (2) шляхом надання одним товарам вигляду інших, (3) з використанням підроблених, незаконних, або таких, що містять завідомо неправдиві відомості документів (якщо вони впливають на розмір мита чи можливість переміщення товарів через кордон).

Визначальним у вказаних змінах є законодавче закріплення кримінальної відповідальності саме за умисні дії щодо контрабанди та чітке визначення дій, які будуть розцінюватись як контрабанда.

Це дає певну визначеність та передбачуваність. Проте не буде беззаперечним запобіжником від зловживань з боку правоохоронців.

Що може бути предметом контрабанди

До предметів контрабанди, окрім передбачених раніше культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї, боєприпасів, спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації та лісоматеріалів, також віднесено:

  • підакцизні товари (крім електричної енергії) загальною вартістю понад 1 135 500 грн;
  • взагалі будь-які товари вартість, яких перевищує зазначену суму (норма набуває чинності з липня цього року).

Отже, вже з другого півріччя 2024 року коригування митниками митної вартості будь-якого товару на суму більше 1 135 500 грн буде підставою для реєстрації кримінального провадження з усіма похідними наслідками.

Вказані зміни значно розширюють зону уваги правоохоронців в частині імпорту/експорту товарів. Отже, потенційно це призведе до збільшення кількості кримінальних проваджень.

Хто буде розслідувати

Зміни торкнулись не лише визначення контрабанди та переліку того, що відноситься до неї, а й органів, які будуть боротися з контрабандою.

Підслідність таких кримінальних проваджень передали від Служби безпеки України до Бюро економічної безпеки. СБУ залишили лише кримінальні провадження, які вже були розпочаті на момент набуття чинності змін.

Виходячи з цього, формуються певні тенденції:

  • Зміна підслідності – це показник зміни ставлення держави до явища контрабанди. Якщо раніше це було питання суто безпекове, то тепер контрабанда розцінюється як пряма загроза економічній стабільності країни.
  • БЕБ буде прискіпливіше та професійніше аналізувати документальну та економічну складову імпортно-експортних операцій. Це дозволить виявляти більш складні схеми контрабанди.
  • У БЕБ є можливість складання власних аналітичних довідок щодо протиправності операцій. На підставі аналітики можна ініціювати слідчі дії. Це надає БЕБ незалежність від інших державних органів (митників та податківців) та прискорює роботу слідства.
  • На жаль, на покращення якості досудового розслідування сподіватись не доводиться. Як показала практика, аналітика – не сильна сторона БЕБ.

Тому очікується збільшення кількості кримінальних проваджень, економічної складової в них та прискорення роботи слідства, принаймні на початкових етапах розслідування.

На що звернути увагу бізнесу

В кінці минулого року Міністерство фінансів презентувало Національну стратегію доходів до 2023 року із загальним вектором держреформ.

Окрім іншого, стратегією передбачено надання підрозділам внутрішньої безпеки Держмитслужби повноважень на оперативно-розшукову діяльність в сфері порушення митного законодавства.

У випадку реалізації зазначених змін співпраця митниці та БЕБ надасть можливість швидко та всебічно розслідувати кримінальні провадження у сфері контрабанди.

Діючи зсередини, працівники внутрішньої безпеки митниці зможуть отримувати інсайдерську інформацію, тоді як БЕБ через аналітичні інструменти зможе легалізовувати такі дані та проводити на їхній підставі розслідування.

Результатом такої синергії може бути як ефективне розслідування злочинів у сфері контрабанди, так і монополізація правоохоронцями контролю за експортно-імпортними операціями з усіма похідними корупційними ризиками.

Який зі сценаріїв реалістичніше – покаже час.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]